Simpel laser-avståndsmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Simpel laser-avståndsmätare

Inlägg av Henry »

En jag har fungerar i alla fall helt ok tycker jag.

Är en sunkig modell men med uträkning av volym m.m. som jag fick tillsamman med en tidningsprenumeration och den har en upplösning på 1 cm vilket också stämmer och kan enligt test mäta upp till 17.92 meter som det visst var till närmaste grannen. Gränsen för den verkar gå vid 18 meter men bara om det är på natten utan störljud för på dagen klarar den inte av att mäta samma sträcka till grannen.
grubs

Inlägg av grubs »

En webbkamera och en laserpekare borde räcka, det är ungefär samma som man har för att 3D-scanna med, men då har man linjeoptik på lasern och roterar objektet som ska scannas. Sätter man linjeoptik vertikalt och roterar ett horizontalt bord med laser och kamera så får man istället en 3D-profil på omgivningen, sen får man välja optik efter vilket avstånd, upplösning och vertikalt synfält man vill ha.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Jo, det har jag funderat på med, men då behöver jag ju en hel dator för det. Det är ju inge kul :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En liten ARM32 processor kan fixa det. Och den är ganska liten.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

En M3 fixar mer än du tror. En M4 fixar jävligt mycket mer än du tror, men då krävs det också mycket mer av dig själv.
Ja, om man snackar ARM, alltså.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

På vilket sätt skulle den vara mer krävande att programmera frånsett dom vanliga minnes och hastighetsgränserna?
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Mja, vill du ha ut så mycket som går att klämma ut ur en M4 så får du börja tänka SIMD i vissa fall och i andra fall liknande som när man programmerar DSPer.
Den är fortfarande snabb ändå, men om du känner den utan och innan så blir den mer som toksnabb.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast det är väl rätt standard, att känner man trixen och är villig att tas med dom så får man prestanda därefter? att klå kompilerad x86 kod borde inte vara svårt ;)
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jämför inte den smutta ARM-assemblern med arschles-x86, det är helgerån ;)
grubs

Inlägg av grubs »

Hur mycket beräkningskapacitet man behöver beror ju på hur mycket information man vill ha ut, räcker det med enstaka avstånd i fasta vinklar och en bestämd höjd så är det bara att läsa ut det och slänga resten. Vill man inte vela med en webkamera så finns det liknande som kan läsas ut via I2C och så.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jovisst är det så, vilken sketen embedded ARM som helst kan nog lösa den här uppgiften.
Vi bara stack iväg i tangentens rikting där ett tag, när vi tänkte på hur bra saker skulle kunna vara.
Skriv svar