Vad är detta för tång ?
Vad är detta för tång ?
Röjde ur en garderob och i en av mina kartonger hittade jag denna tången, jag har inget minne av hur jag fått tag i den, och än mindre vad den är till för, nån som har nån idé ?
Den känns väldigt gedigen, men den är ju svensk och troligen ganska gammal.
Den har käftar som går ihop helt paralellt, och en skåra i den ena käften.
Här kan man se tillverkare..
Den känns väldigt gedigen, men den är ju svensk och troligen ganska gammal.
Den har käftar som går ihop helt paralellt, och en skåra i den ena käften.
Här kan man se tillverkare..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är detta för tång ?
Jag gissar att man ska ta tag i en tråd av något slag och sen dra.
Varför har jag ingen aning om.
Varför har jag ingen aning om.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Paralelltång, sådan exakt lika dan har jag och jag använder den till mycket olika saker, allt från att hålla i saker med när jag bearbetar dom till att dra muttrar eller liknande.
Att säga "bara fantasin sätter gränser" betyder att man har slut på fantasi och inte kan komma på flera exempel.
Men ja, en mycket bra och gedigen tång. Behåll den och använd den.
Att säga "bara fantasin sätter gränser" betyder att man har slut på fantasi och inte kan komma på flera exempel.
Men ja, en mycket bra och gedigen tång. Behåll den och använd den.

Aha, så den kanske inte nödvändigtvis är till för nåt speciellt ? fast skåran där får mej att tro det.
Men jag kan tänka mej flera saker där man vill ha en tång där käftarna går paralellt så den får ligga redo i verktygslådan
Undrar verkligen var jag fått den ifrån, den är ju märkt "R23", antingen nåt labb eller en position på en verktygdstavla antar jag.
Men jag kan tänka mej flera saker där man vill ha en tång där käftarna går paralellt så den får ligga redo i verktygslådan

Undrar verkligen var jag fått den ifrån, den är ju märkt "R23", antingen nåt labb eller en position på en verktygdstavla antar jag.
Jag har någon liknande fast det är en vanlig kombinationstång och om jag kommer ihåg rätt så är skåran i båda käftarna på min, den är köpt på ett militärt överskottsbolag.
Den var bra när jag gjorde sk luffarslöjd (ståltrådsarbeten) för några år sedan.
Salle
Den var bra när jag gjorde sk luffarslöjd (ståltrådsarbeten) för några år sedan.
Salle
Efter lite googlande hittade jag följande:
http://www.konradw.se/parallelltang-p-956-c-277.aspx
Frågan är ju om det inte är samma sak fast annan tillverkare..
Konrad Wahlström är f.ö en MYCKET trevlig butik.. fast man riskerar att komma hem med betydligt mer grejer än man tänkt sej, och mindre pengar.
http://www.konradw.se/parallelltang-p-956-c-277.aspx
Frågan är ju om det inte är samma sak fast annan tillverkare..
Konrad Wahlström är f.ö en MYCKET trevlig butik.. fast man riskerar att komma hem med betydligt mer grejer än man tänkt sej, och mindre pengar.
Det påminner i funktionen om en "Lowell hand vise" som guld / silversmeder använder för att dra tråd till olika dimensioner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En sådan tång har jag.
Man drar helt riktigt tråd med den.
Silvertråd.
Man har ett plattjärn med hål i olika storlekar, man filar ner änden på silvertråden så den går igenom det mindre hålet tills man kommer åt med tången och sedan är det bara att dra tills allt har kommit igenom, sedan fortsätter man tills man har kommit ner till den storleken man vill ha.
Man skall också glödga tråden emellanåt då den blir hård.
//Per
Fd Guldsmed, kamerarepartör & finmekaniker
Man drar helt riktigt tråd med den.
Silvertråd.
Man har ett plattjärn med hål i olika storlekar, man filar ner änden på silvertråden så den går igenom det mindre hålet tills man kommer åt med tången och sedan är det bara att dra tills allt har kommit igenom, sedan fortsätter man tills man har kommit ner till den storleken man vill ha.
Man skall också glödga tråden emellanåt då den blir hård.
//Per
Fd Guldsmed, kamerarepartör & finmekaniker