Antik dator restaureras

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:Hur provar dom sina saker numera då?, akademiska hus kan nog ha en del med det att göra?
I den akademiska världen bedriver man alltid en kamp mot akademiska hus.


1. Akademiska hus tycker dom får för lite pengar, och ändrar sitt sätt att räkna ut hyran.
2. Skolan i fråga inser att lokalerna är för dyra och behöver flytta om och reorganisera för att komma undan (Skattemedel betalar flytten)
3. Akademiska hus ser att dom får mindre pengar och ändrar sitt sätt att räkna ut hyran.
4. Skolan inser att lokaler är för dyra och reorganiserar och flyttar tillbaka för att komma undan (Skattemedel betalar flytten)
5. Goto 1

..Man kan även lägga till typ "Staten behöver visa sej duktiga och säger att dom satsar 20 miljoner på universitet och högskolor", sedan
ger man akademiska hus målet att dra in 25 miljoner extra i ren vinst, vinst som går rätt ner i stadskassan, då har man sparat 5 miljoner på högre utbildning, samtidigt som väljarna tror att man satsar extra.


..Men jag é int bitter..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av anders_bzn »

Nu tycker jag detta spårat ur lite mycket. Jag vill ha mer smaskiga PDP-bilder!

EDIT: Stavning.
Senast redigerad av anders_bzn 23 maj 2011, 12:37:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av nablaman »

Ja ja ja mer PDP-porr!! 8)
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har snokat i resterna av elektronikförrådet nu :-) Där fanns gott om zenerdioder, men tyvärr inga 1N2808A :(

Elektronikföreningen SETUP låter som en ypperlig idé, jag ska försöka kika förbi någon dag, kanske kan jag bidra med kunskap/delar/kontakter.
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

Ja nu slutar vi prata om Akademiska Hus, vi blir bara ledsna.

Attans att det inte fanns nån 1N2808A. Vi får väl beställa. Tack för att du tittade. :)

SETUP har en öppen verkstad den 1:a juni klockan 15-18 i 1413 på ITC.

Jag ska ta lite mer bilder och slänga upp när jag får tillfälle, men det kommer förmodligen att gå lite halvsegt med meckandet, vi har bestämt att ses varannan lördag under sommaren. Mycket möjligt att en del av oss ses oftare än så, men innan nätagget fungerar igen lär det inte bli några vidare reparationer eller annat, så ni får nog hålla ut ett par veckor till!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av hcb »

>Jag fick uppfattningen att någon på administrationen gett sig f*n på att verksamheten skulle läggas ner och efter mycket envishet fick sin vilja igenom.

... och andra har redan kommit med kommentarer om Akademiska Hus, så jag låter bli.
Jag (och institutionen jag då var vid) fick i alla fall med mig/oss en hel del godis när förrådet lades ned. Klen tröst, dock.

OnT: sjukt snyggt projekt, och jag hoppas att ni får ihop det!
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av maDa »

Tråkigt med givande verksamhet som läggs ned. Men kan inte tänka mig att det där med hjälpas åt gick särskilt i linje med nuvarande politiskt styre.

På Halmstad Högskola flyttas det runt friskt, mycket eftersom inte skolan äger lokalerna själv (Privat ägda) och man måste leta billigare hyror hela tiden.

Jätte kul projekt annars förresten!
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Greensilver »

Anders Olsson skrev:
bjarni skrev: Anders: Oj, det vore ju fenomenalt om de hade en där! Ja, det var ett otroligt dåligt beslut att stänga det offentliga elektronikförrådet/labbet som de hade innan, känns tvärt emot god universitetsanda. Jag var där och köpte på mig så mycket av lagret jag bara kunde när de slumpade ut det. Fick låna en vagn och gå två vändor.
Ja, av alla idiotiska beslut cheferna tagit under mina år på Univeristetet så tar nog nerläggningen av elektronikförrådet priset. Efter att dom hastigt sålt/skänkt saker var ju fortfarande det mesta kvar, så jag erbjöd mig att gå igenom det som var kvar lite noggrannare och hjälpa till att slänga saker. Då spärrade dom mitt kort så att jag inte kom in där längre och sedan hyrde dom en stor container och dumpade allt i den. En hel del var skräp, men mycket användbart också, till exempel tusentals oanvända trådlindade pottar.
Sedan stod lokalerna oanvända i två år, det där caféet hade inte så bråttom att flytta in som cheferna uppgav.. Tur att ni inte såg när de slängde sakerna för det hade fått den mest härdade elektroniknörd att gråta :(
Senare konstaterade cheferna att utförsäljningen blev en ekonomisk katastrof.. :roll:

Jaja, nog om det, jag ska inte klaga. Jag kom över massor av grejor för en struntsumma och har nu ett litet elektronikhörn hemma som ingen kan lägga ner :D
Fan, det är när man läser sådant som det genast känns så trist att betala skatt i det här landet! Vad var det för café som skulle ha lokalerna - låt mig gissa något genuscertifierat kvinnoprojekt med EU-bidrag? Gah! :evil: :evil: :evil:

On topic igen då! Riktigt bra projekt! Det hade varit kul att se den in action någon gång.
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

Det var bara ett vanligt cafe. Skärp dig.

Sen har jag en anekdot som anknyter till uppfattningen att det är tråkigt att betala skatt "i det här landet". Nu är vi hemskt OT förstås. :)

Min farsa bor i en lägenhet här i Uppsala, så jag hälsar på där rätt ofta, och en gång när jag var dit förra året och frågade vad som var nytt så berättade han en liten grej som just hade hänt hans granne. I lägenheten bredvid bor det nämligen ett medelålders par från Kosovo. Den snubben har för vana att hänga ute på trappen framför sin dörr och röka eller bara få lite sol, så man ser honom rätt ofta och hälsar och sådär, och min farsa har såklart lärt känna honom på det viset. Busschaffis tror jag han är.

Nu hade busschaffisens käring varit lite dålig, känt sig sjuk sådär, så han hade pysslat om henne lite och sagt att hon skulle vila sig så mådde hon nog bättre till imorgon. Jo så är det väl, tänkte hon, och gick och lade sig och sov. Nästa dag så mådde hon fortfarande dåligt, och nu hade hon huvudvärk också. Det gjorde ont i ansiktet, runt näsan liksom. Min farsa får jämt inflammerade bihålor när han är förkyld förresten, det verkar jäkligt drygt. I alla fall så lugnade chaffisen sin fru med att hon hade åkt på en förkylning och det går över på ett par dar. Hon tog lite värktabletter och tog det lugnt.

Men ju mer hon vilade desto mer ont gjorde det bara, och nu var hon klart och tydligt svullen och röd runt näsan. Riktigt bihåleförkylning, bäst att ta tempen. Han tröstade frugan med att det gör ont men det är inte farligt, tar man det lugnt så går det över. Han gjorde vad vem som helst gör när det är nån som är krasslig. Problemet var bara att frun blev ännu sämre och verkligen jättesvullen och jätteröd och fick jätteont och grät och jämrade sig, men han tröstade och pysslade om.

Till sist när hon inte slutade jämra sig så klädde han på frun jackan och satte på henne skorna, och så tog de bussen in till akuten.

Hon var inte förkyld, utan hon hade blivit infekterad av en sån där mördarbakterie som höll på att äta sig igenom hennes huvud. De la förstås in henne på momangen och hon fick antibiotika och så, och det var ganska spännande där ett tag, och det är ett år sen det hände så jag är lite osäker, men jag tror det var två timmar, snarare än tre - två timmars marginal som de hade haft när de kom in. Hade de väntat två timmar till hade bakterierna kommit in i hjärnan och hon hade dött, sa läkarna. Men hon blev helt bra, helt återställd.

Det skönaste med det tror jag var hur det ändrade makens inställning. Han var ju helt förstörd förstås, för för honom kändes det som att han nästan hade dödat sin fru när han sa att det nog bara var förkylning och skulle gå över av sig självt. Men han berättade sen att i Kosovo så hade han sedan länge vant sig vid att skatten gick till skit. Alla visste att alla pengarna förskingrades, alla tjänstemännen var korrupta och man betalade skatt för ingenting, som ett skämt. Det var rätt trist att betala skatt i det landet. Så hade han fortsatt tänka när han flyttade till Uppsala, för så var det väl överallt, inget konstigt. Men när han fått bevittna hur han, nån djävla busschaffis från främmande land, kunde gå till akuten med sin sjuka fru och hon fick expertmässig vård, på fläcken, för en bisarr sällsynt och dödlig sjukdom som för en sämre läkare hade kunnat vara vilken allergi som helst, utan att behöva tjafsa, och kunna se sig omkring på alla läkarna och sjuksköterskorna och veta att allting redan är betalt, så hade det liksom klickat till i huvudet på honom, och när han träffade min farsa efteråt och hade berättat om alltihop, så sa han sen - med en del övertygelse också - att han aldrig nånsin mer skulle säga att det var trist att betala skatt.

Såna här snyfthistorier har alltid en sensmoral, nämligen i det här fallet att det är lätt att hemfalla åt den lite överlägsna inställningen att samhället är dåligt och människor är dumma och det är tråkigt att bidra, men jag kan sätta min plånbok i pant på att om jag vaknar en morgon och upptäcker att samhället har blivit dåligt, då är det just på grund av att för många har tänkt precis så.

Nu vet jag inte om jag blir typ bannad för politik här...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är väl just det man håller på att rasera idag... Nå, åter till datorerna. vi vill se mer bilder. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Greensilver »

Jag tycker iaf. att det är så jävla inihelvete satans trist att betala skatt i det här landet att jag snart spyr på det. Helst av allt skulle jag vilja gå ur "Sverigeklubben" så kan ni som tycker att det är så förfärligt skoj att bidra till all skit göra det utan mitt påtvingade deltagande.

Min bror flyttar i höst till Schweiz, trots att jag trivs oerhört bra med klimat, geografi och vettigt folk överväger jag att ta med mig bolag och bohag för att flytta efter. Detta på grund av alla vansinniga politiker och dumt folk som inte fattar att pengar inte växer på träd och att staten faktiskt inte har andra pengar än de som beslagtas av skattebetalarna. Av någon anledning är det alltid dom som betalar minst i skatt som är mest "solidariska" i käften. Studenter, bidragsberoende och slackers är alltid sådär avslappnat politiskt korrekta och givmilda. :lol:

Så kul att din granne hade förmånen att få njuta av svensk sjukvård när den är som bäst, jag vet tyvärr massor av exempel på mindre smickrande historier men detta är inte rätt fora för åsikter om det.

Avslutningsvis tipsar jag om denna:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9006604738#
1200 miljarder - en film av Martin Borgs om hur svenska skattepengar används.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av anders_bzn »

Allvarligt talat, detta är en tråd om PDP-12!

Jag tycket att du kan starta en tråd om hur hemskt det är att betala skatt, så slipper jag att läsa. Jag betalar gärna skatt på det slantarna jag tjänar. Övrigt är en bra kategori.

PUNKT.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Mizzarrogh »

Skriv här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=51283

Japp, nu vill vi höra mer om datorerna. 8)
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av bjarni »

Åter till ämnet.

Jag tog några bilder så ni får se teknologin som den här datorn är byggd av. PDP-12 introducerades av DEC 1969 om jag inte minns fel, och tekniken DEC tillämpade för att bygga datorer på den tiden (och lång tid därefter) var, som ni som har läst Anders PDP-8-tråd vet, att tillverka ett antal olika standardmoduler som man sen kunde koppla ihop och på så sätt bygga en komplett dator eller annan apparat. Varje modul innehöll bara en mycket elementär byggsten för att vara så generell som möjligt, och därför blev det många moduler och inte särskilt hög densitet på elektroniken. Varje modul var ett eget kretskort med en kortkantskontakt i ena änden, och alla kretskorten stacks in i ett bakplan, och så virade man ihop kontakterna till de olika modulerna med varann på baksidan av bakplanet.

Här nedan har jag öppnat dörren på baksidan på PDP-12:an, och det man kan se är alla dessa moduler. De färgglada delarna är handtagen på modulerna, gjorda av plast, med modulens typnummer på. Bakplanet är delat i en övre del och en nedre del, där den nedre delen implementerar processorlogiken och den övre innehåller minnet och interface-elektronik för de olika I/O-enheterna. Längst ner till höger försvinner kablarna som går till kontrollpanelen ut ur bild, och från den övre halvan går ett antal kablar till de olika I/O-enheterna. Tittar man noga i det övre högra hörnet på den nedre kortgruppen kan man se ett gulaktigt kort med en sladd som försvinner neråt i bild. Det är vår hemmagjorda RS232-transciever.
1-alla-flip-chips.jpeg
Färgen indikerar en "familj" som modulen tillhör, och som ni ser så sitter moduler från samma familj ofta tillsammans. Det har att göra med kompatibilitet och vilken typ av funktioner de implementerar - moduler inom en familj är implementerade i samma kretsteknologi och har alltså samma signalnivåer och krav på matningsspänningar, och hanterar också samma typ av signaler. Alltså finns olika familjer för analoga funktioner och digital logik, och olika familjer för RTL och TTL osv.

I bilden nedan kan vi se en grupp analoga A-kort (orange färg, se bokstaven A som i "amber" på handtaget) samt ett antal digitala M-kort (lila färg, "magenta"). Kablaget som går till de analoga korten kommer från de analoga inputjacken på datorns front om jag minns rätt. PDP-12 var ju nämligen avsedd som labbdator och hade både analogingångar och reläutgångar.
2-flip-chips.jpeg
Nästa bild visar minnet, som sitter i övre delen av kortskogen. Givetvis är det frågan om kärnminne, antingen 4K eller 8K, kommer inte ihåg just nu. PDP-12 har en "field"-feature som ger några extra adressbittar som man kan sätta för att kunna komma åt mer än de 4K man kan adressera med processorns 12 bitar. Bank switching alltså. Således kunde man expandera sin PDP-12 till mer än 4K. Max är 32K eller nånting åt det hållet, har inte manualer till hands.
3-minne.jpeg
Där fick vi också se de gröna G-korten och de vita W-korten. De senare används för kontakter för sladdar och liknande grejer som inte egentligen utför nånting utan bara kopplar ihop saker. Antagligen finns koden jag höll på med när datorn gick sönder kvar i minnet eftersom det är kärnminne. :)

Alla de här korten är, som ni redan sett i Anders tråd, tillverkade i ett enhetligt format som kallas Flip-chip. Varje sånt kort är stort som ett spelkort ungefär och implementerar någon grundläggande inte alltför speciell funktion så man kan använda samma kort på flera ställen. I bilden nedan ser man hur ett sånt kort kan se ut. Jag är inte helt bombis på vad det var för nåt kort som jag drog ur för att fota, men jag tror att det är ett G882, läs/skriv-förstärkare/drivare för bandstationen. Det finns flera stycken likadana, men jag tror det där är kortet som läser och skriver "mark"-spåret på banden. LINCtape-band har tio parallella spår: två redundanta exemplar av fem spår där tre är data (ett 12-bitars ord lagras som 3x4 bitar på bandet), ett är mark-spåret som markerar början och slut på datablocken etc, samt ett klock-spår som synkar läsningen av bandet så att det funkar även om bandet snurrar ojämnt.
4-g882.jpeg
Observera att kretsen på kortet är byggd med hjälp av diskreta transistorer. M-korten som implementerar digitallogiken är gjorda med IC-kretsar, men de analoga modulerna är byggda i samma stil som kortet ovan. I de tidigare datorerna i familjen var även logiken implementerad diskret och de äldsta flip-chip-korten använder sig av RTL-logik, som utvecklades för femtusen år sedan i det antika mesopotamien och nu är föråldrad.

Här nedan har vi ett annat exempel på ett kort med diskreta transistorer. I detta fallet är det ett W-kort, så jag gissar att det är nån signalbuffert eller liknande onödig kretskomponent som man bara behöver i verkligheten.
5-kort.jpeg
Här kan vi se lite av hur låg densitet det kan vara på korten, men betydligt glesare kort finns som implementerar t.ex. fem AND-grindar och bara tar upp ena halvan av kortet, eller som bara innehåller en rad med dioder vid kontaktkanten. Det här kortet tog jag inte ur PDP-12:an förresten utan det hittade jag i en bokhylla, för hos Update ligger PDP-8-reservdelar och skräpar på såna ställen.

Sen hade jag inte så mycket mer att säga just nu, jag ville bara visa lite bilder så att tråden inte står helt still. Det blir mer meckande så snart vi har en ny diod. Jag har lite fler bilder på I/O-delar och kontrollpanel som jag kan visa om det finns intresse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Antik dator restaureras

Inlägg av Glenn »

Härligt! ..Jag älskar att läsa om intressanta gamla tekniklösningar där jag aldrig kommer att ha nytta av kunskapen :)

(Och bara så ingen tror det, jag var inte ironisk, jag gillar det faktiskt, fast jag antar att jag är i gott sällskap på detta forumet hehe)
Skriv svar