Tänkte göra mig en snygg belyst nummerskylt till huset. Kanske Fagge får vara med på ett hörn.
Ungefär så här har jag tänkt: Man sågar/fräser ut identiska siffror (1 och 0 i det här fallet) i både plexi och mdf. Lysdioderna monteras i MDFen. Plexidelarna blästras/slipas matta och limmas på MDFen. Blå högintensiva dioder kommer att användas.
Hur låter det?
Senast redigerad av ensten 3 september 2005, 21:07:35, redigerad totalt 2 gånger.
Det låter kul!
Skissa eller cadda ihopa en ritnng så ska vi kika på det!
Edit...
Om man tog en tjockare MDF skiva & skar ut försänkningar i skivan för plexi siffrorna, så att dom hamnar i samma plan . & sedan en tunn plexi platta överst som en hel front "Display" !.?!
Senast redigerad av Fagge 17 augusti 2005, 15:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Misstänker att du bor på nummer 10. Men ett och noll gav mig en liten tanke. Kanske skriva ut husnummret binärt. Gissa om brevbäraren hade blivigt konfunderad
Hej
Kul projekt !
Jag tycker att du ska köpa en burk med sprayfärg dom blir matt när man sprejar på glas lr plexiglas...för min pappa testade att blästra i glas och det blev inte alls något bra resultat...
Såg att det fanns frostat glas på spray-burk hos biltema! Inte testat själv, men värt att kika på kanske.
Vanlig matt lackfärg funkar nog, det har jag på glaset i min tv-bänk.
Fagge> Jag har inget CAD program (vet egentligen inte hur man använder dom) men det skulle vara kul att få till det hela nu i höst. Finns det nåt bra gratisprogram att skapa enklare CAD ritningar i?
Detta är ju så pass simpelt, att det är inte värt tiden för dig att lära dig ett cad program, om du inte tänkt att göra fler ritningar inom en snar framtid!.
Berätta vilken stil "Font" & storlek "Höjd & brädd" du vill ha på siffrorna,
och hur du vill ha det utformat med tjocklekar & allt, så ska jag försöka göra en modell lite snabbt!.
Oki.
Jag har 4,6,10,15mm plexi hemma så du får välja!.
Visst hade PEHD1000 plasten funkat fint, men om inte jag missminner mig så är den 12mm tjock! Funkar det?.
EDIT...
Vilka siffror skulle det vara?.
Edit2...
Så här ser siffrorna ut utskurna med Arial som font!.