hur få glödande led skärmblinkers?
Re: hur få glödande led skärmblinkers?
Är det så att när du inte blinkar, så skall det vara ett fast och lite svagare ljus och när du blinkar, så skall det också blinka på skärmen. Eller skall det växla mellan "hel- och halvljus" när du blinkar om du förstår mig rätt. Det borde gå att använda signalerna till bakljus/blinkers som synksignal. Då kommer det att gå i takt med bilens ljus.
det ska lysa lika starkt på p-ljus som när det blinkar.
Det betyder att ljusintensiteten inte skall ändras utan bara att de antingen skall lysa med fast sken eller blinka om jag för står dig rätt. Dessutom skall ju bakljuset alltid vara tänt vid körning
Det låter inte så komplicerat, det borde klara sig med en P-transistor, en liten N-transistor och en NAND-grind. CD4011 + t.ex. BC547 och BDX34 borde klara jobbet. Men det bör läggas in en liten stabilisering till CD4011, spänningen på bilen är ganska ful.
Sedan får du se till att lysdioderna får rätt ström, jag vet inget om dessa.
Det låter inte så komplicerat, det borde klara sig med en P-transistor, en liten N-transistor och en NAND-grind. CD4011 + t.ex. BC547 och BDX34 borde klara jobbet. Men det bör läggas in en liten stabilisering till CD4011, spänningen på bilen är ganska ful.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
oj oj vilket jobb du lagt ner man tackar. ser vettigt ut ,då får man ta hem de grejer som behövs å löda ihop de därDet betyder att ljusintensiteten inte skall ändras utan bara att de antingen skall lysa med fast sken eller blinka om jag för står dig rätt. Dessutom skall ju bakljuset alltid vara tänt vid körning

Vilka ingångar och utgångar ska jag använda för att få det fungera?
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4011ub.pdf
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4011ub.pdf
- prototypen
Om bakljuset är mörkt så blinkar det inte enligt Gustavs lösning
Protte
Protte
Det är okOm bakljuset är mörkt så blinkar det inte enligt Gustavs lösning
Protte
Kanske denna skulle kunna fungera?
Har tyvärr redan beställt grejer får dem imornKanske denna skulle kunna fungera?
blinkers.JPG

- prototypen
DEN kommer att fungera, men det kanske var i häftigaste laget med 2200 µF.EvilGhozt skrev:Kanske denna skulle kunna fungera?
Nu återstår bara att göra lösningen relälös (använda halvledare)
Protte
Det behöver vara ca 2kuF (om jag har räknat rätt)... Man kan ju sätta en mindre transistor till darlingtonen så kan man använda mindre kondensator...
Tanken med relät var för enkelhetens skull, plus att man får ett riktigt AV/PÅ...
Tanken med relät var för enkelhetens skull, plus att man får ett riktigt AV/PÅ...
Jo jag kom på lite senare att min lösning inte var helt OK, men då var computeriet nerkopplat. Jag passade på att ta hem Express PCB för att rita schema i. Inte det bästa kanske, men kan användas. Här kommer ett nytt förslag för hungriga analytiker. Jag har inte byggt, men gått igenom med sanningstabell.
Jag utgick för att se om samma logik krets kunde användas, det verkar fungera.
Det som kan vara lite kritiskt är dimensioneringen av R1 - C1. D1 likriktar blinksignalen och spänningen hålls uppe av C1 så länge blinkningen varar. När blinkningen är slut, skall C1 ladda ur sig genom R1. Jag har utgått från en blinkfrekvens på 1Hz. Man kan få variera R lite om skärmljusen förblir släckta för länge efter blink.
Det som kan vara lite kritiskt är dimensioneringen av R1 - C1. D1 likriktar blinksignalen och spänningen hålls uppe av C1 så länge blinkningen varar. När blinkningen är slut, skall C1 ladda ur sig genom R1. Jag har utgått från en blinkfrekvens på 1Hz. Man kan få variera R lite om skärmljusen förblir släckta för länge efter blink.
- prototypen
Men dåså, nu har vi två fungerande lösningar. Båda bygger på samma princip med en RC tid som underhålls av blinkandet.
Protte
Protte
Jo jag kom på lite senare att min lösning inte var helt OK, men då var computeriet nerkopplat. Jag passade på att ta hem Express PCB för att rita schema i. Inte det bästa kanske, men kan användas. Här kommer ett nytt förslag för hungriga analytiker. Jag har inte byggt, men gått igenom med sanningstabell.
Skärmblinker.png
Skärmblinker.png [ 42.19 KiB | Visad 2 gånger ]
Tur att det ej var allt förstora ändringar så man har alla komponenter hemma

Det är inga kritiska komponenter. Du kan använda vilken diod som helst som klarar ca 40V. Det jag inte ritat in är en stabilisator för 12V för logikkretsen, (bilens elsystem kan ge upp till ca 35 V). Du bör klara dig med en 78L12 eller någon annan 12V-stab. Max spänning för CD4011 är 15V.
Det är inte kritiskt med transistorer hellre, tog bara det jag kom på. P-transistorn bör klara ca 40V och den ström som diod-arrayn drar. Har du fler funderingar, så säg till. Jag har en lösning till med en MUX CD4051.
Det är inte kritiskt med transistorer hellre, tog bara det jag kom på. P-transistorn bör klara ca 40V och den ström som diod-arrayn drar. Har du fler funderingar, så säg till. Jag har en lösning till med en MUX CD4051.