Batteriladdarfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elefant

Batteriladdarfråga

Inlägg av elefant »

Dum fråga!
Min son har köpt en rc-bil, denna har laddningsbart NiMh batteri 7.2 volt. Laddaren som följde med är en liten 12-volt 200mA. I mitt huvud borde det vara en 7.2 volts laddare också, eller?
Annars kan man väl köra med en 12volts bilbatteriladdare om spänningen inte har någon betydelse?
mvh

elefant
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Batteriladdarfråga

Inlägg av Icecap »

Det är strömbegränsningen som är grejen! Med 200mA kommer du aldrig att på batteriet upp på 12V. Så om det är en "riktig" strömbegränsare kan den ladda nära nog alla batterier som tål att stå med 200mA kontinuerligt, oavsett spänningen (dock under 12V)!

Man brukar säga att cylindriska tål C/10 kontinuerligt vilket gör att dina celler ska vara =>2Ah, då är det lugnt. Är de mindre behöver du ha lite koll så de inte överladdas (blir varma).
elefant

Inlägg av elefant »

Tack för detta svar!
Så med en 12-volts bilbatteriladdare skulle batterierna "brinna upp" men med en 7.2 volts laddare skulle man kunna vräka på med mer ström utan icke önskvärda bieffekter?

mvh

elefant
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man "vräker inte på" nån ström från laddaren. Batterierna drar ström från laddaren.

En laddare som ger 7.2 V ut kommer inte att kunna ladda batterierna eftersom när batteriet har kommit upp i 7.1 V så är det bara 0.1 V skillnad och det kommer knappt gå nån ström.

NiMH (och även gamla NiCd) ska laddas med en konstant ström, för att kunna hålla den strömmen måste laddaren ha en spänning som åtminstone är ett par volt över cellens spänning.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Om laddaren du har INTE är av automagisk typ så råder jag dig att slänga den, talar av egen erfarenhet, glöm laddaren en enda gång och du har stekta celler...och jag lovar att DET är lätt gjort...glömma alltså :mrgreen:

Skaffa en bra RC-laddare som "känner" när accen är full och automagiskt slår om till underhållsladdning!

Och visst, du MÅSTE driva laddaren med högre spänning än det du skall ladda har, oftast 12V, ibland dock har laddarna en intern konverterare som ökar spänningen internt i laddaren, och kan således drivas med samma eller rent av lägre spänning än det acc-pack du skall ladda.

googla på t.ex. HAB så hittar du ett företag som har funkat för mig, och säljer laddare :)
Skriv svar