BankID med öppen källkod

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ds77

Re: BankID med öppen källkod

Inlägg av ds77 »

Det funkar alltså som vanligt, fast Nexus personal(eller fribid) kommunicerar med kortläsaren istället för att använda en fil.
ds77

Inlägg av ds77 »

Gäller för handelsbanken...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

Ännu nåt jävelstyg som man kan hacka in sig på med andra ord
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag som under massa år kört swedbanks dosa utan kort och certifikat till Handelsbanken förstår inte hur den normalt sätt så vettiga bank kunde gå och köpa in en så idiotisk bankdosa som de gjort (Tillverkad av Todos AB). Men jag fick ju 3 år extra med certifikat från det att de sa att de skulle gå över till dosa till jag faktiskt fick en.

Visst det är säkert jättebra med en slumpvis vald 6 siffrig kod, förutom att man inte orkar fundera på att lära sig den, den förblir då uppskriven...
Knapparna på dosan är så höga att det känns som de ska vika sig och man ska glida över till knappen bredvid.
Den går rakt emot all annan kodinknappning då man först ska knappa in koden man får från banken, sen knappa in sin pinkod. Hur många andra applikationer har den logiken?

Och ska man sen köpa något via internet med sitt visakort på en site som har verified by visa, ja då ska vanliga kreditkortet ner och koder ska knappas. Tur att koddosan är så liten och smidig så att den får plats i plånboken när man behöver köpa något på nätet när man inte sitter vid datorn hemma. (Ja jag var ironisk om storleken). Utvecklingen går verkligen åt fel håll, det blir ju bara otympligare och otympligare att använda kreditkort, men det blir bara enklare och enklare att göra direkta banköverföringar till europa..

Min BankID härstammar från tiden då det bara behövdes ettcertifikat & lösenord att logga in på SHB, så det behövs bara ett lösenord för min bankID än så länge. Men snart går det väll ut och då ska det säkert knappas oändliga koder där med.

Och jag kör bankID på linux, ganska lite strul förutom att det inte funkar i chrome... (och att apotek:ets aldrig funkar förrän man går in och kollar sin bankid på bankid hemsida)
ds77

Inlägg av ds77 »

Jo, kortköp är ju inte smidigt längre...

Men det är väl det som brukar kallas framsteg :)

Använder du dosan med sladd behöver du inte knappa in mer än din pin-kod. Använder du fribid behöver du inte använda den dosan heller, du behöver inte ens en med knappar.
bearing

Inlägg av bearing »

Fast förr behövde man ju knappa in hela VISA-nummret, och det är väl ungefär lika krångligt som att stoppa i VISA-kortet och slå in sin pinkod. Man behövde ju ta fram kortet även förut, i alla fall jag, för jag lärde mig inte mitt VISA-kortnummer.
ds77

Inlägg av ds77 »

Du behöver väl fortfarande knappa in hela nummret?

Edit: Största problemet med detta är ju att man måste ha med dosan, och den är inte direkt liten...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har själv handelsbanken, och deras lösning är helt vansinnig! Den var inte bättre på den tiden då det krävdes speciell programvara, men nu måste man dessutom släpa med sig den där förbannade kortläsaren om man vill kunna göra kortköp när man inte är hemma. I så fall föredrar jag SEB (har SEB på ena AB't), de använder också en koddosa, men den har ingen jävla fånig kortläsare och man måste inte använda dosan vid internetköp med kortet. D.v.s. kan dosan lämnas hemma!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Till länsförsäkringar har jag en kod på 4 siffror för kortköp och logga in på internetbanken.

Sen en liten dosa med samma kod, den ger en kod för att betala på internetbanken.

Smidigt värre säger jag.

Ser ut såhär:
Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det där är samma dosa som swedbank använder (dosan på bilden kommer väll just därifrån)

SHB var inte smidigt att flytta runt med certifikatet, men när man var inloggad så var det inte miljoner koder att knappa.
Jag kör dubbelt med swedbank just för att de då erbjöd en inloggning som var lätt att ha med på resor under många månader utan att nya kodkort skulle skickas ut över hela jorden. Nu är iof SHB där med, men med en mycket klumpigare lösning...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som walle säger SEB har nog den smidigaste lösningen, Liten koddosa som inte tar upp halva väskan, inga programvaror att installera, och när det gäller kort, så är det ett lösenord vid nätbetalning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Swedbank använder också koddosa.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

AndLi skrev:Jag som under massa år kört swedbanks dosa utan kort
AndLi skrev:Det där är samma dosa som swedbank använder (dosan på bilden kommer väll just därifrån)
blueint: Har någon sagt något annat?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

2 olika sorters koddosor finns på Swedbank
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

tecno, utsendemässigt räcker inte två, eller menar du att de också börjat med sånna som kräver kort?

Bild

edit: svaret är ja, de har doser med kortläsare men för bankId, som man tydligen kan använda för att logga in...

http://hjalp.swedbank.se/logga-in/logga ... /index.htm
Skriv svar