StepMaster - FPGA baserad stegmotorstyrare - nu film!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter

Re: StepMaster - FPGA baserad stegmotorstyrare - nu film!

Inlägg av säter »

Andax skrev:Det finns hobbar där man fräser en tand i taget, dvs den har ingen stigning. Då kan vridbordet stå still medan man matar axiellt. Har inte funnit några prisvärda sådana fräsar så jag gjorde StepMastern istället.
Hur kan en en sådan hobb fungera? Då blir det ju liksom ingen avvalsningsfunktion?
Jag antar att även dessa fräsar har kuggstångsprofil?

Egentligen är principen du använder inga konstigheter, alla mekaniska kuggfräsar fungerar på samma sätt.
Det som är så kul, är att nu är det "styrt" och och inmatning via parameterprogram.

Jaha, nästa steg får bli att fräsa spiralskurna kugg?
Det är lite roligare, för då får du beräkna utväxlingen på ett lite mer komplicerat sätt.
Men det borde du kunna fixa med parameterprogramering.
Bara att peta in kuggtal och stigningsvinkel som hjulet ska ha.

Kul projekt, helt klart. :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jonas L skrev:Man kan ju undra om veven där bak på rundmatningen uppfyller maskindirektivet? :badgrin:

När du stoppade första gången, hade du stepmastern kvar i synk då, eller var du tvungen att hitta nollan mellan axlarna igen?
Njae, maskindirektiv lär jag nog inte uppfylla!! :D

Ang synk, så eftersom jag inte stängt av StepMastern utan bara spindeln så är den fortfarande i synk. Så det var bara att slå på spindelmotorn igen och fortsätta mata... 8)

Säter, hobbarna utan stigning har visst en triangelformad tandning med en full-vinkel på 40 grader. Det finns en snubbe på youtube som gjort egna sådana: Hobbynut

"Jaha, nästa steg får bli att fräsa spiralskurna kugg?"

Ja det vore roligt. Hur räknar man på delningen där.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag tittat på "hobbynut-filmerna".
Jag kan omöjligt begripa hur den metoden ska kunna generera acceptabel evolventprofil.
Hela idén med avvalsninsförfarandet går ju förlorad.
Möjligtvis kan man få en viss avvalsning, med väldigt grova steg, i och med att man har flera tandrader på verktyget.

Delningen vid rakkugg är t=π*m.
Delningen vid snedkugg är t=π*m/cosβ (där β är stigningvinkeln på kuggen)
Borde det inte bli så att din kvot, K/M, ska korrigeras med cosβ?
Dvs. fräsen ska gå långsammare i förhållande till rundbordet, jämfört med rakkugg.

Testa med lite rejäl stigningsvinkel, då ser man effekten bättre.
Naturligtvis måste du vinkla om fräshuvudet till rätt vinkel också.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Coolt som tusan det här.
Om du bara låter spindeln stå vertikalt vad händer då? Får du sneda eller spiralformade kuggar (det är kanske samma sak) eller skalar den axeln helt då? Och hur kommer då kuggprofilen att påverkas, det borde ju bli bredare dalar eller tänker jag fel?
Var köpte du din hob?
Jag är oxå lite konfunderad, som säter, på hur det ska kunna ge en korrekt form på kuggarna men vad jag läst så är det ett lite "quick and dirty" sätt att få fram helt ok kugghjul, och det utan att man behöver ha hela verkstaden full med modulfräsar och dessutom mer automatiserat.
Mycket som är bra med det här tycker jag.
Snyggt jobbat!!

P.-
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kul att du gillar det!

Jo eftersom att de cutters som jag köpt (på ebay, sök på "gear hob cutter" så skall du finna!) är sk. spiral cutters måste man tilta spindeln en aningen så att skäret kommer parallellt med kuggarna. Hur mycket man måste tilta står märkt på hobben (de jag köpt). Annars kan man räkna ut det genom att ta avståndet mellan skär-raderna dividerat med omkretsen på hobben. Det ger vinkeln i radianer.
Om man inte tiltar kommer man väl få lite bredare dalar och sämre kuggar.

Jo en gear hob ger ju som sagt bara en ungefärlig involut form på kuggarna, men jag gissar att de kommer duga fint de gånger jag gör kugghjul.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur går det Andax, blir det något test med snedkugg?

en gear hob ger ju som sagt bara en ungefärlig involut form på kuggarna
Du kör ju med spiral gearhob, och den ger perfekt profil på kuggarna, både på raka och snedkugg.

Det jag var fundersam mot var den raka hobben, utan spiralstigning.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

säter, hur skulle en rak hob funka med mojängen som andax har byggt? en sån hade man väl fått vrid fram ämnet en given vinkel och sen bearbeta hela sträckan och sen tillbaka och vrida fram en ny given vinkel för nästa kugg, eller är jag snurrig?

det jag undrade om man ställde fräspelaren rakt upp och matade på som du gör nu, skulle man få sneda kuggar med vinkel som stigningen på hobben eller måste man mata fram ämnet i ngt annan hast?

får nästan bygga en sån här grej själv och labba med, svårt att tänka sig hur det blir.

väntar med spänning på uppföljning här...

P.-
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Säter, det kommer det kommer... :) Har haft helgerna fulla med vårstädning (garaget, trädgården etc)

Funkstar, ja för en rak hob får man bearbeta en tand i taget.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Funkstar, ja för en rak hob får man bearbeta en tand i taget.
Nja, är du säker?
Jag tror mer att det blir att fungera ungefär som med Maag-metoden.
Maag-metoden är visserligen ett kuggstångsliknande hyvelstål, med principen för kuggenereringen är densamma.
Fördelen är, jämfört med att fräsa en lucka åt gången, att samma verktyg kan användas oavsett kuggtal.
2011_04010147.JPG
Funkstar, du kanske skulle överta min gamla manuella kuggfräs?

Andax, trädgården etc. :tumner:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Man kan beställa kuggar av dig framöver då när jag ska konvertera ett annat slutsteg till automatstyrt med stegmotorer? :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

sm2wmv, det är inte omöjligt att jag kan fixa lite kugghjul åt dig framöver. De hobbar jag har är modul 0.25, 0.5 och 0.8 och jag borde kunna fixa hjul med kuggantal från ca 12-13 och uppåt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

r, jag kommer inte behöva några mängder utan förmodligen bara 4st totalt. Jag kommer behöva dreva potentiometrarna (10-varviga) för vakumkondingarna som är ca 20 varv. Så det blir i princip bara ett drev från en axel på en stegmotor till en pot. Jag vill nämligen ha absolut position och inte behöva räkna steg. Men jag hör avmig när det blir aktuellt :) Såg väldigt bra ut detta.
Skriv svar