Ersättare för CD4006 18-stegs statiskt shiftregister ?
-
- Kontakt:
Ersättare för CD4006 18-stegs statiskt shiftregister ?
CD4006 är ju på väg ut och är en "18-stage static shift register". Finns det någon ekvivalent till denna?
Senast redigerad av blueint 25 maj 2011, 05:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: CD4006
Tror inte det. Vad använder man den till? Verkar specialgjord till ett visst ändamål?
Den har 4 + 5 + 4 + 5 vippor. hade det varit 16 st (4 + 4 + 4 + 4) skulle den gå att ersätta med 2 st "dual 4-stage static shift register" eller två 8-bitars. Men om du måste ha totalt 18 så blir det nog till att använda tre kretsar.
Om du bara ska köpa enstaka ersättare så finns 4006B på Electrokit i DIP-kapsel.
Den har 4 + 5 + 4 + 5 vippor. hade det varit 16 st (4 + 4 + 4 + 4) skulle den gå att ersätta med 2 st "dual 4-stage static shift register" eller två 8-bitars. Men om du måste ha totalt 18 så blir det nog till att använda tre kretsar.
Om du bara ska köpa enstaka ersättare så finns 4006B på Electrokit i DIP-kapsel.
-
- Kontakt:
Jag ska bygga en brusgenerator och hittade ett gammalt schema med inte alltför många komponenter. Tänkte mej en ytmonterad variant.
Finns det nån brusalgoritm att bränna in i en PIC?
Finns det nån brusalgoritm att bränna in i en PIC?
Förr körde man väl med en Ge-trissa med flytande kollektor och ett förstärkarsteg med en jäkla gain direkt efter?
En vanlig zenerdiod (så hög spänning som möjligt) som du drar en svag ström igenom och förstärker upp ordentligt funkar även det utmärkt, men det hela beror på vad du har för krav på bruset, rosa eller?
En vanlig zenerdiod (så hög spänning som möjligt) som du drar en svag ström igenom och förstärker upp ordentligt funkar även det utmärkt, men det hela beror på vad du har för krav på bruset, rosa eller?
det fanns brus för pic, kollade på det för några år sedan men annvände nm5436 eller vad ic hette till brus istället
Antar att det är den här du hade tänkt göra:
AUDIO FREQUENCY NOISE GENERATOR
Jag vet inte hur slumpartat det verkligen blir, och varför man just använder 18 bitar i shiftregistret? Men som sagt, vill du göra denna krets kan du enkelt ersätta 4006B med tre andra valfria shiftregister.
Utgången är helt ofiltrerad. Jag skulle föreslå ett lågpassfilter.
AUDIO FREQUENCY NOISE GENERATOR
Jag vet inte hur slumpartat det verkligen blir, och varför man just använder 18 bitar i shiftregistret? Men som sagt, vill du göra denna krets kan du enkelt ersätta 4006B med tre andra valfria shiftregister.
Utgången är helt ofiltrerad. Jag skulle föreslå ett lågpassfilter.