Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Quadrocopter med egendesignat styrsystem.

Inlägg av hubben »

Det där kanske funkar på krogen, men på frugan/sambon fungerar det dåligt...

"Yes, idag gick det bra, trasslade ihop fallskärmen och fick dra reserven" väcker inte sånadär woooooow reaktioner längre utan mer - "Nu är det sluthoppat för din del"...

Men "tiden läker alla sår", och faktiskt glömmer även fruntimmer bort dumheterna man håller på med.. dock höll jag på att få en 500-size heli i ansiktet i fredags, så då var ju diskussionen igång igen. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag hoppas det, nu ligger den i alla fall nedmonterad och nedpackad i en påse i källarförrådet. Jag har ett elcykelbygge på gång som jag får ta tag i så länge. Det funkar väl tills hon inser att det kanske är ännu farligare att montera en sån här på en mountainbike...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

hubben skrev: Dokumentet om Kalmanfilter som du skrev ihop är ett av de bättre jag läst, så jag ser med spänning fram emot detta!
Woho...Vilket dokument ???

Har jag missat något eller har detta dokument inte lagts ut publikt ??

Jag är väldans intresserad oavsett.

Förr eller senare kommer man alltid lite för nära en propp.
Ärren får en att se manlig ut.
Vi är ju män och i våra gener finns att leka med lite farliga saker.
Hoppas nästa projekt inte är en blinkand "My little pony"

Skämt åsido, husfrid är en ynnest med.

Krya på dig.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Hittade ingen bra info om hur man gjorde ett enkelt kalman-filter till en quad så jag skrev ihop ett dokument om hur jag gjorde. Jag kanske skulle skriva klart det någon dag så man kan lägga upp det. Jag sprider det helst inte i den form det är nu, men är någon enstaka intresserad av att hjälpa till med korr-läsning så kan jag skicka iväg det.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag korrekturläser gärna. Är civilingenjör i botten med signalbehandling mm.
labmaster

Inlägg av labmaster »

An Introduction to the Kalman Filter http://www.cs.unc.edu/~welch/media/pdf/kalman_intro.pdf
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Bra sammanfattning av DKF och EKF men inget man inte kan hitta i valfri bok om signalbehandling/reglerteknik på biblioteket (eller i min bokhylla). Det jag letade efter var hur någon använt kalmanfilter för att fusionera acceleration och vinkelhastighetsmätningar till roll och pitch för valfri plattform. Gärna på ett sätt så det går att exekvera i en microcontroller.

Jag hade själv tänkt i de banorna ett par gånger och kört fast på grund av att det slutade i ett EKF med en jacobian som innebar ett femtiotal trigonometriska funktioner. Sedan kom jag på att jag genom att begränsa mig till ca ±45° och dela upp det i två olika, helt frikopplade, filter borde kunna göra det mycket enklare. Nu snurrar filtret utan problem i +500 Hz på en 16-bitars microcontroller för en tjuga eller två. Som bonus uppskattar det även bias på ditt gyro så du slipper göra det själv.

Jag har också kommit på hur jag skulle kunna förbättra filtret så det kan hantera hela varvet runt utan problem, men det innebär ett förenklat EKF och lite fler trigonometriska beräkningar så jag har inte utrett hur prestandan påverkas.

Ska se över dokumentet ikväll, skicka ett PM med e-post om ni vill ta en titt på det.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Har jobbat igenom dokumentet en gång till och det ser betydligt bättre ut nu! Jag är bortrest med jobbet ifag och inte i skick att lägga upp något efter en lång kväll i baren på stadshotellet i Karlstad, så ni får hålla ut ett par dagar till
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

"...så ni får hålla ut ett par dagar till..."

Hehe hangover som heter duga eller? :)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Två faktist, plus en massa annat... det kommer förhoppningsvis något ikväll.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Underbart! Kan knappt hålla mig! :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

LHelge skrev:Två faktist, plus en massa annat... det kommer förhoppningsvis något ikväll.
Hrm, host...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag skickade iväg filen via mail till de som anmält intresse. Har fått massor med bra feedback som jag ska försöka göra någonting åt. Det blir en till version när detta är åtgärdat, men tidplan för det finns inte än.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag äntligen fått allt att fungera, handen har läkt ihop och quaden har tagit sina första hopp upp i luften.

Jag har fått några 12x4,5 propellrar som verkar fungera bra. Den lyfter på halvgas men då är mjukvaran inställd då den bara skickar ut ca 90% av gaspådraget och det är ett ordentligt tungt batteri på.

Just nu ser den ut såhär:
DSC_0373.JPG
Första testet: Det spöregnar i Göteborg så det fick bli inomhus, innan ni skrattar allt för mycket så får jag försvara mig med att jag aldrig flugit med något liknande tidigare, och det finns ingen reglering på throttle och yaw.

http://www.youtube.com/watch?v=UjkKYYr45cs
http://www.youtube.com/watch?v=2o6uV3HRdtA

Mina första intryck är att den är relativt stabil i Pitch och Roll, men jag är övertygad om att det går att förbättra en del. Lite av instabilliteten tror jag beror på brus från sensorerna. Jag har ganska mycket D-verkan i min regulator så brus ställer till med problem för utsignalen. Delvis tror jag det beror på att jag bara skruvat på propellrarna som jag fick dem, vid väldigt låga varv hoppar hela farkosten omkring. Jag tror mycket av bruset skulle försvinna om jag balanserade propellrarna. Sen går det trimma Kalman-filtret så det litar mindre på input från sensorerna och mer på den dynamiska modellen.

Några idéer om förbättringar som jag funderar på är:
* Återkoppla acceleration i Z-led till reglerloopen för throttle så jag undviker det hoppiga beteendent och gör den mer stabil i z-led.
* Utnyttja gyrot kring Z för att få någon form av reglering på yaw som nu är lite svårt att kontrollera.

Detta är iofs bara nödlösningar istället för att använda barometer eller magnetometer. Man kanske skulle börja om från början och ha med lite fler sensorer istället. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror bruset är inblandat med.

Det vart en väldans skillnad när jag satte fast gyro & acc med skumgummi.

Du har väl sensorerna på kortet och det ser väldans fastbultat ut så vibrationer kan nog fortplanta sig en hel del.

Jag lyckas hålla min inom en meter nu, men fortfarande lite problem med avdrift i självstabiliseringsläge.
Sänkte "P" värdet rejält i dag på pitch och roll och då slog den runt vid start :cry:

En propp och två motorfästen drog.

Jobba på, och testa gärna att dra fast kortet med tape och skumgummi.
Skriv svar