Mizzarrogh:
Vad för motor tror du det kommer kräva? Har inget krav att jag ska kunna göra akrobatik under vattnet, vill använda den för att glida fram över bottnen utan att behöva ödsla syre för att förflytta mig.
Behöver man täta motorn verkligen? Läste någon stans att man kunde köra ner en borstlös motor rakt ner i vattnet och den skulle fungera ändå, men de kanske e påhitt... :/
Eriks UROV
- Mizzarrogh
Re: Eriks UROV
@94vikcha, Har du sett denna tråd? Där står litet mer om detta, Jonas provar just några borstlösa modellmotorer med minimalt med modifikationer. Dessa är dyrare än pumparna men har mer kraft, finns även en ganska stor modellmotor i en av länkarna där (skall se om jag hittar det) som är nästan en dm, visserligen kostar den ganska mycket (låg på runt en tusenlapp senast jag kollade) men tror nog den borde fungera om det finns outrunner modeller av den. Dock behöver du nog litet silicone eller epoxi på anslutningar och liknande för att förhindra kortis, annars bör det vara no problems så länge lagren tål det, måhända bör du skölja dem ordentligt i sötvatten och smörja upp dem emellanåt om du använder dem i havet.
Me, jo möjligt pumparna kan fungera om du använder tex fyra stycken, men räkna inte med att liggs nämnvärt över typ 0,05 knop eller något i den stilen då motstånde relativt sett blir mycket högre med en dykare på släp... Men, har inte testat praktiskt så jag vet inte, möjligt faktiskt de funkar att ligga och driva runt sakta med, sedan får man väl antagligen paddla för att kunna styra istället för att bara svepa med, men det kan man ju överleva för det priset.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &hilit=ROV
Me, jo möjligt pumparna kan fungera om du använder tex fyra stycken, men räkna inte med att liggs nämnvärt över typ 0,05 knop eller något i den stilen då motstånde relativt sett blir mycket högre med en dykare på släp... Men, har inte testat praktiskt så jag vet inte, möjligt faktiskt de funkar att ligga och driva runt sakta med, sedan får man väl antagligen paddla för att kunna styra istället för att bara svepa med, men det kan man ju överleva för det priset.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... &hilit=ROV
Mizza:
Vilken länk menar du? Den som du länkade i slutet av ditt inlägg verkar inte stämma, det är hans pågående projekt.
Det verkar luta till att bygga att på riktigt, med ett tätt utrymme där jag har alla prylar inuti, med en genomgående axel för framdrivningen. Frågan är då följande; vart hittar man en motor till detta ändamål? Och vad mer behövs än en motor, kanske ett fartreglade osv, någon som har tipps på vart jag kan finna dessa prylar?
Vilken länk menar du? Den som du länkade i slutet av ditt inlägg verkar inte stämma, det är hans pågående projekt.
Det verkar luta till att bygga att på riktigt, med ett tätt utrymme där jag har alla prylar inuti, med en genomgående axel för framdrivningen. Frågan är då följande; vart hittar man en motor till detta ändamål? Och vad mer behövs än en motor, kanske ett fartreglade osv, någon som har tipps på vart jag kan finna dessa prylar?

- Mizzarrogh
@94vikcha
Var kanske denna:
(kolla in calles video... Dawn! Dedär små skitarna är Starka, ser ju fullständigt livsfarligt ut...
Tyverr drar de dock mycket kräm. ) Edit: Sista sidan
http://elektronikforumet.com/forum/view ... %A4t+motor
Edit: Ja, du behöver troligen fartreglage och litet annat, därför jag tipsade om Jonas tråd. Edit: troligen räcker det med ett handtag, typ som för en trollingmotor, men vet ej vad det skall vara under vattnet. Men kanske dyker in uppslag, finns ju litet olika sätt om hur det kan lösas.
Edit: Men vi är ju ett antal dykare här, så kanske läge att splitta upp denna tråd om det blir för rörigt? Detta var ju intressant annars.
Var kanske denna:
(kolla in calles video... Dawn! Dedär små skitarna är Starka, ser ju fullständigt livsfarligt ut...

http://elektronikforumet.com/forum/view ... %A4t+motor
Edit: Ja, du behöver troligen fartreglage och litet annat, därför jag tipsade om Jonas tråd. Edit: troligen räcker det med ett handtag, typ som för en trollingmotor, men vet ej vad det skall vara under vattnet. Men kanske dyker in uppslag, finns ju litet olika sätt om hur det kan lösas.
Edit: Men vi är ju ett antal dykare här, så kanske läge att splitta upp denna tråd om det blir för rörigt? Detta var ju intressant annars.

Kul projekt!!
Ett tips för motorerna och annat rörligt är att oljefylla dem,inte köra dem i sjövattnet.
Välj nån olja som inte leder ström, t.ex. tändvätskan för grillkol. Täta motorn så oljan inte rinner ut, gör ett påfyllningshål,lite kommer att rinna ut genom axel.
På SAAB underwater gör de ROVer till marinen och nordsjön och de oljefyller.
Ett tips för motorerna och annat rörligt är att oljefylla dem,inte köra dem i sjövattnet.
Välj nån olja som inte leder ström, t.ex. tändvätskan för grillkol. Täta motorn så oljan inte rinner ut, gör ett påfyllningshål,lite kommer att rinna ut genom axel.
På SAAB underwater gör de ROVer till marinen och nordsjön och de oljefyller.
Välkommen till forumet leifgw64!
Det var ju intressant, kul med lite information från verkliga livet, alltid roligare när man skapar egna projekt så man kan implementera dem och försöka göra det egna så bra som möjligt
Det var ju intressant, kul med lite information från verkliga livet, alltid roligare när man skapar egna projekt så man kan implementera dem och försöka göra det egna så bra som möjligt

-
Kul projekt!
Speciellt med folk från Vårgårda.
Skall också bygga maskin med Sabertooth reglagen...
Patrik i Vårgårda
Speciellt med folk från Vårgårda.
Skall också bygga maskin med Sabertooth reglagen...
Patrik i Vårgårda