Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Berätta om dina pågående projekt.
Nisse89
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 maj 2011, 19:41:55

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av Nisse89 »

Tack för alla tips!
Köpte en till likadan som fungerar. Får ta tag i den här någon gång i framtiden :)
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av SM7CZR »

OK, skall inte säga mycket mer då.
Men du skrev att inget händer, inget lyser. Men har du kanske glömt att byta ut "stand-by" lampan?
Den borde lysa i detta läget! Annars har du kanske missat en säkring någonstans.
Lycka till med den andra förstärkaren!
/Ingvar
Nisse89
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 maj 2011, 19:41:55

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av Nisse89 »

Tack!

Nu har jag ett nytt krux. Den nya stärken funkar kalas förutom att det ligger ett konstant lågt brum i högtalarna. Det ligger där på alla kanaler (Fm1,2,3 osv, tape och phono). Det försvinner om man rattar på tunern så att INGEN kanal finns (fattar?) men så fort man får in en kanal så brummar det. Det varierar också med volymen...

Gammal skit :D
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av labmaster »

Hej Nisse89!

Eftersom du har ett konstant lågt brum i högtalarna funkar den inte kalas. Det går inte att lösa ditt problem på distans eller i cyberspace om det är tydligare. Mitt förslag är att du vänder dig till någon kunnig person som kan hjälpa dig på plats eller att du lämnar den till honom eller henne. Annars riskerar du att bränna upp den och då är du tillbaka i ruta ett. Det vill säga där du startade med den andra förstärkaren.
Nisse89
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 maj 2011, 19:41:55

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av Nisse89 »

Jag har också gått i de tankebanorna. Ska försöka hitta en radiomeckare på orten :)
mindbraker20
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 augusti 2007, 01:11:13
Ort: Hässleholm

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av mindbraker20 »

Inte för att vara sådan men ett lågt brum tänker jag direkt på att det skulle vara att det slinker genom 50hz från nätdelen!

/Ted
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av labmaster »

Ja det kan det mycket väl vara men problemet är att om vi människor inte har samma referensramar så kan brum brumma på olika sätt. Även om det nu är brum från nätdelen som slinker igenom så måste man ha både instrument och kunskap för att kunna hitta vart det slinker igenom. I annat fall kan förstärkaren eller delar av den gå upp i rök och då är han tillbaka på ruta ett igen.

Med andra ord, det är ingen idé att vi försöker spekulera om olika felkällor och lösningar här i forumet. Nisse89 behöver professionell hjälp på plats eller kunna lämna den till någon som har instrument och kunskap att reparera den.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparerar transistorförstärkare men har fastnat! Hjälp!

Inlägg av SM7CZR »

Jag håller med labmaster att det bästa sättet är att hitta en verkstad på orten som kan reparera den till dej.
Det funkar inte alltid så bra att reparera såna grejor via internet. Det krävs både instrument och erfarenhet.
Då jag jobbade med hemelektronik fanns rätt många radiofirmor med egna servicetekniker och komponenter.
I dag vill firmorna tyvärr hellre sälja nytt än att reparera kundernas trasiga objekt.
Vi håller tummarna för dig! :tumupp:
/Ingvar
Skriv svar