Mitt lilla fräsprojekt - Säljes!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Re: Mitt lilla fräsprojekt

Inlägg av SVK Customs »

labmaster skrev:Hur är det med CE-märkningen för maskinen? Har ni gjort någon riskanalys och övriga delar enligt maskindirektivet så att ni kan få den godkänd? I så fall har ni gjort det själva eller anlitat någon?
Vi behöver inte bry oss om maskindirektivet eftersom detta egentligen är delar till ett kärnkraftverk :vissla:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om arbetarskyddet kommer på inspektion lär det bli problem. Det första de letar efter är CE märket.

Om man bygger en fräs och använder den i hobbyverksamhet är den undantagen från kravet att uppfylla EU:s Maskindirektiv men om man använder den i affärsverksamhet måste den CE-märkas och uppfylla maskindirektivet.

Störst problem lär det bli om det sker en arbetsplatsolycka. Då kan företagsledningen bli utsatt för rättsliga efterspel med böter eller fängelse som påföljd och det är inte så roligt.

Hur som helst jag var mest intresserad av att höra om ni hittat någon som hjälpt till med detta. Verkar kosta en hel del pengar att genomföra alla delar i CE-märkningsprocessen, 20 000 - 30 000 kronor är uppgifter jag fått fram.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Jag har inte satt mig in i den biten särskilt mycket än.
Men det handlar överlag om att man ska bygga maskinen så att den blir failsafe.
Men eftersom jag kommer att bygga ett rum runt den så kan jag eliminera rätt mycket potentiella olycksrisker genom att sätta brytare på skjutglaspartierna kopplade till nödstoppen. Då går det inte att starta maskinen ifall de är öppna och så stannar den om man öppnar dem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

I maskindirektivet tillsammans med ett antal standarder finns riktlinjer för hur nödstopp och brytare skall fungera. Bygger du in maskinen har du kommit en bra bit på väg. Första steget i CE-processen är att göra en riskanalys och med den som utgångspunkt skapa skydd.

Jokab www.jokabsafety.com har produkter som som uppfyller krav enligt maskindirektivet. Använder man dessa produkter så är man en bra bit på väg. Kolla in deras hemsida. Där finns ganska bra dokumentation att studera omkring maskindirektivet och CE-märkning.
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Ok.

Tack för tipsen! :)
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

CE märkning för prototyper är ett otyg, massproducerade maskiner och sådant är ju en helt annan sak.

Jag har sett en dödsolycka på nära håll med en CE märkt maskin, så visst kan olyckor hända med CE märkta maskiner , så länge man har vett o sunt förnuft så överlever man och har sina fingrar och tår i behåll resten av livet.

Dörrar med brytare och ev. IR eller vad det nu är för ngt som bryts när man går på dom så stannar maskinen, dom är mest praktiska, inga rörliga delar som kan kärva eller jäklas.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tror inte många andra här på forumet har CE märkt sina hembyggda/konverterade maskiner även fast de används i företag.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

CE-märkning är ju ganska intetsägande jämfört med sunt förnuft.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Där har du fel SM7TJC, det är tvärt om. Det skapar massor av jobb och pengar för byråkrater i både EU och på hemmaplan. Dessutom genererar det massor av uppdrag och slantar till alla CE-konsulter.

Problemet är att arbetarskydd och andra föreskrifter stipulerar villkoren och det får näringsidkare leva med. Sen är det ju visserligen inte uteslutet att sunt förnuft när det gäller skyddsåtärder kommer långt när det gäller stöd för att undvika olyckor.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Många problem skulle lösas om människan vore CE märk, maskiner gör sällan fel eller har jag fel :humm:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nobody is perfect, det är väl därför maskindirektivet och CE märket har kommit till. Jag har även sett att brädbitarna man köper från brädgården är CE märkta.

Men du har rätt, maskinerna gör oftast inte fel. Det är människorna som manövrerar dem som gör fel.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har missat den här tråden men jävlart vad sexigt bygge, ska bli skoj att följa!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så länge man inte har någon anställd tror jag att det är väldigt få regler man behöver bry sig om.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är få experter inom som skulle hålla med om detta Danei. Jag har kollat med ett par och de var bägge väldigt tydliga. Maskindirektivet skall följas så fort det handlar om att maskinen skall användas i näringsverksamhet oavsett form. En maskin som används för hobbyändamål är dock undantagen från Maskindirektivet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gamla aiken som inte uppfyller några krav vet jag att det går att använda så länge det bara är ägaren som gör det. Det är en hel del regler man kommer runt då, arbetstid mm.
Skriv svar