Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Inlägg av Glenn »

@blueint: ..Och om 6 månader kommer nästa person in här och skriver "..Jag köpte just ett hus med ett konstigt rör.." :badgrin:
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Inlägg av Greensilver »

Walle skrev:Beror ju helt på om det verkligen är makadam (det begreppet används i normala fall för grövre massor utan noll/stenmjöl i, eller om de helt enkelt har använt typ 0-30 eller 0-60. Normalt brukar man bygga husgrunder på kross (kanske kallas makadam i vissa delar av landet. I sthlm är makadam i princip enbart det som ligger runt slipers under tågspåren), helt utan noll/stenmjöl i, t.ex. 16-30 eller 16-60. Är det byggt på 0-30 eller 0-60 så går det åt ofantliga mängder vatten för att tvätta bort stenmjölet.
Har man en annan uppfattning om vad makadam är i Stockholm menar du? :lol:

Makadam är ju per definition massor med partiklar med kantig kornform och en medeldiameter större än 4 mm. Makadam benämns 4/8, 8/16, 16/32 osv. beroende på dess kornstorleksfördelning. Mindre fraktioner krossat material benämns stenmjöl vilken motsvaras av sand när det gäller naturligt förekommande material. Att tvätta fyllnadsmaterialet i en befintlig felaktigt utförd grundläggning så att man sköljer bort eventuellt stenmjöl låter helt omöjligt i mina öron. Det är sannolikt av den anledningen man valt att eftermontera den mekaniska ventilation som trådskaparen undrar över.

Bästa tipset är nog att se över avvattningssystem, dränering i övrigt och fläktsystemet så att allt fungerar samt vara extra vaksam på konstig lukt och annat. Inte mycket mer att göra.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Inlägg av SM7CZR »

blueint skrev:Köp ett annat hus skulle jag säga..
Instämmer!
Eller du har redan köpt??
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Inlägg av Walle »

Greensilver skrev:
Har man en annan uppfattning om vad makadam är i Stockholm menar du? :lol:

Makadam är ju per definition massor med partiklar med kantig kornform och en medeldiameter större än 4 mm. Makadam benämns 4/8, 8/16, 16/32 osv. beroende på dess kornstorleksfördelning. Mindre fraktioner krossat material benämns stenmjöl vilken motsvaras av sand när det gäller naturligt förekommande material. Att tvätta fyllnadsmaterialet i en befintlig felaktigt utförd grundläggning så att man sköljer bort eventuellt stenmjöl låter helt omöjligt i mina öron. Det är sannolikt av den anledningen man valt att eftermontera den mekaniska ventilation som trådskaparen undrar över.
Du har naturligtvis rätt i att det per definition är så. Men under mina 15 år som markarbetare och järnvägsarbetare i Stockholm har jag aldrig hört annat än järnvägsballast (40-80) kallas makadam. Finare massor, t.ex. 4/8, 8/16, o.s.v. kallas här normalt just "kross", "singel" om det är natursten, och "noll-sexton", "noll-åtta", "noll-fyra" o.s.v. om det finns nollfraktioner i det.
Nerre
Inlägg: 26795
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilationsfläkt ner i betongplatta

Inlägg av Nerre »

http://www.byggahus.se/forum/traedgard- ... ingel.html

:) Bara för jag läste den där förra veckan.
Skriv svar