Tunn klient

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Tunn klient

Inlägg av Shep »

Jag 'fyndade' en tunn klient för ett tag sedan. Den har en fräsig 1GHz Transmeta Crusoe processor och 256mb ram. Dock så fick jag inte med mig ett nätagg men efter att ha sökt igenom mina gömmor så hittade jag ett 12V agg som ger ut 13.5V.

Datorn går stabilt med det nätagget men hur mycket kan man egentligen överstiga 12V? Jag tyckte 13.5V skulle vara för mycket men tydligen ej?

Windows Embedded är förinstallerad på något internt minne som man inte kan bli av med. Men det fina är att man kan ändra BOOTordningen och köra ett annat OS direkt från USB. Jag installerade FreeBSD på en 4Gb USB-sticka och det funkar fint.

http://hem.bredband.net/markar85/HPthin.jpg

Mitt intresse för den här burken kommer dels från att den är utrustad med både serie och parallellport men också att det är en underdog. Vad ska jag ge den för uppgift?
blueint
Kontakt:

Re: Tunn klient

Inlägg av blueint »

Spela film?
Flasha AVR processorer i labbet? (nätboota)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Vilken modell?
Shep

Inlägg av Shep »

HP Compaq t5700
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Lagringsplatsen du får i och med usb-minnet är svårslaget men rent principiellt tror jag det går utmärkt att ersätta det interna operativet. Det har inte varit några problem för mig på någon modell i t5xxx-serien, oavsett om de kommer med XP embedded, CE eller Linux. Bootar man t ex Linux, eller FreeDOS från extern media bör det interna flashminnet dyka upp som vilken disk som helst.
Skriv svar