Givare för "SAAB-mål" - Nu med bilder och film !

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Kalf

Givare för "SAAB-mål" - Nu med bilder och film !

Inlägg av Kalf »

Hej. Många utav er som gjort lumpen känner säkert till vad ett s.k. SAAB-mål innebär. Men för er som inte vet så är det Mål att skjuta på som styrs radiostyrt. När man träffar målet så fälls det.

Jag funderar på att tillverka något liknande, fast för luftvapen istället. Men har ni några ideer på hur man skall känna ifall målet har blivit träffat? Jag hade tänkt att använda en papperstavla som mål, men om detta inte fungerar får jag sätta en plåtbit bakom.

//Kalf
Senast redigerad av Kalf 11 maj 2011, 21:30:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Givare för "SAAB-mål"

Inlägg av Icecap »

Om man har en skiva med lite styvhet kan man limma på en piezoelektrisk skiva från en liten piiipare. Den ger då en spänningspuls när träffskivan vibrerar vid träff.

Ung. som en glaskrossdetektor-light alltså.

Självklart ska piezo-skivan vara skyddad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Måste väl sitta nån form av vibrations sensor, då det räckte med att sparka till dem, så trillade de ned.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Såpass korta avstånd, varför inte löpa linan ut och montera en kamera istället och få mer detaljerad information om träffen?
monstrum

Inlägg av monstrum »

I de lite nyare "SAAB-målen" (vet dock inte om det är SAAB som gör dessa längre) så detekterar den även var på målet man träffar. T.ex. så kan man ställa in att den faller på en träff i bröstet, eller två periferiträffar etc.

Borde funka att göra detta antingen med mikrofoner eller kanske ännu bättre med piezoelement som är förankrade i målytan (plåt). En mikroprocessor kan sedan triangulera träffen.
Att enbart detektera träff troligtvis mycket enkelt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Eller det tråkiga sättet att låta en magnet hålla målet stående ... men är så svag att målet faller vid träff. Man kan lätt reglera styrkan på magneter genom att sätta tejp över dom. Med ett snöre så kan man dra målen stående... en motor kan ju även dra snöret.

Det finns även färdiga "SAAB-mål" för airsoft att köpa på Ebay. Dock är det för "100kr-leksaks-airsoft". Sköt man med den professionella modellen (3000kr) så sprutade plastdelar över vardagsrummet. :o :doubt:
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Det billigaste sättet att detektera den här sortens vibration är att ta valfri sketen minihögtalare och köra den som mick. (Jodå, jag har provat massa andra sätt också, men det här är faktiskt riktigt bra.) Alltid när jag har gjort det har jag strippat dom på själva pappersmembranet också, men det beror förstås på hur mycket omgivningsljud du måste räkna med.

Nya SAAB-mål har jag ingen aning om, men nog verkade det som att dom gamla hade sån där sketen sensor med en vikt som sitter på en metalltunga, och som förlitar sig på att saken i fråga skakar till riktigt ordentligt. Till exempel var det mycket lättare att få dom att reagera med KSPn (7,62, vid lägre hastighet) än med AK5:an (5,56, vid högre hastighet). Dessutom kan jag informera om att dom inte är skottsäkra, efter att ha skjutit sönder ett par. Roligast är att skjuta sönder lufttuben.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Automatskjutbanorna, ni vet de där med vit tavla, 200 m avstånd och en "monitor" vid skjutplatsen, ladda spårljus var rätt intressant.

Monitorn vill jag minnas var elektromekanisk eller nått sånt, typ, dock kunde den producera en utskrift på en remsa.
Vad skjutmålen var gjorda av vet jag dock inte, dock var det nått halvt brännbart typ, som inte gillade spårljus ammunition.
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Tack för era ideer. Det hade ju vart kul och kunna positionera skotten så man får upp det på en skärm, men det får bli ett senare skede isåfall.

Men jag googlade runt lite igår och hittade följande på Kjell.com http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,459500000

Så jag hade vägarna förbi idag och köpte en sådan så jag skall testa det i kväll om jag har tid. Jag har fysiktenta på fredag så jag kanske inte har tid att meka med detta förens i helgen.

Fungerar inte denna sak, som hade ett väldigt rimligt pris, så skall jag labba med lite Piezoelement.

Kalf
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Här är början på mitt lilla projekt. Givare är inte monterade, men här är en manuell körning och lite bilder. Det är en del kvar att justera osv. men principen ser ni iaf. målet går ända ner egentligen, det är bara det gula som tar i ett fäste som måste slipas ner.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gissar att det inte funkar , det blir inte mycket till vibration i papper vid träff
piezo funkar troligen, ev vanlig mikrofon

du kanske kan montera din givare på en fjädrande bit så den rör sig lite mera
labmaster

Re: Givare för "SAAB-mål" - Nu med bilder och film !

Inlägg av labmaster »

Gör det inte så komplicerat, använd ett liten minihögtalarelement som kasfrosk skrev om tidigare. Jag har själv byggt ett saabmål för luftgevär med en sådan för länge sedan. På den tiden fanns inte digitalkameror och Internet så jag kan inte visa någon bild på den.

När du träffat målet induceras en spänning vid polerna på spolen som du enkelt kan detektera med en komparator eller med en enchipare typ Atmel- eller Pic-processor.
Skriv svar