Det tycks vara som det brukar vara; vi har våra agnostiker, våra troende och våra konservativa Så har det väl alltid varit och det är nog precis som det skall vara antar jag, ingen får stå oemotsagd och debatten skall vara öppen.
Det var väl ungefär samma sak som när mänskligheten presenterades inför den heliocentriska världsbilden och än idag är det väl ingen som vet var det landar i.
Fast jag gillar inte egentligen att man debatterar subjektiv kring elektronik. Man kan dra allt till fakta bara om alla är överrens om att man inte kan höra skillnader som inte går att mäta. Precis som Douglas Self kommenterar i många av sina böcker bör ett audiosystem vara transparent där man sedan färgar ljuder men extern signalbehandling. Dock kan siffror från olika tekniker betyda olika saker då vi vet att viss distorsion låter värre än annan. Men som tur är har vi då spektrumanalys att tillgå för att få en förklaring.
Sedan finns det en mängd olika parametrar som påverkar hur en förstärkare låter utöver spektralfördelningen av de harmoniska övertonerna.
Jag tycker ju klass AB fungerar bra till mitt vardagslyssnande, men om man är ute efter högre verkningsgrad tycker jag att klass G och H är lite kul. Det är ju gammalt och har länge använts inom pa-förstärkare.
Fast det är kanske komplexiteten som gör att det inte använts i större utsträckning än vad som gjorts...
En klassD-modul kan säkert även göras mindre givet samma uteffekt...
Jag tycker ju klass AB fungerar bra till mitt vardagslyssnande
För låga volymer är det bättre än klass-B med tanke på THD, men börjar man belasta förstärkaren mot sitt toppsving kommer man få bättre THD med ett klass-B utgångssteg från dom mätningar jag har sätt.
Det beror nog på kretslösningen. Jag tror man bör vara lite försiktig med att prata i generella termer om hur olika arbetsklasser presterar.
psynoise skrev:
Sedan finns det en mängd olika parametrar som påverkar hur en förstärkare låter utöver spektralfördelningen av de harmoniska övertonerna.
En mängd håller jag inte med om, vad jag kan komma på finns det bara fasen också, h(t) -> H(s) = H(jw+Ø).
Nog finns det väl fler tekniska egenskaper hos en förstärkare som kan påverka hur den låter?
-Intermodulationsdistorsion
-Problem orsakade av för låg slewrate, ibland kallad hastighetsklippning
-Övre gränsfrekvens
-Undre gränsfrekvens
-Bandbredd
-Frekvensgång
-Utgångsimpedans
-Brusnivå
cosmox skrev:Förresten, om du nånsin behöver en 800W konstlast som inte låter nåt kan jag tipsa om att en hink vatten med ett par stora plattelektroder i går bra att kalibrera med vanligt bordssalt tills man får rätt impedans
Haha, kul idé!
Jag måste erkänna att det inte är min idé, jag bara produktutvecklade någon annans. Grejen är att jag läste i nån elektroniktidning från staterna hur en man testkörde sina örton-kilowatts RF-slutsteg. Han använde alltså badkar, och kalibrerade med saltsyra. Inte helt praktiskt när man inte behöver köra fullt så mycket kräm, och joner finns att köpa betydligt billigare på ICA. Däremot funkar det lite bättre än jag hoppades innan jag testade. Värmekapacitiviteten för vatten är verkligen löjligt hög, så när vi körde 800W i en 20-liters hink i en timma gick temperaturen upp kanske 20 grader (IIRC).
värmekapacitetsmässigt per kilo så slås det bara av flytande ammoniak, annars så överträffar vattnet allt, både flytande och fasta ämnen när det gäller att absorbera och lagra värme.
Den som häller i gråsten i hemgjorda värmeackumulatortankarna för tex. villavärme i tron att det lagrar mer värme gör alltså bort sig ordentligt...