T: Hjälp med bil
T: Hjälp med bil
Min bror har en trasig bränslearmatur på sin bil.
Det är ett litet hål i ett rör som gör att bensinen läcker ut.
Bilen är en Nissan Sunny-99.
Att lämna in på verkstad kostar minst 6000:- och bara delen 3000:-.
Vad han behöver hjälp med är antingen en kunnig som kan följa med
till GDS-hall och hjälpa till med att lyfta ner hela tanken. Sedan lägga
på någon typ av tätning (Löda?). Eller om någon har tips på en bra
bilverkstad som kan fixa det här.
Om någon har en begagnad bränslearmatur som ligger köpes den gärna!
Bilen går att köra och finns i södra och Stockholm.
Betalning utgår självklart.
Det är ett litet hål i ett rör som gör att bensinen läcker ut.
Bilen är en Nissan Sunny-99.
Att lämna in på verkstad kostar minst 6000:- och bara delen 3000:-.
Vad han behöver hjälp med är antingen en kunnig som kan följa med
till GDS-hall och hjälpa till med att lyfta ner hela tanken. Sedan lägga
på någon typ av tätning (Löda?). Eller om någon har tips på en bra
bilverkstad som kan fixa det här.
Om någon har en begagnad bränslearmatur som ligger köpes den gärna!
Bilen går att köra och finns i södra och Stockholm.
Betalning utgår självklart.
Re: T: Hjälp med bil
Inte för att vara negativ men är det rost så är troligen hålet inte så litet om man börjar peta/svetsa i det.
Det jag skulle försöka göra (om möjligt) är att kapa på båda sidor om skadan sen ersätta ledningen med slang som passar tajt sen klammer på det.
Det jag skulle försöka göra (om möjligt) är att kapa på båda sidor om skadan sen ersätta ledningen med slang som passar tajt sen klammer på det.
Erfarenhet: rosthål är ALLTID minst 3 gg större än den yta man beräknar ta bort för att komma till "bra metall"!
Rost på bränslerör betyder nästan alltid att hela röret måste bytas och en seriös genomgång måste göras av resten.
Jag har dock haft framgång med att laga vissa enklare skador med kemisk metall, inte för annat än att halta till närmsta ställe jag kan fixa en riktig reparation.
Rost på bränslerör betyder nästan alltid att hela röret måste bytas och en seriös genomgång måste göras av resten.
Jag har dock haft framgång med att laga vissa enklare skador med kemisk metall, inte för annat än att halta till närmsta ställe jag kan fixa en riktig reparation.
Icekapsyl:Själva hålet kanske är 3x men sen ska man till frisk plåt också. Ska man svetsa rost kan man räkna 10x-50x och ibland stoppar det inte där. 
Det finns alltså inget som heter "lite rost" när man talar om bilar. Glöm heller inte att svetsfogar gör att plåten blir mer rostbenägen.
Hade en liknande sak på min farbrors 740, tog ner tanken och så fort man skulle ta loss röret så ja då tog man loss det permanent. Mao så lossnade det jämns med tankinsatsen, tur nog hade han investerat i en ny tankinsats så det gick att ordna.
Men men allt är svårt att säga utan att se objektet, har man tur är det bara en punktskada i rostskyddet på ledningen och det går att laga men men....

Det finns alltså inget som heter "lite rost" när man talar om bilar. Glöm heller inte att svetsfogar gör att plåten blir mer rostbenägen.
Hade en liknande sak på min farbrors 740, tog ner tanken och så fort man skulle ta loss röret så ja då tog man loss det permanent. Mao så lossnade det jämns med tankinsatsen, tur nog hade han investerat i en ny tankinsats så det gick att ordna.
Men men allt är svårt att säga utan att se objektet, har man tur är det bara en punktskada i rostskyddet på ledningen och det går att laga men men....
Det är ju därför man vill löda istället för att svetsa.
Jag har lagat flera tankar och rör som fått rostporer genom mjuklödning.
..Men visst, det blir väl konstgjord andning.
Jag har lagat flera tankar och rör som fått rostporer genom mjuklödning.
..Men visst, det blir väl konstgjord andning.
Glenn:Precis det går men det är inte bättre än icecap
förslag om kemisk metall. Man kan ju liksom löda alukylare med vanligt 60/40 men sådär jättebra är det ju inte annat än för stunden.

Tack för era tips.
Det är inte så mycket rost annars.
Problemet här är att det är en plastflärp som är konstruerad fel,
vatten samlar sig på 1cm av röret.
Fattar inte att de inte kommit på det lite tidigare.
Så om man kapar går det inte att fästa slang på ena sidan.
Nu blir det tätning med något kemiskt.
Förhoppningsvis håller det tills de säljer bilen.
Det är inte så mycket rost annars.
Problemet här är att det är en plastflärp som är konstruerad fel,
vatten samlar sig på 1cm av röret.
Fattar inte att de inte kommit på det lite tidigare.
Så om man kapar går det inte att fästa slang på ena sidan.
Nu blir det tätning med något kemiskt.
Förhoppningsvis håller det tills de säljer bilen.
nu vet jag inte hur tankarmaturen ser ut på en sådan här bil, men jag har lyckats någa gånger att laga genom att kapa av det gammla röret och borrat ur det och sedan trycka i ett nytt rör i armaturen. sitter det inte fast av sig själv så kan man sätta fast det med kemisk metall på utsidan. Men att fixa detta på ett par timmar på en gör-det-självverkstad är nog ganska svårt... det versta är att röret antagligen går av när du börjar pilla på det, och då går det inte att köra bilen, så då måste man fixa det till varje pris ändå. hur lång tid en sådan lagning tar är helt omöjligt att säga!
jag tycker han skall fråga pris på ett par olika verkstäder, för priser kan absolut skilja ganska rejält!
jag tycker han skall fråga pris på ett par olika verkstäder, för priser kan absolut skilja ganska rejält!