Val av lackfärg.

Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Val av lackfärg.

Inlägg av Cano »

Tack för alla svar!
Länken verkade intressant när jag skummade genom den. Tack.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Hittar du bara färgkoden eller slå en pling till typ HP (Henning Person) i Bollebygd så få du nog fram allt.
Jag ansvarade för att alla fordon (~180st) på I15/Fo34 blev kamoflagemålade 1978? Färgen var beställd från
någon vanlig handlare.
Alt 2 ring till Jan Andersson på:
RENAJS Scandinavia AB, BORÅS, militärt överskott, Getängsvägen 38 50468 BORÅS. Telefon: 033-13 66 44
Han har säkert färg liggande.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tack!
Just nu är det ingen brådska med lack, då jag har stora problem med att få bort den gamla på ett billigt och smärtfritt sätt.
Vill helst slippa slipa så mycket som möjligt.
Dagens bromsvätska verkar det inte vara så mycket drag i.
Har provat kaosiksoda och tapetklister utan resultat.
En skärm och tanken gick bra att blästra men lacken på ramen biter inte blästern på.
Jag funderar på att testa att bränna färgen innan blästring.
Andra tips?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vinkelslip med stålborste eller liknande.

Sitter den stenhård kan du lacka på den direkt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Åk in och blästra grejerna i riktigt blästerbås så lär färgen försvinna :D Se bara till att undvik stora tunnplåtsytor. De bucklar sig lätt.

Underredsmassa måste man dock skrapa bort innan.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det fungerade hyggligt att bränna lite på färgen för att senare när den svalnat blästra bort den.
Jag har än så länge bara hunnit prova på en fälg som bara hade ett lager av denna lack.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar på ramen som har 3-4 lager lack av olika kvalitet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som sagt stålborste på vinkelslip tar allt, även hud fick jag erfara en gång..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns nåt som kallas "roterande bläster", en gummidisk med hårdmetallpiggar som man sätter på borrmaskinen.

Nackdelen med den är att den biter bara i ett väldigt smalt band, och man måste hålla avståndet ganska stadigt. Den får bort det mesta (men ger tyvärr märken, så den är sämre än riktig blästning).
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag kan få tillgång till "riktig" bläster, som förmodligen skulle blåsa ramen i småbitar om man är oförsiktig.
Men jag tycker om att göra allting själv med egna medel, även om det kostar några extra slantar så är jag några kunskaper rikare.
Ska köpa lite gas och testa, hoppas jag hinner i helgen. Jag har funderat på "roterande bläster" men är lite rädd för att sabba ramen, men jag utesluter inget förrän jag testat.

EDIT: Jag har testat med stålborste och med nylonborste med slipmedel men jag tycker inte det biter tillräckligt bra på lacken för att kämpa vidare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En sådan där borste är det jag brukar använda för att ta bort rost, färg och dylikt men en med grövre trådar så jo det blir lite repor. Dde där slipdiskarna däremot är suveräna om man vill ha en fin yta efteråt och fungerar rätt bra till färg om det är lite grövre annars kan de gegga igen.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har provat en sådan där Grovrengörare tredje länken den fungerade skapligt bra men livslängden på skivan var urusel.
Jag uppskattar det till att det skulle gå åt ca 10st sådana skivor till hela ramen (dyrt) och dom var inget bra när man ska komma åt i hörn och små skrymslen.
Det får kanske bli ett nytt försök med en bättre stålborste om det inte fungerar med att bränna lacken innan blästring.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja den där sista är nog mer för rena jämna ytor som man kanske bara skall putsa upp eller så, minsta lilla motstånd och den försvinner i ett nafs.
Skriv svar