Denna ska klara av negativa insignaler också, varför jag måste skapa en virtuell jord i mitten av min matningsspänning.
Detta gör jag med hjälp av en OP-förstärkare.
Spänningsföljaren består också av en OP-förstärkare. En switch finns för att man ska kunna fördubbla utspänningen om man vill.
En LCD-display visar utspänningen.
Eftersom jag vill att utsignalen ska kunna leverera en rejäl ström är OP-förstärkarna av den rejälaste sort jag kan hitta på ELFA, L165V, som kan ge ut 3A och kan ha matningsspänning +/- 18V.
Hela kretsen visas i figuren.

Kretsen fungerar, men båda operationsförstärkarna blir mycket varma, även då jag inte har någon last inkopplad och det inte borde flyta någon ström (förutom den väldigt lilla som driver LCD-displayen). Jag har kylflänsar på dem, men det hjälper inte tillräckligt. Och jag förstår inte varför de blir varma när jag inte har någon last!
Det enda jag kan komma på är att det finns en AC-signal in från mitt nätaggregat som spökar. Men jag trodde att mina kondensatorer skulle ta hand om den, isf. Tror ni att det är det som händer och isf kan man göra något åt det, förutom att köpa en svindyrt nätagg? Bör jag dimensionera om kondensatorerna kanske?