Mäta thermoelement?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JB

Mäta thermoelement?

Inlägg av JB »

Någon som kan peka mig i rätt riktning om att bygga egen mätutrustning till thermoelement?

Vad jag vill göra är en liten förstärkare som sedan skickar vidare signalen till en microcontroller.
Behöver veta lite mer om vad som krävs för att få bra mätresultat, kretsar som kan passa och gärna något lite schema om det finns.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäta thermoelement?

Inlägg av Swech »

Vad är det för typ av element?
Termoelement kan säkert tolkas på många olika sätt
PT100
NTC
osv....

Swech
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

AD8495 och LTK001 kan vara en bra början. MAX6675 har SPI-inteface. Det finns en del exempel i databladen.
JB

Inlägg av JB »

Tack för det! MAX6675 är precis vad jag söker, förutom att den är ytmonterad, ska se om de har någon med pinnar på :)

Givarna jag är ute efter är K och J och liknande, där givaren genererar en spänning istället för olika motstånd, vad jag förstod kallas dessa thermoelement eller termoelement kanske på Svenska, men jag kanske har fel?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

...givaren genererar en spänning istället för olika motstånd, vad jag förstod kallas dessa ..termoelement ..på Svenska
Japp!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I ett projekt har jag gjort en förstärkare till Typ-K och sedan lagt till ett bias-motstånd så man även kan köra PT100 på samma ingång. Signalen förstärks av en OP196 varefter det skickas in i A/D-omvandlaren på µC'n och det fungerar bra.
JB

Inlägg av JB »

Köpte mig en Arduino (vilken för övrigt är helt super) med grove lcd display tillsammans med några MAX6675.
Nu är ju denna kretsen till för K-givare men jag hade endast en J-givare och tempen visar alldeles för hög temperatur, över 200*C i rumstemperatur.
Jag trodde inte det skiljde så mycket mellan K och J, 10-20% eller så, men kan det vara det som gör att det visar så högt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har nog gjort nått fel.
Dessutom behöver du väl speciella kontaktblock för dessa typer av givare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev:I ett projekt har jag gjort en förstärkare till Typ-K och sedan lagt till ett bias-motstånd så man även kan köra PT100 på samma ingång. Signalen förstärks av en OP196 varefter det skickas in i A/D-omvandlaren på µC'n och det fungerar bra.

Och hur fixar du kompensering för "kalla lödstället"?
Det finns en Analog Devices krets som fixar till allt och ger 10 mV per grad, MEN jag sitter 65 mil från uppgifterna om vilken det var.

Protte
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

MAX6675 kompenserar för kalla lödstället så felet är inte där.
JB

Inlägg av JB »

Ta gärna reda på det när du kan, det är även egentligen J givare jag vill mäta på.

Det kan även vara min seriella kommunikation som spökar, första gången jag labbar med det faktiskt så det är ju inte helt omöjligt :)

"Dessutom behöver du väl speciella kontaktblock för dessa typer av givare."
Jo kanske det men inte nu i teststadiet ska det inte vara så noga, det kanske felar på några grader men det är inte hela världen nu.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

JB

Inlägg av JB »

Om jag fattar rätt så ger min J givare 798mikrovolt vid 20*C och K givaren 1019, det innebär att den borde visa ca 5*C för mycket och det är ju inte i närheten av de 200*C för mycket jag får.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

JB skrev: "Dessutom behöver du väl speciella kontaktblock för dessa typer av givare."
Nej, bara kontaktblecken är av samma material och håller samma temperatur.

Protte
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Analogs temperatur IC:

http://www.analog.com/en/mems-sensors/a ... mp_Sensors

Dom har 17 olika, en av dem är AD8495 som jag nämnde tidígare i tråden.

Speciella kontakter behövs om man vill vara säker på att temperaturskillander i kontakten inte påverkar mätresultatet, då varje kontakt mellan olika metaller blir ett termoelement i sig. Men om man tror / vet att kontakten inte kommer att ha temperaturgradienter så fungerar koppar-koppar eller lödtenn-lödtenn också.

Riktigt lågbrusiga opampar har egenbrus som motsvarar ett spänningsbrus genererat med teroelementeffekten på 0.01C temperaturskillnad på anslutningspunkterna! Något att tänka på om man håller på med lågbrusiga mätingar....
Skriv svar