Logikfamiljer och transistorer (Litteraturtips)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Generator

Logikfamiljer och transistorer (Litteraturtips)

Inlägg av Generator »

Hej,

Krävs det en bok för att täcka området? (Olika transistorer och deras fysikaliska uppbyggnad såsom bipolära- och mos- transistorer, vilka tekniker som används inom t.ex DTL, TTL mm, vad det är som skiljer åt olika familjer gällande effektförbrukning och hastighet, mm, och mm)

Eller kan man hitta allt sånt med google? Om man nu inte skulle kunna det, har ni något tips på någon bra bok som tar upp allt grundligt?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Logik familjer och transistorer (Litteraturtips)

Inlägg av 4kTRB »

Finns säkert många som är bra.
Jag kan rekommendera de jag har själv och det är tidigare editioner
av de här två:

Bild

Bild

Sedra och Smith kan nog upplevas lite svårläst till en börja med men är väldigt bra helt enkelt.
Floyd-boken är lite mer nybörjaranpassad och väldigt pedagogisk och lättläst. Den tar upp
de olika transistor-typerna på ett väldigt bra sätt och även lite fysik bakom funktionen hos
halvledare. Den är även bra om du ska lära dig diskreta förstärkare på en mer basic nivå än
Sedra/Smith.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sedra och Smith tar inte upp dina specifika frågor direkt men är ett måste att ha i bokhyllan ändå. Den tar upp det mesta grundläggande inom kretsteori för konstruktion med transistorer och operationsförstärkare plus mycket mer. Själv har jag två upplagor, 5:e som behandlar mest MOS-transistorer samt en äldre som behandlar mest bipolära transistorer.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

TTL, DTL och CMOS tar, i vilket fall den editionen jag har, upp.
Boken är i mångt och mycket inriktad mot konstruktion av IC-kretsar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En sak som Sedra/Smith-boken inte tar upp speciellt mycket i den upplagan
jag har är JFET. Det tar däremot Floyd upp betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Jag har googlat lite på sedra/smith, och vilken bjässe den var! Har kollat lite förhandsvisning på amazon och den verkar bra(hittade bara fjärde versionen på amazon). Men om du skulle välja en av dom(Floyd och Sedra/Smith), vilken skulle du då ta?

<psynoise> "Sedra och Smith tar inte upp dina specifika frågor direkt men är ett måste att ha i bokhyllan ändå."

Utifrån innehållsförteckningen från amazon kan jag inte göra något annat än att hålla med.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Både 5:e och 6:e upplagan finns till riktigt bra pris här i Sverige:

http://www.bokfynd.nu/0199738513.html

http://www.bokfynd.nu/0195142527.html
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Generator skrev:Jag har googlat lite på sedra/smith, och vilken bjässe den var! Har kollat lite förhandsvisning på amazon och den verkar bra(hittade bara fjärde versionen på amazon). Men om du skulle välja en av dom(Floyd och Sedra/Smith), vilken skulle du då ta?

<psynoise> "Sedra och Smith tar inte upp dina specifika frågor direkt men är ett måste att ha i bokhyllan ändå."

Utifrån innehållsförteckningen från amazon kan jag inte göra något annat än att hålla med.
Eftersom du vill ha mer av digitalbiten så blir det Sedra/Smith.
Men vill du ha en mjukare start när det gäller funktionen hos olika transistorer så
får det bli Floyd.
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Det blir antagligen Sedra/Smith som ska få fylla upp bokhyllan inom en snar framtid, jag ska bara avsluta min pågående bok innan jag tar mig ann nästa.

psynoise skrev:Både 5:e och 6:e upplagan finns till riktigt bra pris här i Sverige:

http://www.bokfynd.nu/0199738513.html

http://www.bokfynd.nu/0195142527.html
:tumupp: Mycket papper för pengarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Inte bara mycket papper, mycket fakta också då det är en icke amerikansk bok, utan en engelsk :). På Chalmers har vi använt denna i den första elektronikkursen, dock återkommer jag till den ofta när man räknar på något kretsteoretiskt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Del 2 av denna bokserie:
Bild

Digitalteknik 2
Av Per Carlson, Staffan Johansson

Känns lätt igen på det röda omslaget.. ;)
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Digitalteknik 1 ser ut att vara utgiven år :humm: 1629?...nejdå :wink: , men hur som helst föredrar jag helt enkelt engelska böcker efter tidigare erfarenheter, det är något som får mig att koncentrera mig bättre när jag läser engelsk text.

psynoise skrev:Inte bara mycket papper, mycket fakta också då det är en icke amerikansk bok, utan en engelsk :).
Fördomar :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Den boken är faktiskt riktigt bra, även för att vara Svensk. Del 1 & 3 är däremot rätt ointressanta.

Har också fått höra att Amerikanska författare får betalt per skriven rad..
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Vad är det som gör del 1 och 3 ointressanta?

En liten detalj som jag la märke till är att alla som skrivit i denna tråd blev medlem samma timslag, jag borde få pris i "Onödig uppmärksamhet" eller något sånt :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hehe, "Digitalteknik del 2" har jag, som jag ärvt efter min pappa.. så den är nog halvgammal :) ..hittar den tyvärr inte nu för att kolla.

Har iofs för mej att jag inte tyckte den var så bra, men jag var nog tämligen ung då.
Skriv svar