backup-program igen!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

Re: backup-program igen!

Inlägg av jesse »

janaf: vad händer annars? Blir det bara blåskärm och tvärstopp, eller meddelar den något om detta?
Hur brukar folk göra vid diskkrascher? Installera om? För då ska det väl gå?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Annars brukar man få ett meddelande att man måste registrera sin licens inom 30 dagar. Efter 30 dagar kan den låsa sig efter uppstart, med ett meddelande om att licensen inte är giltlig. Man kan då rekvirera en ny aktiveringsnyckel per tel / fax / online.

XP tycks man kunna reaktivera åtskilliga gånger. Jag har bytt diskar och CPU och reaktiverat via telefon.

På serverversionerna kan det vara värre. För 2003 server får man inga 30 dagar utan den låser sig vid första uppstart. Inte det roligaste om man får en krash och byter hårdvara....

Min nya W7 körde jag utan att registrera / aktivera. Efter 30 dagar var det stopp men jag kunde enkelt aktivera den online.
Senast redigerad av janaf 4 maj 2011, 14:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

På en oemdator så kan man byta hårddisk, grafikkort osv hur ofta som helst så länge moderkortet är från samma tillverkare eftersom det är det som aktiveringen knyts emot.

Om aktiveringen går ut på en retaillicens är det bara låta den automatiskt återaktivera. Gör man återaktivering två gånger på ett år får man ringa ett 020-nummer och knappa in några siffror, tar 2 minuter och funkar alltid.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Glenn skrev:Gäller det verkligen XP ? är inte det bara vista och framåt ?
Kanske inte om man byter systemdisk men med nytt moderkort & CPU så har då jag fått aktivera om den. Annars vorde det för lätt att klona hur många som helst.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag har kört både Ghost och Acronis Trueimage.
Hemma kör jag DriveImage XML. Gör man en bootbar windows-skiva (m.h.a BartPE) så går det att bota direkt från skiva för att göra backup på en disk.

Dessutom går det att i Windows öppna en image-fil och extrahera utvalda filer.

Det som har hänt ibland är att när man skriver imagefilen till en ny hårddisk så lägger den inte in MBR (Master Boot Record). Då får man göra det på egen hand, antingen genom att boota in i reparationsläge med en windowsskiva, eller någon något annat verktyg.

Jag tycker att det funkar utmärkt i alla fall.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

MBR har jag lyckats kopiera över.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har också använt Clonezilla med bra framgång.
Skriv svar