Jag sitter och prototypar en krets för trådlös överföring av sensordata och undrar om det inte finns något bra sätt att skapa tillfälliga kopplingar mellan "breakout boards" och själva labbkortet (ett vanligt breadboard).
I just det här fallet har jag
- En mikrokontroller (Arduino Pro Mini, Atmega328, 3.3V)
- En bluetoothkrets (baserad på Roving Networks RN41) Jag råkar ha både en med pålödda ben och en utan så den med ben kan jag använda enkelt för anslutning just nu.
- En sensorkrets (FreeIMU), denna har jag lött på en liten header på men jag skulle helst ha undvikit det
Problemet är alltså att jag måste löda på en massa headers/ben för att kunna koppla jumper wire mellan kretskortens anslutningar och labbkortets olika hål.
Men när jag behöver testa ömsom trådlöst med batteri utan breadboard och ömsom ladda över nytt program (som jag tyvärr ej kan göra trådlöst över Bluetooth) så vill jag inte behöva löda på/av de olika anslutningarna hela tiden - de blir dessutom "utnötta" av det.
När allt funkar (dvs koden i Arduinon) vill jag att kretsen blir så liten som möjligt och då vill jag löda ihop de tre korten med så små kablar/ledare som möjligt. Att löda av headers är bökigt och ökar risken för att de går sönder - i alla fall med min ganska begränsade löderfarenhet. T.ex. har jag bara två st FreeIMUs så vill helst löda så litet som möjligt på dem.
För omprogrammering av själva Arduinon så blev jag så trött på problemet att jag åkte till ELFA och köpte fjäderkontakter (a.k.a. pogo pins) och lödde ihop en egen liten "programmerarkontakt" som jag tillfälligt kan hålla mot de 6 anslutningar som behövs under de ca 20 sekunder som programmeringen tar. Just det funkar rätt bra

Men det vill jag inte göra för varje "tillfällig" anslutning som jag någonsin kommer göra. Dessutom kan jag ju inte hålla fjäderkontakten intryckt själv överallt.
Det vore himla praktiskt om det fanns någon typ av elektriskt ledande häftmassa - då skulle man kunna lägga lite på sina jumper wires så att det blir bra kontakt mellan vias (through hole-anslutningarna) och jumper wire-ledaren.
Är det någon som vet om det finns?
I övrigt så såg jag något tips på Seeeduinos site (http://garden.seeedstudio.com/index.php ... Attachment) :
"As an alternative to soldering, Fuse Wire(aluminium wire) wound around the pin like a spring can give a reliable contact. This is easy and simple method. "
Jag har provat att vira runt vanlig "ledartråd" (en sån jättetunn som jag tog från en flertrådad ledare) från Kjell & Co, men fick det inte att funka bra, den fjädrar inte så mycket. Det kanske går bättre "Fuse Wire", men det har jag inte hittat. Några tips där?
EDIT: Jag har nu bifogat en bild på grejerna i stället för att länka till den.
Undrar just hur rörigt jag beskrev det här - rätt trött nu så här på nattkvisten

Tack för input!
/Daniel