Hjälp med mikroprocessorteknikfrågor
Hjälp med mikroprocessorteknikfrågor
Hej, jag är ny inom mikroprocessorteknik och behöver hjälp med lite frågor.
Frågor,
1. Du ska skapa ett blinkljus där en lysdiod blinkar var 5e sekund (krets 555). Vad krävs det för beräkningar? (Redovisa beräkningar som krävs för att uppgiften ska fungera)
2.Du ska med hjälp av grindar bygga ett kontrollsystem som känner av att alla dörrar(20st) på ett tåg är stängda, en grön lysdiod ska tändas när alla dörrar är stänga. Hur ser din grinduppkoppling ut? Vilken digital grindkrets används?
3. Hur många register finns i en AVR processor?
4.Utöka nu uppgift 2 med att en lysdiod ska blinka när någon dörr är öppen, hur ser kretslösningen ut, vad får du läggatill föratt få denna funktionen att fungera?
5.Hur mycket ström kan en at90s8515 krets ge på en utgång? föratt ex driva en lysdiod.
Svara gärna på de ni kan, kan tänka mig att dessa frågorna är väldigt lätta för en mer erfaren person.
Väldigt tacksam för svar! // Philip
Frågor,
1. Du ska skapa ett blinkljus där en lysdiod blinkar var 5e sekund (krets 555). Vad krävs det för beräkningar? (Redovisa beräkningar som krävs för att uppgiften ska fungera)
2.Du ska med hjälp av grindar bygga ett kontrollsystem som känner av att alla dörrar(20st) på ett tåg är stängda, en grön lysdiod ska tändas när alla dörrar är stänga. Hur ser din grinduppkoppling ut? Vilken digital grindkrets används?
3. Hur många register finns i en AVR processor?
4.Utöka nu uppgift 2 med att en lysdiod ska blinka när någon dörr är öppen, hur ser kretslösningen ut, vad får du läggatill föratt få denna funktionen att fungera?
5.Hur mycket ström kan en at90s8515 krets ge på en utgång? föratt ex driva en lysdiod.
Svara gärna på de ni kan, kan tänka mig att dessa frågorna är väldigt lätta för en mer erfaren person.
Väldigt tacksam för svar! // Philip
Senast redigerad av blueint 19 maj 2011, 14:42:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttad Allmänt -> Mikroprocessorer ; CAPS! ; sär-skrivning
Anledning: Flyttad Allmänt -> Mikroprocessorer ; CAPS! ; sär-skrivning
- prototypen
Re: Hjälp med [MIKROPROCESSORTEKNIKS] frågor
1. Leta efter ett datablad för 555, där står uppkoppling och hur man räknar ut tiden.
2. grundläggande logik eller 20 mikrobrytare i serie, bryter en så kan det inte lysa.
3, Läs databladet, jag vet inte.
4. kombinera 1 och 2.
5, Databladet säger väl allt.
Protte
2. grundläggande logik eller 20 mikrobrytare i serie, bryter en så kan det inte lysa.
3, Läs databladet, jag vet inte.
4. kombinera 1 och 2.
5, Databladet säger väl allt.
Protte
Hej Philip!
Jag det har du förmodligen rätt i, med erfarenhet och kunskap kommer man långt. Men nu ser detta ut som en typisk hemuppgift för en student och då vill jag inte dela med mig av min erfarenhet ty då hjälper jag inte studenten. Hoppas du och andra i forumet har överseende med mitt ställningstagande.
Det jag kan hjälpa dig med är att du skall googla efter datablad så finner du lösningen på några av frågorna.
Fråga två går det förmodligen inte att googla på för att få svar. Där är det hårt tankearbete som krävs. Om jag inte minns fel så hade jag själv en sådan uppgift i början på 80-talet när jag själv var student.
Lycka till!
Jag det har du förmodligen rätt i, med erfarenhet och kunskap kommer man långt. Men nu ser detta ut som en typisk hemuppgift för en student och då vill jag inte dela med mig av min erfarenhet ty då hjälper jag inte studenten. Hoppas du och andra i forumet har överseende med mitt ställningstagande.
Det jag kan hjälpa dig med är att du skall googla efter datablad så finner du lösningen på några av frågorna.
Fråga två går det förmodligen inte att googla på för att få svar. Där är det hårt tankearbete som krävs. Om jag inte minns fel så hade jag själv en sådan uppgift i början på 80-talet när jag själv var student.
Lycka till!
hehe, nja inte studentarbete men en uppgift, ja
Det är cirka 15 frågor till men dom har jag löst helt själv, men är fast på de sista och som du sa, 2an (och 4an) är väldigt svåra om man inte är erfaren ^^
Tack ändå, ska googla på datablad
Det är cirka 15 frågor till men dom har jag löst helt själv, men är fast på de sista och som du sa, 2an (och 4an) är väldigt svåra om man inte är erfaren ^^
Tack ändå, ska googla på datablad

- Klas-Kenny
Nja, tvåan behövs väl inte mycket erfarenhet, kan man grundläggande digitalteknik är det en väldigt enkel match. Tänk såhär, vilken typ av grind behövs för att uppnå den funktion du vill? Är det OR? NOT? eller vad?
Jag lovar, det är en vanlig typ utav grind, inga konstigheter.
Och fyran, klarar du lösa ettan och tvåan är det bara till att kombinera, i princip.
Och alla andra, som sagt, datablad! För uppgift ett finns det (om man är lat) kalkylatorer på nätet för att räkna komponenter till 555'or.
Jag lovar, det är en vanlig typ utav grind, inga konstigheter.
Och fyran, klarar du lösa ettan och tvåan är det bara till att kombinera, i princip.
Och alla andra, som sagt, datablad! För uppgift ett finns det (om man är lat) kalkylatorer på nätet för att räkna komponenter till 555'or.
Tvåan är som du skriver enormt lätt att lösa om man har byggt upp rätt grundkunskap i digitalteknik. Ett nyckelord jag kan ge som en liten knuff framåt är "AND" och "NOT AND" men du skall samtidigt vet att det finns flera logiska kombinationer som kan ge lösningen. Börja med litteratur som behandlar grunderna i digitalteknik. När du har läst in dig där så blir uppgift två lekande lätt utan att någon här i forumet förutom du löser den. Uppgift fyra blir lika enkel men du kan behöva grunderna i hur en lysdiod och transistor fungerar och där till ohms lag.
Räkna själv på 555:an det lönar sig i längden. Lathet kommer man inte långt med.
Än en gång lycka till!
Räkna själv på 555:an det lönar sig i längden. Lathet kommer man inte långt med.
Än en gång lycka till!
Jag har löst 2an och 5an nu, håller på att rita schemat. Den va inte så svår ändå, när man tänkte tillbaka på digitaltekniken 
Nej jag vet att lathet inte lönar sig, men detta va som sagt bara ett fåtal av de uppgifter som jag hade

Nej jag vet att lathet inte lönar sig, men detta va som sagt bara ett fåtal av de uppgifter som jag hade

Re: Hjälp med mikroprocessorteknikfrågor
Är detta grundskola?, gymnasie?, eller teoretiskt gymnasium?
Men vad skulle du lära dig om vi svarar på dessa frågorna?Svara gärna på de ni kan

- prototypen
Vi på forat Kan ju ALLA svaren, det är bara det att Lakez inte har studievana / ork att leta /inte hittat googelknappen eller om det var Yahoo.
Jag tycker att jag svarade alldeles lagom på frågan, lite "kan själv"
Protte
Jag tycker att jag svarade alldeles lagom på frågan, lite "kan själv"
Protte
-
Det måste vara något fel på instuderingsmaterialet. Om man inte lyckas lösa dessa grundläggande frågor hur ska det gå med mera avancerade problem?
Om det inte är något fel på instuderingsmaterialet vad är det då för fel.
Oavsett vilket stadium (undantaget grundskolan) det är så är det så grundläggande att detta måste vara ett minimum! Inte undra på om vi inte klarar att lösa saker själv i detta landet. Outsourceing är svaret!
Om det inte är något fel på instuderingsmaterialet vad är det då för fel.
Oavsett vilket stadium (undantaget grundskolan) det är så är det så grundläggande att detta måste vara ett minimum! Inte undra på om vi inte klarar att lösa saker själv i detta landet. Outsourceing är svaret!
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Älgbajs på burk är svaret framåt.
Snart den enda riktigt genuina svenska exportprodukten kvar...
On topic.
Det är inte direkt svåra frågor, om man har läst en kurs om detta.
Kan citera reklamen "du har ju hela helgen på dig"
Swech
Snart den enda riktigt genuina svenska exportprodukten kvar...
On topic.
Det är inte direkt svåra frågor, om man har läst en kurs om detta.
Kan citera reklamen "du har ju hela helgen på dig"
Swech
Fråga tre är ju helt befängd. Den är i samma klass som "Hur långt är ett snöre?".
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Njae.. om man funderar lite på vad de egentligen frågar....
För en PIC16 skulle svaret vara 1
Swech
För en PIC16 skulle svaret vara 1
Swech