LED-Propeller-Clock motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Re: LED-Propeller-Clock motor

Inlägg av Tekko »

trumman från en vhs spelare!!!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De där schemat är bara för borstade motorer vilket väl dock nog är att rekommendera att använda då det är mycket enklare att bygga drivning till än den typen av motor som tex ovan nämner driver trumman i en vhs och tex motorerna i CD/DVD spelare. Dessa motorer är 3-fas motorer och kräver en mycket mer komplicerad drivning, bra enklare om det är hallgivare som känner av rotorns position men vill du inte använda dig av det så är det väldigt avancerat och en processor är ett krav om du vill göra det helt själv men det finns färdiga kretsar för det.

Pulsbredden är för övrigt det som reglerar hastigheten på motorn, en kort ger låg hastighet och en lång således hög hastighet.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Tyvärr, men jag lyckades inte förstå riktigt vad du menade Henry, du får gärna försöka förklara det en gång till. Hur rekomenderar ni att jag ska styra dessa motorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sök på sensorless bldc controller.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Det ska jag göra, vad innebär att det är sensorless?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det betyder att motorn vara har 3 tåtar, har den 8 tåtar eller fler så har den sensorer, men även dessa går att köra sensorless.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Dom flesta träffar man hittar rekomenderar någon krets att köpa. Jag är intresserad att bygga en själv, men det kanske är lite för svårt?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det en motor som har sensorer så är det mycket enklare att bygga drivningen, är det en som inte har några sensorer alls så är det mycket mer komplicerat. Det finns lösningar jag sett på nätet med kod och allt men det är ändå inte trivialt och vill du göra även koden själv från grunden ja då har du och göra kan jag säga.

Har för mi att det dock finns en (kanske flera numera) speciell typ av krets som kan styra sensorlösa 3-fas motorer men de kostar säkert en slant och jag inte heller vad de heter.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Sensormotorer har en hallgivare som talar om för styrelektroniken var någonstans på varvet ankaret befinner sig och kan koppla in rätt lindning så att motorn vrider sig.
En BLDC motor är en typ av synkronmotor , nästan som en 3-fas motor du hittar i vedklyven kanske, men utrustad med permanentmagneter i ankaret.
Kör man sensorless så används back-emf i lindningarna för att detektera läget istället, problemet är att "snurra igång" motorn så att man erhåller back-emf, detta kritiska skede löser man genom att exitera lindningarna mer eller mindre på chans i en roterande sekvens, förhoppningsvis startar motorn upp och genererar back-emf som sen får styra sekvensen.
Det finns en massa saker man måste ta hänsyn till när man kör sensoreless, t.ex. ovanstående start sekvens, samt exiteringstiden i förhållande till back-emf pulsen samt att överhuvudtaget detektera back-emf korrekt osv. , därför är det MYCKET svårare att konstruera en sån styrning, men det finns färdiga kodexempel till de flesta processorer för detta, jag har använt de från microchip för mina expriment.

Sensorless används med fördel i RC-flyg och helis samt kanske båtar, medans sensor används i bilar med mer krav på presicion av motorstyrning under start och lågfart.

Annars så är det inga direkt principella problem att styra dessa motorer, exitera fas-1, vänta, slå av fas-1, vänta, exitera fas-2, osv.
Men i praktiken blir det lite kinkigare ;)

Du kan med fördel köpa ett färdigt reglage fär RC-motorer och testa, dom billigaste kostar inte många kronor :)

EDIT: http://www.hab.se/fartreglage-borstlos- ... c-333.aspx
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller köpa en 3 ggr så kraftig på Hobbyking men för under halva summan inkl frakt om man har tid att vänta ca en vecka.

Dock måste du i så fall bygga eller köpa en servo testare som används för att testa servon som används inom flyget men även för att kunna styra denna kontroll och den påkopplade motorn.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Stämmer det då att dom flesta ESC är sensorless? Altså dom som har plus/minus in från batteri, 3 sladdar för att styra PWM samt 3 ut till motorn. Dom som är uppbygda på detta sätt är sensorless och bygger på back-emf?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Yes.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De som har sensorer är normalt motorer som vill kunna få ut kraft ifrån vid helt stillastående. Detta klarar inte sensorlösa av eftersom, som någon ovan sade, att magneterna måste röra sig för att inducera en spänning i spolarna som då kan detekteras så den kan kommuteras rätt.

Elcyklar tex har så vitt jag vet uteslutande sensorer eftersom man vill få ut kraft även från när man står still.
Skriv svar