Inverterad brotsch, finns det?
Inverterad brotsch, finns det?
Har funderat ett tag nu, jag har aldrig sett en inverterad brotsch, alltså en brotsch för att minska diametern på en axel. Jag kan tänka mig att det finns en del som skulle ha nytta av en sån, att ta de där sista tusendelarna på en axel istället för att stoppa i en rundslip eller smärgla ner i svarven.
Så min fråga är väl egentligen, finns det ett sådant verktyg, om inte, varför då?
Så min fråga är väl egentligen, finns det ett sådant verktyg, om inte, varför då?
Re: Inverterad brotsch, finns det?
Det finns men de är nog inte speciellt vanliga. MAPAL: External reamers
Hittade även något som heter hollow mill, en Google bildsökning
Problemet med axelbrotschning är oftast att den lilla toleransen som eftersöks också kräver centrering, då kan man lika gärna göra det i svarv eller i en stadig flerop.
Utvändig honing däremot finns, och fungerar bra.
Dessutom enkelt att göra ett hemgjort verktyg.
Dessutom enkelt att göra ett hemgjort verktyg.
Intressant, hur ser ett hemgjort verktyg för utvändig honing ut?
Inga konstigheter.
Överst, ett V-block i brons. (Nu är det väldigt slitet och har blivit runt.)
Nederst, en brynsten från en vanlig invändig honingsspindel.
En vingmutter att justera stentrycket med.
Detta verktyg har jag använt för Ø12mm.
Överst, ett V-block i brons. (Nu är det väldigt slitet och har blivit runt.)
Nederst, en brynsten från en vanlig invändig honingsspindel.
En vingmutter att justera stentrycket med.
Detta verktyg har jag använt för Ø12mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ursäkta men jag vet inte vad ni snackar om, vad är en brotsch och är utvändig honing och penis samma sak? 

- Mizzarrogh
Om ingen annan redan svarat i princip:
Brotsch är ett slags borrlikande "hyvel" men utan spets, används då man vill ha mycket fina toleranser efter borrning med vanlig borr.

Honing/Hening kommer tydligen av ett annat ord för bryne och det är alltså ungefär vad det handlar om, används tex för cylinderväggar och liknande.
Edit: Nerre hann före...
Brotsch är ett slags borrlikande "hyvel" men utan spets, används då man vill ha mycket fina toleranser efter borrning med vanlig borr.

Honing/Hening kommer tydligen av ett annat ord för bryne och det är alltså ungefär vad det handlar om, används tex för cylinderväggar och liknande.
Edit: Nerre hann före...
behöver ju inte vara i ett borrat hål, man brotchar ju tex ofta bussningar som har pressats fast.
Ventilstyrningar är nog det jag brotchat mest i mina dagar
Ventilstyrningar är nog det jag brotchat mest i mina dagar

- Mizzarrogh
Det där verktyget såg ju trevligt ut Säter, men honing tar ju inte bort mycket material (åtminstone inte speciellt fort). Vad har 12mm axlarna varit till?
När man honar cylindrar så är det väl delvis för att få små "repor" som oljan kan ta sig fram i?
När man honar cylindrar så är det väl delvis för att få små "repor" som oljan kan ta sig fram i?
Beror på grovlek och hårdhet på stenen. 0.1mm är inga problem att få bort med en grov sten.
Det tar sin tid, men inte mer än någon minut, och resultatet blir mycket bra. Dock krävs det lite fingertoppskänsla för att det ska bli perfekt.
Fin metod, orunda detaljer blir runda, koniska blir cylindriska, och måttet går att hålla på 0,005mm.
Jag tillverkade långa slanka provstavar för utmattningsprov. Jag hade problem med både ytjämnhet och rundhet.
Det tar sin tid, men inte mer än någon minut, och resultatet blir mycket bra. Dock krävs det lite fingertoppskänsla för att det ska bli perfekt.
Fin metod, orunda detaljer blir runda, koniska blir cylindriska, och måttet går att hålla på 0,005mm.
Jag tillverkade långa slanka provstavar för utmattningsprov. Jag hade problem med både ytjämnhet och rundhet.