XR2206: inställning av duty cycle.
-
XR2206: inställning av duty cycle.
Jag håller på att bygga en enkel funktionsgenerator med hjälp av oscillatorkretsen från Exar: XR-2206.
Det jag undrar är om det finns något smart sätt att med hjälp av två potentiometrar ändra amplituden och duty cyclen helt oberoende av varandra? Som synes i databladet (figur 14) beror ju amplitud och duty cycle på varandra via R1 och R2.
Det enda sättet jag själv kommer på är att använda en mikrokontroller samt två digitala potentiometer, men den lösningen är inte särskillt rolig då man tappar steglösheten.
Det jag undrar är om det finns något smart sätt att med hjälp av två potentiometrar ändra amplituden och duty cyclen helt oberoende av varandra? Som synes i databladet (figur 14) beror ju amplitud och duty cycle på varandra via R1 och R2.
Det enda sättet jag själv kommer på är att använda en mikrokontroller samt två digitala potentiometer, men den lösningen är inte särskillt rolig då man tappar steglösheten.
Re: XR2206: inställning av duty cycle.
Utan att ha tittat på figuren så antar jag att du vill ha
en slags analog mixer. Då kan man ta två skjutpottar
och styra balansen via ett ok som glider på en släde.
Släden skjuver oket fram och tillbaka och ger upphov
till lika utslag medans okets vridning ger motsatta
resistorskift mellan skjutpottarna.
en slags analog mixer. Då kan man ta två skjutpottar
och styra balansen via ett ok som glider på en släde.
Släden skjuver oket fram och tillbaka och ger upphov
till lika utslag medans okets vridning ger motsatta
resistorskift mellan skjutpottarna.
-
Finns det något annat namn på det du refererar till? Lyckades inte hitta något, sökning på "analog mixer" gav mest audio-mixer länkar. Vet inte om jag fullt förstår vad du menar.
Sätt in en potentiometer mellan ben 7 och 8 på XR2206. Potentiometerns släpkontakt ansluts till jord.
För att begränsa hur liten/stor dutycyclen kan bli kan man ansluta motstånd mellan potentiometern och ben 7 respektive potentiometern och ben 8.
För att begränsa hur liten/stor dutycyclen kan bli kan man ansluta motstånd mellan potentiometern och ben 7 respektive potentiometern och ben 8.
-
ghu: Om jag räknat rätt kommer då potentiometerns läge endast att påverka duty cyclen och inte frekvensen? Men förändring av motstånden kommer väll att påverka både frekvens och duty-cycle? Menar du att man då först ska ställa in frekvensen med hjälp av motstånden för att sedan välja duty cycle med potentiometern eller har jag missat något?
Om jag tänkt rätt är det en fungerande lösning men optimalt vore ju om båda kunde ändras helt oberoende av varandra.
Om jag tänkt rätt är det en fungerande lösning men optimalt vore ju om båda kunde ändras helt oberoende av varandra.
Jag tänkte fel. Man kan variera frekvensen med motstånden och sedan välja duty-cycle med potentiometern men vid närmare eftertanke kommer max och min dutycycle att variera med frekvensen så mitt förslag var inte så genomtänkt. 

Har du kollat runt på forumet efter andra som byggt med XR2206? (en tråd här)
Med hjälp av en diod kanske det går att göra så att duty-cycle blir R1/R2, ifall den kopplas motsvarande som den kopplas på en 555. Kondensatorn laddas genom den övre delen av potentiometern via dioden, och laddas ur genom den nedre delen.

Din krets verkar ju ha någon sorts inbyggd kapacitans, så jag ser inte direkt hur dioden ska kopplas. Sedan kanske det går att lösa resten genom att använda två kopplade potentiometrar på något sätt...
På en 555 skulle man kunna använda en variabel kondensator för att justera frekvensen oberoende av duty.

Din krets verkar ju ha någon sorts inbyggd kapacitans, så jag ser inte direkt hur dioden ska kopplas. Sedan kanske det går att lösa resten genom att använda två kopplade potentiometrar på något sätt...
På en 555 skulle man kunna använda en variabel kondensator för att justera frekvensen oberoende av duty.
-
ghu: Lätt hänt ^^
PeterH: Just det bygget har jag faktiskt kikat på, men jag tror inte att det hade någon ställbar duty cycle, jag ser i alla fall inget sådant reglage på frontpanelen!
Jag har även letat på nätet efter andra XR2206 byggen men hittar inget med duty cycle-reglering.
bearing: Timingkondensatorn kopplas mellan pinne 5 och 6. Någon idé hur jag skulle kunna koppla in en diod då? (tyvärr över min kunskapsnivå)
Trimkondensator har jag inte tänkte på! Med en potentiometer mellan pinne 7 och 8, släpkontakten jordad och en trimkondensator som timingkondensator borde väl frekvensen endast bero på kapacitansen medans duty cyclen endast beror på potentiometerns läge? Dock blir det väldigt svårt att få ordentliga frekvensintervall och svårt att montera en ratt till kondensatorn
Får fundera vidare en stund men fler förslag är högst välkomna!
PeterH: Just det bygget har jag faktiskt kikat på, men jag tror inte att det hade någon ställbar duty cycle, jag ser i alla fall inget sådant reglage på frontpanelen!
Jag har även letat på nätet efter andra XR2206 byggen men hittar inget med duty cycle-reglering.
bearing: Timingkondensatorn kopplas mellan pinne 5 och 6. Någon idé hur jag skulle kunna koppla in en diod då? (tyvärr över min kunskapsnivå)
Trimkondensator har jag inte tänkte på! Med en potentiometer mellan pinne 7 och 8, släpkontakten jordad och en trimkondensator som timingkondensator borde väl frekvensen endast bero på kapacitansen medans duty cyclen endast beror på potentiometerns läge? Dock blir det väldigt svårt att få ordentliga frekvensintervall och svårt att montera en ratt till kondensatorn

Får fundera vidare en stund men fler förslag är högst välkomna!
Fritt ur minnet och från den plats jag nu befinner mig på ,och utan möjlighet att kolla så..
vill jag minnas att Allt o Elektroniks XR2206 funktions generator från "1987-88" hade justerbar duty cycle.
Kan ha helt fel årtal på näthinnan....
Men till helgen kan jag kolla ....om inte "askan ställer till det med flygen"...........
vill jag minnas att Allt o Elektroniks XR2206 funktions generator från "1987-88" hade justerbar duty cycle.
Kan ha helt fel årtal på näthinnan....
Men till helgen kan jag kolla ....om inte "askan ställer till det med flygen"...........
Nej, bara amplitud och offset, inte duty cycle...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I den här guiden så visar dom hur man kontrollerar duty cycle och frekvens separat mha en opamp som komparator när man gör PWM med 555 (mot slutet). Detta exempel är ju bara fyrkantsvåg men man kanske skulle kunna sätta komparatorn efter XR2206?
I databladet för XR2206 står det:
Spänningen kan du enklast ordna med en potentiometer vars resistans är mycket mindre än resistansen hos duty-cycle potentiometern. För bättre prestanda så kan du också ha en OP i spänningsföljarkoppling mellan potentiometrarna
Alltså kan du använda mitt tidigare förslag med potentiometer till ben 7 och 8 men istället för att jorda släpkontakten kopplar du den till en variabel spänning 0-3V. Då kommer frekvens och duty cycle att vara helt oberoende av varandra.Frequency of oscillation is proportional to the total timing
current, IT, drawn from Pin 7 or 8:
Timing terminals Pin 7 or 8 are low-impedance points,
and are internally biased at +3V, with respect to Pin 12.
Frequency varies linearly with IT, over a wide range of
current values, from 1uA to 3mA.
Spänningen kan du enklast ordna med en potentiometer vars resistans är mycket mindre än resistansen hos duty-cycle potentiometern. För bättre prestanda så kan du också ha en OP i spänningsföljarkoppling mellan potentiometrarna
Senast redigerad av ghu 24 maj 2011, 20:11:25, redigerad totalt 1 gång.
-
BMI/PeterH: Är det ingen skillnad på elektors och allt om elektroniks?
mrfrenzy: Läste igenom lite snabbt, så jag förstod det var finessen att ändra duty cycle genom att höja/sänka ena inspänningen på en komparator och ha sågtandspulser på den andra ingången? På så sätt kan man väl endast pulsbreddsmodulera fyrkansvågen? Om inte förtydliga gärna.
ghu: Prövade räkna lite på det och det verkar helt klart vettigt! Ska pröva antingen i morgon eftermiddag (om jag får tid över) eller under helgen!
Tusen tack för all hjälp!
mrfrenzy: Läste igenom lite snabbt, så jag förstod det var finessen att ändra duty cycle genom att höja/sänka ena inspänningen på en komparator och ha sågtandspulser på den andra ingången? På så sätt kan man väl endast pulsbreddsmodulera fyrkansvågen? Om inte förtydliga gärna.
ghu: Prövade räkna lite på det och det verkar helt klart vettigt! Ska pröva antingen i morgon eftermiddag (om jag får tid över) eller under helgen!
Tusen tack för all hjälp!
Missa inte att sätta motstånd mellan duty-cycle potentiometern och ben 7 respektive ben 8 som begränsar maximala strömmen till max 3mA