Krympslang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Man kan även sätta in det i ugnen en stund.
Då fördelas värmen jämnt så att det blir en snygg krymping.

Ett alternativ är självvulkande tejp som smälter och tätar effektivt.
Vi brukar ha det utomhus på antennkontakter m.m
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Jag brukar använda en lampa, värmen från min platsbelysning fungerar perfekt, 12v 50 w halogen från IKEA.
Det går väl inte fort men man slipper en massa brända och sotiga slangar som man kan få med öppen eld, alla slangar är ju inte svarta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte om jag har krumt någon vit slang, men min metod är inte så agresiv som den låter.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Det finns andra kulörer också, även transparanta och dom blir väldigt lätt svarta om man "krumper" dom med öppen eld.
Öppen eld skulle jag inte rekommendera till andra, inte bara för att det blir sotigt och svart, många arbetsbänkar ser ut som min (mer grejor än vad som får plats) och där får inte förkomma mer brända saker än dom jag bränt själv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu finns det ju små praktiska varmluftpistoler för ett par hundringar. Det är användbart till mer än bara krympa krympslang. "försluta" nylonrep man kapat av t.ex. Mycket bättre än eld. Snygga till saker man använt smältlim på, blir en jämn och fin yta. Plocka bort gamla chip från grafikkort och göra nyckelring av :D
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag brukar använda lödkolven för att krympa krympslangen.. om man bara håller den nära så funkar det finfint
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sådär, nu har jag köpt krympslang...

Jag tycker det var lättast o krympa med tändare, lödkolv tog sån tid, tändare går på ett par sekunder... Gör man rätt blir det inte specielt sotigt ju...

Men hur gör ni när ni skarvar sladdar?

Säg att man ska skarva en 230v kabel, hur gör ni då? det är ju två sladdar i den, då måste man ju skala av väldigt mkt av det yttersta lagret för o kunna ha krympslangen där sålänge, o sedan löda ihop, sen trä över typ... men det känns så krångligt... Hur gör ni? (om det bara är en singelkabel så är det inga problem, det är just är det ligger flera i samma skal...)

Vet nån var man kan köpa vit krympslang förresten? Nu har jag en satts med rengbågens alla färger... Har inte hittat nån som säljer vita?

Hoppas ni vill hjälpa mig!
//Martin
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Elfa har allt :cry:

Varför kan dom inte öppna i Jönköping? Kostar ju så mkt att bara skicka efter en grej...

Aja, tack för hjälpen... Nån som har lust o förklara jhur man ska göra om man ska skarva? Eller ska man aknske använda eltejp o sen ha en krympslang utanför?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Mja, när det gäller 230 volt el ska man inte göra något själv överhuvudtaget om man behöver fråga...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Skarva en kablel lär ju inte vara nån fara, bara se till så att det är ordentligt isolerat så kablarna inte kommer åt varandra... Annars ger jag mej inte på starkström...

Men skitsamm då...går ju köra med eltejp det innersta o isolera ordentligt, o sen lägga krympslang utanpå... Är nog säkrare... så kan man ta lite överdrivet mkt eltejp så vet man att det är säkert...

Tack för hjälpen iaf :wink:
ABC

Inlägg av ABC »

går ju köra med eltejp det innersta o isolera ordentligt, o sen lägga krympslang utanpå...

Nä de è inge bra förslag...elteipen löser upp sej av värmen och blir "snorig".
Sen lossnar allt så lätt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

hmm... okej.... varför heter det då eltejp? hehe...

Hur ska amn då göra tycker du?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Den heter iaf inte eltejp för att den ska klara samma värme som en krympslang...
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Skarva starkströmskablar ska du vara försiktig med.
Använd färdiga skarvdon i så fall som har dragavlastning.
Skriv svar