hjälp med design av luckmekanism
hjälp med design av luckmekanism
Tänkte bygga ihop ett mame-kabinett iform av ett soffbord. En av tankarna är att dölja kontrollpanelerna i bordet när de inte används så man får till ett cleant utseende. Bifgoad bild visar hur jag skulle vilja att det ska fungera, men kan inte riktigt klura ut hur det ska gå till, antar att jag behöver någon fyrledsmekanism för att få till rätt rörelse, men hur designar men en sån? Eller finns det några smarta gångjärn som skulle lösa problemet direkt? Andra förslag på lösningar är också välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: hjälp med design av luckmekanism
Jag fick en bild av att du INTE har en vinkel men en skiva. Den skiva kan rotera om sin mittaxe så att du kan ha ena eller andra sidan framme. Sedan kan du göra med varje sida vad du vill så att säga.
Vridaxen ska alltså vara mitt i skivans "tjocklek" och vill du ha den stadig för "game-krafter" kan den vara lodrät.
Vridaxen ska alltså vara mitt i skivans "tjocklek" och vill du ha den stadig för "game-krafter" kan den vara lodrät.
Re: hjälp med design av luckmekanism
Har en vinkel för att stänga till det hål som annars blir om jag bara "fäller" ner kontrollpanelen.
Re: hjälp med design av luckmekanism
Jag pratar om att vrida skivan 180°. Med en lodrät axel kan du då har en halvcirkel som "bord" åt spelkontrollen på ena sidan av skivan. - för jag antar att du med "mame-kabinett" egentligen menar "game-kabinett".
Re: hjälp med design av luckmekanism
Det finns många möjligheter, en variant skulle kunna vara att hela/del av fronten öppnas likt luckan på en diskmaskin, fast bara ca 20cm. Eller flera luckor som öppnas för att kunna fälla ut en större kontrollpanel. Kan du dessutom programmera en µprocessor till att styra RC-servon så kan luckorna fällas ut elektriskt i ett komplicerat mönster. Tänk hardtoppar på moderna bilar, massor med luckor som öppnas och stängs i sekvens.
Re: hjälp med design av luckmekanism
Om du rundar hörnet av kontrollpanelen* och sätter en axel rakt igenom, så kan du öppna och stänga du kontrollpanelen som en lucka.
*: Alltså vinkeln mellan de två skivorna
Ändarna av kontrollpanelen måste förstås slipas sneda och ha samma bredd.
Icedcap>> MAME = Multiple Arcade Machine Emulator
*: Alltså vinkeln mellan de två skivorna
Ändarna av kontrollpanelen måste förstås slipas sneda och ha samma bredd.
Icedcap>> MAME = Multiple Arcade Machine Emulator
Re: hjälp med design av luckmekanism
Med min lösning ovan behövs det bara en motor med nedväxling, två mikroswitchar och ett par reläer.
För övrigt fanns det ingen mikrokontroller på 50-talet, "plåtcabbarna" fälldes ihop steg för steg med relästyrning.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 24&bih=625
För övrigt fanns det ingen mikrokontroller på 50-talet, "plåtcabbarna" fälldes ihop steg för steg med relästyrning.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... 24&bih=625
Re: hjälp med design av luckmekanism
Gjorde en liten snabbskiss liknande T0ny´s ide.
Panelen är ritad 20mm tjock och homogen men bör nog vara tjockare och ihålig som en låda för att få plats med knappar, vridpinne mm.




Panelen är ritad 20mm tjock och homogen men bör nog vara tjockare och ihålig som en låda för att få plats med knappar, vridpinne mm.




