![Tummen upp :tumupp:](./images/smilies/handupp.gif)
Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11390
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Den här tråden borde tas bort pga. Pornografiskt innehåll.
Allvarligt talat, rent genialiskt snyggt!![Bravo :bravo:](./images/smilies/5.gif)
![Shock :shock:](./images/smilies/26.gif)
Allvarligt talat, rent genialiskt snyggt!
![Bravo :bravo:](./images/smilies/5.gif)
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
En liten snabb fråga om du har tid?
Jag ser att motorn inte är Brushless, dvs det är en vanlig men kraftig 2 polers kolborstmotor.
Jag noterar även att du har använt en himla massa dioder för motorns MotEMK i din kontroller.
Frågan lyder (och tips på större säkerhet):
Övervägde du någonsin på att använda synkrona mosfetar istället för dioder i motorkontrollern?
Dvs, en synkron kontroller låter mosfetar jobba i ett par (som ett totempålesteg) för att skapa en kraftig fyrkantsutgång.
Alla forward förluster i dioderna elimineras samt det skapar en behaglig säkerhet mot "breakdown runaway".
Detta möjliggör en betydligt kompaktare design (minimala kylare) och vid eventuell breakdown kortsluts kontrollern och
bryter huvudsäkringen istället för att motorn får full patte från batterierna.....med en cykelkrash som följd.
Bara min lilla tanke och tips efter att ha designat flera olika motorkontrollers genom åren.
Jag ser att motorn inte är Brushless, dvs det är en vanlig men kraftig 2 polers kolborstmotor.
Jag noterar även att du har använt en himla massa dioder för motorns MotEMK i din kontroller.
Frågan lyder (och tips på större säkerhet):
Övervägde du någonsin på att använda synkrona mosfetar istället för dioder i motorkontrollern?
Dvs, en synkron kontroller låter mosfetar jobba i ett par (som ett totempålesteg) för att skapa en kraftig fyrkantsutgång.
Alla forward förluster i dioderna elimineras samt det skapar en behaglig säkerhet mot "breakdown runaway".
Detta möjliggör en betydligt kompaktare design (minimala kylare) och vid eventuell breakdown kortsluts kontrollern och
bryter huvudsäkringen istället för att motorn får full patte från batterierna.....med en cykelkrash som följd.
Bara min lilla tanke och tips efter att ha designat flera olika motorkontrollers genom åren.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Honk: Anledningen till att det blev denna konstruktionen var helt enkelt att jag hade hade provat denna förut med mycket gott resultat. I vart fall upp till 3,2KW utan minsta värme utveckling. Plus att jag av ekonomiska skäl valde att bygga med komponenter som redan fanns i bra å ha lådorna.
Men visst... jag är väl medveten om vad som kommer ske ifall mosarna packar ihop. Då blir det åka av...![Eh :eh:](./images/smilies/30.gif)
Men visst... jag är väl medveten om vad som kommer ske ifall mosarna packar ihop. Då blir det åka av...
![Eh :eh:](./images/smilies/30.gif)
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Lycka till.
Jag följer ditt projekt med spänning....(och ström, hehehe)
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Jag följer ditt projekt med spänning....(och ström, hehehe)
![Tummen upp :tumupp:](./images/smilies/handupp.gif)
![Bravo :bravo:](./images/smilies/5.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Å så var det dags för en lite tråkigare uppdatering.
Igårkväll när jag skulle ge mig på att ansluta BMSns sladdar för övervakning av vardera cell, så fann jag 2 st som helt hux flux var döda. Dessa 2 satt dock parallellkopplade med varandra, så det är nog så att det var den en som gav upp & drog med sig den andra.
Så nu blir det ytterligare väntan...
Men men jag har å göra ändå.
B.l.a tillverka en Bus Bar som ska kopplas till ström sensorn & shunta förbi 1/3 av strömmen. Eftersom Sensorn bara klarar mäta upp till 200A.
Begriper dock inte riktigt hur det ska räknas ut då kopparplåten är 2mm tjock.
Men man får väll höfta, sen är det väll bara till att fila tills man uppnår rätt förhållanden.
http://www.allegromicro.com/en/Products ... 295036.pdf
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/cry.gif)
Igårkväll när jag skulle ge mig på att ansluta BMSns sladdar för övervakning av vardera cell, så fann jag 2 st som helt hux flux var döda. Dessa 2 satt dock parallellkopplade med varandra, så det är nog så att det var den en som gav upp & drog med sig den andra.
Så nu blir det ytterligare väntan...
Men men jag har å göra ändå.
B.l.a tillverka en Bus Bar som ska kopplas till ström sensorn & shunta förbi 1/3 av strömmen. Eftersom Sensorn bara klarar mäta upp till 200A.
Begriper dock inte riktigt hur det ska räknas ut då kopparplåten är 2mm tjock.
Men man får väll höfta, sen är det väll bara till att fila tills man uppnår rätt förhållanden.
http://www.allegromicro.com/en/Products ... 295036.pdf
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Eftersom det är dubbelt så tjockt så borde det då fungera med att helt enkelt bara halvera alla andra mått (där det är nödvändigt förstås) om det utgår ifrån 1 mm tjocklek eftersom måtten enbart anges i längd och bredd.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jag har sett att man kan göra en strömsensor för hög ström genom att använda en toroid och hallsensor. Ett spår sågas i toroiden, och hallsensorn limmas fast i spåret. Sedan är det bara att trä toroiden över strömkabeln. Detta kanske är lika enkelt, eller enklare, än att göra en strömdelare. Båda behöver ju antagligen kalibreras sedan.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
![Bravo :bravo:](./images/smilies/5.gif)
Du får snart starta en egen tråd enbart för alla bravo-smilys! Ett mycket imponerande projekt!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Får man fråga vad du jobbar med till vardags?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Bearing: Jo helt klart kan man göra så också, men en sådan lösning kräver ju en hel del jobbig analog elektronik innan man får till stabila mätningar som annars gärna vandrar iväg med tid & temperatur.
Därför valde jag Allegro kretsen där allt sådant redan är uträknat & inbyggt.
Men men, det ska nog gå att fila till Bus-baren!.
Greensilver: Påhejningarna hjälper ju faktiskt till mer än man kan tro.
Den mesta tiden under sådana här projekt går ju till att dunka huvudet i väggen, i hopp om att komma på lösningar på ständigt uppkomna problem.
Å utan påtryckningar så är det betydligt lättare att ge upp när problemen klumpar ihop sig.
Jobbar som servicetekniker med att försöka hålla liv i AV utrustning åt Blekinges skolor.
Men det är ju ett utdöende yrke, då det cirkulerar mer & mer billigt kines skit som varken går eller är lönande att laga.![Doubt :doubt:](./images/smilies/doubt.gif)
Därför valde jag Allegro kretsen där allt sådant redan är uträknat & inbyggt.
Men men, det ska nog gå att fila till Bus-baren!.
Greensilver: Påhejningarna hjälper ju faktiskt till mer än man kan tro.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Den mesta tiden under sådana här projekt går ju till att dunka huvudet i väggen, i hopp om att komma på lösningar på ständigt uppkomna problem.
Å utan påtryckningar så är det betydligt lättare att ge upp när problemen klumpar ihop sig.
Jobbar som servicetekniker med att försöka hålla liv i AV utrustning åt Blekinges skolor.
Men det är ju ett utdöende yrke, då det cirkulerar mer & mer billigt kines skit som varken går eller är lönande att laga.
![Doubt :doubt:](./images/smilies/doubt.gif)
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Gillar ljusledaren för lysdioderna, ger ett gött djup i ljuset ![Tummen upp :tumupp:](./images/smilies/handupp.gif)
![Tummen upp :tumupp:](./images/smilies/handupp.gif)