Aculed 10W krets (LED drivning)
Aculed 10W krets (LED drivning)
Jag håller på att bygga en lampa och ska använda en sådan: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18735
Jag har en batterieliminator på 6V. Sen har jag ett motstånd på 3,9Ω för att mata LEDen med 3,5V 700mA. Men hur ska jag löda ihop allt? Här är ett document med lite om LEDen: http://www.excelitas.com/downloads/DTS_ ... _green.pdf
Väldigt tacksam för hjälp!
Jag har en batterieliminator på 6V. Sen har jag ett motstånd på 3,9Ω för att mata LEDen med 3,5V 700mA. Men hur ska jag löda ihop allt? Här är ett document med lite om LEDen: http://www.excelitas.com/downloads/DTS_ ... _green.pdf
Väldigt tacksam för hjälp!
Senast redigerad av blueint 28 maj 2011, 22:16:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Aculed 10W krets (LED drivning)
Motståndet seriekopplat med dioden.
Du har säker förstått att detta inte är ett speciellt effektivt sätt att driva power LED på.
Det finns "riktiga" drivare som gör det effektivare.
1.9 watt att kommer brännas bort av resistorn, så denna måste tåla minst 2 watt och som kommer bli redigt varm.
Här är en bra länk för beräkning http://ledcalculator.net/
Du har säker förstått att detta inte är ett speciellt effektivt sätt att driva power LED på.
Det finns "riktiga" drivare som gör det effektivare.
1.9 watt att kommer brännas bort av resistorn, så denna måste tåla minst 2 watt och som kommer bli redigt varm.
Här är en bra länk för beräkning http://ledcalculator.net/
Vet det. Ska fixa drivern senare men hinner inte det nu så detta är bara en tillfällig drivning. Grejen är att det verkar som att LEDen är uppbyggd av fyra LEDar som man ser på bilden. Det är hur jag ska koppla LEDen som jag inte riktigt förstår, den har 8 poler som ska lödas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ett motstånd räcker inte eftersom pga 6V som du har tillgängligt inte räcker för mer än ett chip så kan du inte koppla de i serie utan måste koppla de parallellt, så en resistor till varje chip och sedan är det bara att följa numreringen på bilden ovan för att koppla anod och katod rätt.
En resistor till alla som du kopplar ihop parallellt som du då kanske tänker är inte att rekommendera eftersom inte alla lysdiodschip är exakt lika. Är ett lite annorlunda än de andra och dra mer ström än de andra så kan det få den att överhettas och till slut fallera vilket då gör att de resterande får för hög ström och lägger av likaså.
En resistor till alla som du kopplar ihop parallellt som du då kanske tänker är inte att rekommendera eftersom inte alla lysdiodschip är exakt lika. Är ett lite annorlunda än de andra och dra mer ström än de andra så kan det få den att överhettas och till slut fallera vilket då gör att de resterande får för hög ström och lägger av likaså.
Okej. Det stod framspänning 3,5V och matningsström 700mA. Det är alltså vad varje chip ska ha? Hur skulle du ha drivit LEDen?
- Klas-Kenny
Det bästa är "riktiga" drivare, helst switchade, en till varje diod (Det är fyra på din modul).
Den enklaste och billigaste (i inköp) varianten av konstantströmdrivare är en LM317 och ett motstånd, då kan du vara säker på att det alltid blir rätt ström (i princip) oavsett spänning. Dock massa onödig förlusteffekt i form av värme, switchat är att föredra.
Har du tid att vänta så finns det superbilliga och bra på DealExtreme, annars lite dyrare inom Sverige, det billigaste jag sett är 39:- styck, men finns kanske billigare.
Den enklaste och billigaste (i inköp) varianten av konstantströmdrivare är en LM317 och ett motstånd, då kan du vara säker på att det alltid blir rätt ström (i princip) oavsett spänning. Dock massa onödig förlusteffekt i form av värme, switchat är att föredra.
Har du tid att vänta så finns det superbilliga och bra på DealExtreme, annars lite dyrare inom Sverige, det billigaste jag sett är 39:- styck, men finns kanske billigare.
Ok tack! Det står så här på bruksanvisningen till LEDen: Pre-heat ACULED on a hot plate at 100° C. Behövs det här göras eller kan man löda direkt på utan att värma upp den först?
Inte sett någon sådan uppmaning förr, vanliga effekt LEDs har jag i alla fall aldrig sett det på. Kan kanske ha att göra med industriell våglödning eller så då det blir en hyfsad värmeshock för den som kanske kan haverera något. Men personligen hade jag kollat på nätet om detta och om jag inte hittat något som säger att man inte behöver göra det om man använder lödkolv så hade jag nog gjort det för att vara säker.
Ser det dock som ovanligt att tex någon bondingstråd skulle gå av om det kanske är det som det riskerar att göra om man inte värmer upp den då det ju inte precis är 1000-talet trådar med en diamter många ggr mindre än ett hårstrå som i en tätpackad IC. Eller så kanske det har att göra med att substratet är känsligt men hade det varit aluminiumoxid som det är på i princip alla så skulle det hålla tycker man men visst det finns en anledning till att det nämns.
Ser det dock som ovanligt att tex någon bondingstråd skulle gå av om det kanske är det som det riskerar att göra om man inte värmer upp den då det ju inte precis är 1000-talet trådar med en diamter många ggr mindre än ett hårstrå som i en tätpackad IC. Eller så kanske det har att göra med att substratet är känsligt men hade det varit aluminiumoxid som det är på i princip alla så skulle det hålla tycker man men visst det finns en anledning till att det nämns.
Det som brukar vara anledningen är att dom kan suga åt sig små mängder fukt som måste torkas bort då det annars kan "spränga" delar när den utsätts för en värmechock... men det är inget reellt problem vid handlödning i enstyck.