Hållfasthet punktbelastning glasfiber?

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Hållfasthet punktbelastning glasfiber?

Inlägg av gunne »

Jag har en plastbåt och har bra vana att arbeta med fiberkompositer m.m. Dock går jag bet på att hitta information om det här problemet. http://www.kolfiber.info.se/ har ju mycket info men inte det jag eftersöker.

Jag behöver fästa en genomgående skruv med en ögla på ena sidan och mutter med bricka på andra sidan. Det kommer sen att bli drag i öglan, kanske 1000N (måste kolla). Det är en M8-skruv med en bricka ca 20mm i diameter. Det är honomgent glasfiberlaminat ca 4mm tjockt.

Jag ska staga upp själva väggen på öglans sida så att den i stort inte buktar ut. Det är att brickan dras rakt igenom plasten jag är orolig över.

Jag _vet_ att man borde ha en stoor bricka några mm tjock och så stor som möjligt men nu är det inte den bästa lösningen jag efterfrågar utan en metod att räkna på fästet eller någon generell tumregel som finns.

Hur räknar man på hur mycket ett sånt förband håller? Nån som har en länk till vidare information?
janaf
EF Sponsor

Re: Hållfasthet punktbelastning glasfiber?

Inlägg av janaf »

Det enda enkla som jag kan komma på är att räkna som om du skulle stansa / skjuva ut ett hål stort som brickan. Då kan du räkna på en skjuvarea som är brickans omkrets gånger laminatets tjocklek, 4mm. Sedan får du hitta ett värde på skjuvhållfasthet för laminatet, tvärs mot fibrerna.

Fast jag tror att i verkligheten kommer väggen att bukta lite så att skjuvningen blir sned så ta till en bra säkerhetsmarginal, typ faktor fem eller mer....
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, så kan man ju räkna för att nåt slags värde i alla fall. Dock går jag bet på att hitta skjuvhållfastheten tvärs fibrerna i vanlig GAP.

Jag tror jag helt enkelt får bygga ihop fästet som jag tänkt och sen känna på grejjerna. Jag kom på att jag kan växla ner lasten på ett annat ställe så att jag får max 2kN ~ 200kg i öglan.

"Liksom för tryckbelastning är det komplicerat att beräkna skjuvhållfastheten teoretiskt för en fiberarmerad härdplast och hur en konstruktion av armerad härdplast påverkas exakt vid skjuvande belastning. Beroende på bla lamineringsmetoden och omgivande temperatur är det inte heller säkert att teoretiska beräkningar blir tillförlitliga."

Det blir till att ta till de gamla klassiska ingenjörsdiciplinerna känsla och empiriska studier...

Edit: 4kN -> 2kN
Senast redigerad av gunne 24 maj 2011, 17:01:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Försökte slänga in SolidWorks förut, det gick inte för sig, tydligen för komplext med glasfiber.

Tyvärr...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som en plastbåt.. :vissla:

Påminner starkt om "hålkanttryck".

Få fatt på en båt som ska skrotas på varv. Och plocka en gammal plastbit som du kan testa hållfastheten på?
Skriv svar