Enkelt tidsfördröjning?
-
Enkelt tidsfördröjning?
Hej, jag skulle vilja ha ett tips på hur man kan på ett enkelt sätt kan fördröja signalen i en krets.
Enkelt exempel på vad jag vill göra: Jag sätter en switch på on, och X sekunder senare tänds lampan och är på tills jag trycker av switchen.
Finns det något enkelt sätt att ordna detta?
Enkelt exempel på vad jag vill göra: Jag sätter en switch på on, och X sekunder senare tänds lampan och är på tills jag trycker av switchen.
Finns det något enkelt sätt att ordna detta?
Re: Enkelt tidsfördröjning?
Den mest eleganta och flexibla lösningen är att använda en liten mikrokontroller typ Tiny2313 eller något liknande.
Senast redigerad av labmaster 1 juni 2011, 07:38:24, redigerad totalt 1 gång.
-
Jo, att det går med en microkontroller känner jag till, men jag tänkte mig en billigare och enklare lösning ändå. Finns det något relä som skulle kunna funka kanske?
Sök efter 555 delay. 555:an är en klassisk timerkrets som kan göra nästan allt som har med tid att göra, bara med hjälp av några få externa komponenter som sätter funktionen och timing.
Jadå finns en uppsjö tidrelän och då med tillslagsfördröjning, frånslagsfördröjning osv
Lite mer info så kanske det går att hitta något mer exakt. Annars kolla med elfa.
Lite mer info så kanske det går att hitta något mer exakt. Annars kolla med elfa.
8 st folköl....
Skämt å sido 555 används nog mest av alla kretsar i dessa sammanhang.
Skämt å sido 555 används nog mest av alla kretsar i dessa sammanhang.
-
Tack för tipsen!
Ett 555 delay låter som rätt lösning för mig, dock har jag svårt att läsa och förstå kretsschemana och dess förklaringar, men det ligger nog mest i min okunskap om området.
Ett 555 delay låter som rätt lösning för mig, dock har jag svårt att läsa och förstå kretsschemana och dess förklaringar, men det ligger nog mest i min okunskap om området.
Sök som sagt på "555" och "delay" så kommer du hitta massor av kopplingsexempel för att göra en fördröjning... Behöver du en exakt tid, annars kanske det kan lösas med en vanligt RC-koppling...
-
Jo, detta har jag gjort, och som sagt hittat flera exempel som verkar göra det jag vill. Det är dessa scheman jag till följd av min relativa okunskap och vana har svårt att läsa och förstå, men jag ska göra mitt bästa.
Exakt tid är väl ingen nödvändighet i det här fallet, så länge felmarginalen ligger under 2-3 sekunder.
Exakt tid är väl ingen nödvändighet i det här fallet, så länge felmarginalen ligger under 2-3 sekunder.
Ska gunna lite på en 555-lösning eller med liknande krets. CD4538 kan också vara lämplig. Skall du bara ha fördröjning vid tillslag? Är det en brytare med fasta lägen eller en eller två tryckkontakter du tänkt dig?
4093 och konding och motstånd löser det, men har även frånslagsfördröjning, kan lösas med en extra diod
-
CD4538 och 4093, är det också integrerade kretsar?
Min tanke är att det bara ska vara fördröjning vid tillslag, men det kanske inte gör något(eller så mycket) om det blir lite fördröjning vid frånslag också.
Jag har tänkt mig en vanlig on-off switch.
Stora tack skall ni ha!
Min tanke är att det bara ska vara fördröjning vid tillslag, men det kanske inte gör något(eller så mycket) om det blir lite fördröjning vid frånslag också.
Jag har tänkt mig en vanlig on-off switch.
Stora tack skall ni ha!

De är också IC-kretsar:

CD4538

CD4093 (är samma som 4093B med flera)

NE555
Med tanke på att 555:an (NE555) bara har 8 ben och de andra kretsarna har 16 ben så hade valet varit enkelt för mig. Ju färre ben desto färre saker att göra fel.
Men det går ju också att göra fördröjning med en transistor och lite andra komponenter - utan IC:

(optokopplaren i det här fallet är onödig. Koppla din lampa där istället för optokopplaren.)

CD4538

CD4093 (är samma som 4093B med flera)
NE555
Med tanke på att 555:an (NE555) bara har 8 ben och de andra kretsarna har 16 ben så hade valet varit enkelt för mig. Ju färre ben desto färre saker att göra fel.
Men det går ju också att göra fördröjning med en transistor och lite andra komponenter - utan IC:

(optokopplaren i det här fallet är onödig. Koppla din lampa där istället för optokopplaren.)
-
Ok, nu ska jag passa på att fråga lite här då, angående 555-bilden ovan:

Där det står 5-15V kopplar jag plus på min strömförsörjning va? (detta fall 9-volt batteri)
Längst ner(den tåt som går ut i "inget") ska gå till resistor+LED va?
Mellan ben 3 och 4 är det en sak som det står relais under, vad är det?
På kondensatorn står det 47-100 uF, spelar det ingen roll alls eller påverkar det också fördröjningen?
Kan jag på något sätt räkna ut hur mycket tidsfördröjning det kommer bli mha ingående komponenter?
Ska jag räkna med kretsens resistans när jag t.ex. räknar ut hur stort motstånd jag ska ha för att LEDen ska fungera bra?
Kommer det att bli fördröjt frånslag här också?
Just den här var ganska enkel att förstå hur jag kopplar in, även om jag inte förstår exakt hur det fungerar. Stort tack till dig också.
Där det står 5-15V kopplar jag plus på min strömförsörjning va? (detta fall 9-volt batteri)
Längst ner(den tåt som går ut i "inget") ska gå till resistor+LED va?
Mellan ben 3 och 4 är det en sak som det står relais under, vad är det?
På kondensatorn står det 47-100 uF, spelar det ingen roll alls eller påverkar det också fördröjningen?
Kan jag på något sätt räkna ut hur mycket tidsfördröjning det kommer bli mha ingående komponenter?
Ska jag räkna med kretsens resistans när jag t.ex. räknar ut hur stort motstånd jag ska ha för att LEDen ska fungera bra?
Kommer det att bli fördröjt frånslag här också?
Just den här var ganska enkel att förstå hur jag kopplar in, även om jag inte förstår exakt hur det fungerar. Stort tack till dig också.
jag tog bara första bästa bild på en NE555. Därför är det inte alls säkert att just den här kopplingen passar just det du vill göra. Så det bästa är om du laddar ner databladet för NE555 och läser där. Det finns flera exempel på hur du kan koppla, och där finns också formler för beräkning av tid mm.
relais = relä. Det är alltså utgången. Över reläet ska alltid finnas en diod (om du nu ska använda relä).
den "tåt som går ut i inget" går inte ut i inget! Det vågräta strecket längst ner på tåten betyder jord = ground = GND = noll volt. Skall alltså anslutas till minus på batteriet.
Både kondensatorn och trimpoten påverkar tiden lika mycket. Värdet är på ett ungefär, dels beroende på vilken tid du vill ha, dels så kan du justera tiden även med trimpoten, och då spelar det mindre roll om kondensatorn är på 47µF eller 100µF. Ju högre kapacitans desto längre tid.
relais = relä. Det är alltså utgången. Över reläet ska alltid finnas en diod (om du nu ska använda relä).
den "tåt som går ut i inget" går inte ut i inget! Det vågräta strecket längst ner på tåten betyder jord = ground = GND = noll volt. Skall alltså anslutas till minus på batteriet.
Både kondensatorn och trimpoten påverkar tiden lika mycket. Värdet är på ett ungefär, dels beroende på vilken tid du vill ha, dels så kan du justera tiden även med trimpoten, och då spelar det mindre roll om kondensatorn är på 47µF eller 100µF. Ju högre kapacitans desto längre tid.