"Riktig" återanvändning av etsvätska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kimachren

"Riktig" återanvändning av etsvätska

Inlägg av kimachren »

Det pratas om att man kan återanvända etsvätska. Jag skulle vilja gå ett steg längre; när etsvätskan (natriumpersulfat) har blivit blå och slutat fungera, tänkte jag att man kunde göra som i högstadiet när man förkopprade en nyckel. Det bildas ju kopparsulfat i vätskan och med elektrolys borde man kunna "ta bort" kopparen ur vätskan, så att den skulle bli "som ny". Vad tror ni?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumpersulfat
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: "Riktig" återanvändning av etsvätska

Inlägg av 4kTRB »

Är det inte en del enklare att köpa en ny påse?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kul idé.

4kTRB: enklast är väl att inte etsa kretskort över huvud taget. Allt går ju att köpa och det finns inget mer att uppfinna. :D Fast det kanske inte är lika roligt om ingen någonsin vill pröva något nytt.

Fast frågan är om reaktionen Bild är reversibel.

TIllsätter man ström kommer kanske helt andra ämnen att bildas?
Kopparsulfat sönderdelas väl till svavelsyra och koppar ?

"Det som är bra med detta etsmedel är att den reducerade formen (sulfatjonen, SO4-) stannar i lösningen och man slipper obehaglig gasutveckling." Nackdelen med detta är nog att en högre koncentration SO4- joner hindrar effektiv fortsatt etsning, även om det finns både koppar och natriumpersulfat närvarande.

Om man samtidigt som man etsar suger upp kopparjoner på en metallbit samtidigt som svavelsyra bildas så minskar mängden sulfatjoner och svavelsyran hjälper till att öka hastigheten på etsningen mot slutet. Så det kanske kan vara en metod att "suga ut det sista" ur en etslösning. Om man vinner 1% eller 75% på detta har jag ingen aning om ( om man t.ex. räknar mängd natriumpersulfat per kvadratcentimeter koppar).

Lite mer fakta om etsning: Mönsterkortstillverkning - kemi och praktik (Chalmers)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur ska man "suga upp" kopparjoner med en metallbit?

Vore ju jättebra om man kunde få mer etsningar och dessutom bättre etsningar om vätskan inte mättades lika fort.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Med en tillräckligt hög spänningspotential i metallen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spänningspotential mellan vilka föremål?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Dessa reaktioner brukar vilja nå jämvikt och genom att hälla i lite natriumsulfat borde reaktionen kunna gå åt vänster. Men om det fungerar får någon kemist svara på...

Jag har för mig att natriumsulfat används som textil-infärgnings-salt.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det finns ett annat sätt att återbruka etsvätskan som till största delen är kopparsulfat. Jag använder den på min stenplattsatta uteplats och nu växer det vare sig gräs eller mossa i springorna. Det räcker med den ca 1,5 l som blir i kyvetten utspätt med ca 5 l vatten och två vattningar om året.

Jag vet att Luxor ind AB, som hade lite större kvantiteter att behandla, separerade bort kopparn och sände till återvinning. Men det kostar nog lite att göra den processen i så liten skala
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gustav, Kopparen sprider sig i marken och riskerar hälsan på andra.
(det är därför påfyllning behövs)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Gustav180 skrev: Jag vet att Luxor ind AB, som hade lite större kvantiteter att behandla, separerade bort kopparn och sände till återvinning. Men det kostar nog lite att göra den processen i så liten skala
Det är faktiskt inte svårt alls att separera ut kopparn.

1) Blanda den förbrukade etsvätskan med natriumhydroxid. Då bildas kopparhydroxid. Det ser ut som blått slajm.

2) Värm kopparhydroxiden tills det kokar. Då bildas kopparoxid.

3) Låt stå. Kopparoxiden sjunker till botten som ett svart pulver. Dekantera den klara vätskan som är vatten + Natrium sulfat

4) Vill man ha ren koppar kan man reducera kopparoxiden med någon bra syra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Äntligen nån som vet vad han pratar om :)

Det ska jag testa nästa gång jag får lite över.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Brukar inte framkallaren bestå av natriumhydroxid ?

Det vore ju praktiskt för då får man ju användning för den förbrukade framkallaren med.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jo jag brukar pytsa i den också, det blir en svart fällning som gör att inte CuSO4 -kristallerna framträder. Det är ju bar någon dl sådant.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har tidigare försökt fälla ut kopparn med hjälp av NaOH men misslyckats då jag inte visste att man behövde koka soppan för att få det att fälla ut. Så det blev bara en annan blå nyans... Men nästa gång ska jag koka. Det får bli i ett glaskärl.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är möjligt att det måste vara överskott av natriumhydroxid för att det ska fungera. Tänk på att en del av natriumhydroxiden går åt för att neutralisera eventuell kvarvarande syra så det kan gå åt en hel del.
Skriv svar