Stereo NPN förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Stereo NPN förstärkare

Inlägg av Tekko »

Ni som såg min sk 10w stärk i "dina miniprojekt" anade kanske att det var nåt på G.

Postade ju en npn amp för några månader sen, nu är den stereo.

Bilder:
Bild
Bild
Bild

Schema:
Bild
Senast redigerad av Tekko 15 maj 2011, 16:44:32, redigerad totalt 2 gånger.
kasfrosk

Re: Stereo NPN förstärkare

Inlägg av kasfrosk »

Ja, alltså, det är ju lite kul på sitt sätt, men dom flesta slutade bygga med enbart NPN som sluttrissor redan på 60-talet. Av god anledning, till råga på allt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Där tar du fel!! Väldigt många anser att endast NPN eller endast PNP är vägen att gå, då det är nära omöjligt att få en NPN och PNP med exakt samma värden, skillnaden mellan dessa visar sej som en ökning i THD och fasskift och group delay och sånnt. Bara att kolla på diyaudio.com så hittar man lika många quasi steg som komplementära.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Youtubefilmen är borta. Kanske skulle du kunna bifoga lite bilder och schema i tråden så den platsar i projektdelen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Lite bildz på en andra verre, eller ja, ett skitbygge bara för skojs skull:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Jag kanske har fel, eller jag kanske har rätt. Om du inte postar några scheman så är det omöjligt att bedöma om du har byggt nåt schysst eller om det är bara ännu en kopia av gamla Quad-steg från 60-70-talet (som visserligen är halvskapliga, eller vid den tiden riktigt bra).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ta tex dessa chipamps med LM3886, dessa är quasikomplementära invändigt, kara kolla på det ekvavilenta schemat i databladet.

Byggs massor av quasikomplementära steg på diyaudio.com

Schema på senaste:
Bild

Du är bara ute efter att prata skit om mina byggen, så har du inget konstruktivt att komma med så ber jag dej att inte posta alls.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Dina byggen är ju hur bra som helst. :tumupp: Det är ju så glest med projekt på EF nuförtiden.

Dock tycker jag du ska köpa lite IPA för att få bort fluxet! Mycket lättare att se vad om man har lödbryggor osv. Också ser det ju mycket snyggare ut! :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

IPA ? Aldrig hört talas om.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Isopropanol gissar jag på.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

@Tekko: Jag gillar att titta på dina byggen.
Det är kul med folk som håller på och pular och lär sig nya saker och testar gamla kopplingar.
Bara för att man vet hur något funkar så betyder inte det att man har gjort det. Men det har du. :tumupp:
Nåväl, jag tycker att din byggstil verkar mestadels "tillfällig". Men det är också en byggstil.
Och du kanske inte alltid bygger dina projekt som en hög med kylflänsar, komponenter och kablar.

Keep up the good work. :tumupp:

Och om du har tid över så skulle du kunna ge mig råd om hur jag skulle kunna bygga en
bra liten hörlursförstärkare till mina AKG lurar, dem är 600ohmare så det är ganska låg volym
när man kopplar dem till datorn eller mobilen.
:D
Tekko

Inlägg av Tekko »

En liten video på hur man torterar en stärk:

Nytt schema:
Bild
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Tekko skrev:Du är bara ute efter att prata skit om mina byggen, så har du inget konstruktivt att komma med så ber jag dej att inte posta alls.
Jovisst, hörru du, jag är i själva verket en ond människa vars enda nöje är att förfölja hoppfulla människor på Interwebben.
Det där med att jag redan har gjort alla misstag jag kan tänkas varna dig om här är bara ett rykte.

Annars tycker jag väl ditt bygge ser helt OK ut (nu när jag faktiskt fick se det). Passa dig för att kortsluta det, bara. En sån sak kommer att ta kål på allt, ända tillbaks till diffsteget, med den lösningen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har eldat massor med utgångstrissor med denna topologi och bara behövt byta utgångare å fortsätta spela.

Lite nya bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Spänning genom 0.47 ohm emitterresistor:
Bild

En ny video:
Tekko