Vita ytmonterade lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Vita ytmonterade lysdioder

Inlägg av EPG »

Jag håller på att bygga en instrumentbräda i glasfiber till min VW-buss.

Tänkte sätta in egendesignade symboler för hellyse, varningsblinkers, check engine och så vidare som kommer att tryckas upp på transparent klistermärkesfilm.
"Klistermärket" kommer att sättas fast på en bit transparent fast matt plastbit (typ som att man skulle våtslipa en bit plexiglas).
Bakom denna kommer jag att montera ett mönsterkort med ytmonterade lysdioder på för att lysa upp symbolerna som är ritade i färg.

Vill inte att dioderna är för ljusstarka så att de bländar men jag vill gärna ha dioder med lite mer ljusspridningsvinkel än vanliga hålkortsmonterade lysdioder.

Anledningen till att jag inte kan använda vanliga hålkortsmonterade dioder är för att det sitter en bromsvätskebehållare precis bakom som gör att det blir för trångt att få plats med.

Insignalerna för att tända dioderna kommer att vara av varierande spänningsnivå så det kommer att behövas olika resistans till alla olika dioderna och dessutom är det lite olika, en del skickar på spänning för att tända dom en del är det spänning på hela tiden och jordar istället för att tända upp den. Spänningen är aldrig över 13,8 volt dock.

Nu till min fråga...

Var hittar man lämpliga ytmonterade lysdioder till mitt lilla projekt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vita ytmonterade lysdioder

Inlägg av Klas-Kenny »

Behövs väl inga "speciella" ytmonterad lysdioder, så det går väl att köpa hos de flesta komponentaffärer.

Skulle gissa att swechtrading.se har svårslagna priser om man ska hålla sig innanför landets gränser, har dock inte kollat upp det men han brukar vara billigast på det mesta :)

Annars finns det mängder till löjliga priser om du kollar tex. Ebay.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Kan som sagt inte så mycket om lysdioder, finns ju ett rejält gäng med olika karaktärer, drivspänningar, fysiska mått och så vidare. Hur ska man tänka för att hitta något som passar min applikation. Vad ska man tänka på för olika egenskaper? Hur mycket är en millicandela? Hur räknar man spridningsvinkel?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där med ljusstyrka vågar jag inte säga så mycket om, men om det är för starkt är det bara till att ha ett större motstånd till dem.

Fysiska mått får du ju själv avgöra vad som passar bäst för dig.
Spridningsvinkel skulle jag gissa är fullt tillräckligt och mer därtill hos de flesta ytade lysdioder, vill man räkna på det hela är det till att plocka fram de gamla mattekunskaperna, trigonometri för att vara exakt (Tror jag :vissla: ).

Drivspänningar är i princip alltid detsamma för alla lysdioder, det de skiljer mellan är färgen.
Tex. brukar röda nästan alltid ha ett framspänningsfall på ca. 2V, och vita brukar ha ca. 3,3V.
Skriv svar