Komma igång med verilog

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Generator

Komma igång med verilog

Inlägg av Generator »

Första inlägget så visa lite barmhärtighet :)

Som topic säger, vart ska man börja? Vilken/vilka mjukvaror behöver man för simulation och syntes? Krävs det någon hårdvara?, ja, vad krävs egentligen?

MvH
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Komma igång med verilog

Inlägg av psynoise »

Varför inte börja med VHDL som är vanligast på Chalmers iaf?
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Eftersom det inte gör någon skillnad för mig så valde jag verilog (det är likt C)
remne

Inlägg av remne »

Steg 1 är att välja tillverkare skulle jag vilja säga.., antar det är Altera eller Xilinx som gäller. Ladda hem deras utvecklingsmiljö beroende på val (Quartus eller ISE).

Syntes och simulering gör du i utvecklingsmiljöerna, men vill du testa på riktigt så skulle jag köpa ett utvecklingskort av någon form. Finns många att välja bland. Altera har bl.a DEx-serien av kort (jag har ett DE2 själv) från terasic. Är du dessutom student och kan intyga det (jag mailade foto på mitt liu-kort då jag köpte för 3-4 år sen eller vad det är) så får du _tokrabatt_ på deras prylar.

Rent generellt så skulle jag nog personligen dock välja Xilinx idag. Jag tycker Quartus är rätt kasst jämförelsevis med ISE (som jag förvisso relativt nyligen börjat använda..). Hårdvarumässigt så tror jag inte det spelar någon som helst roll om man väljer Altera eller Xilinx (eller kanske någon annan FPGA tillverkare). Jag tycker du ska prova båda utvecklingsmiljöerna och se vilket du tycker funkar bäst för dig.
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Tack för svar!

Jag har googlat runt lite, och med tanke på din personliga åsikt och vad jag hittade med google så står det klart för mig att det blir Xilinx ISE WebPack, eller det är åtminstone det som jag kommer börja med.

Så som jag förstått det så är Xilinx ISE ganska flexibelt, med det menar jag att det inte är ett måste att införskaffa ett utvecklingskort med detsamma, man kan ändå utveckla och testa moduler mm. Rätta mig.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

... så valde jag verilog
Tänkte mest på att VHDL är troligen vanligast i Sverige. Finns tom litteratur på svenska (VHDL för konstruktion av Stefan Sjöholm, Lennart Lindh). Kan vara bra att börja med ett språk som många andra kan här på forumet t.ex. Men kan man Verilog är det troligen enkelt att börja med VHDL om man nu skulle stöta på det senare.
... funkar bäst för dig
Fast det gäller att tänka på att många av dessa program fungerar väldigt konstigt och buggar kan komma upp lite varstans. Har själv bara använt ISE i ett mindre projekt men där gällde det att komma ihåg hur man exakt gick till väga för att uppnå samma resultat varje gång. Dock kan det vara lite nyttigt att använda en buggig miljö då det gynnar struktur i ens arbete :).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag hade ett litet FPGA projekt för något år sen (ett grafikkort till en TFT)

Vi köpte ett Nexys2 kort och "Digital Design/ Using Digilent FPGA board" denna bok finns i två versioner en för Verilog och en för VHDL.
Eftersom Verilog används till annan utveckling tyckte han som höll i plånboken att det var Verilog versionen som gällde :)

Jag fick igång mitt grafikkort, men jag fick aldrig den riktiga känslan för FPGA utveckling, om det beror på mig eller boken kan jag inte säga :)

Mjukvaran ladda jag ner något paket(ISE WebPack?) från xilinx hemsida...
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

psynoise skrev:Men kan man Verilog är det troligen enkelt att börja med VHDL om man nu skulle stöta på det senare.
Precis så tänkte jag med :), kan man ena är det lätt att lära sig andra, blev helt enkelt verilog p.g.a. likheterna med C som jag nämnde tidigare.

"Eftersom Verilog används till annan utveckling tyckte han som höll i plånboken att det var Verilog versionen som gällde"
Kul att höra att man inte är inne på helt fel spår!
Användarvisningsbild
Generator

Inlägg av Generator »

Har ni något förslag på pdf till Xilinx ISE som tar upp lite grundläggande saker om programmet så att man kan komma igång?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Skulle bara vilja flika in och säga att Verilog är satans otyg som inte borde finnas i moderna designer. Visst, likt C, möjligt... men då det inte är programmering utan snarare en beskrivning av en konstruktion så finns det ingen större mening att det är likt C.
I övrigt finns egentligen inga fördelar med Verilog gentemot VHDL. Kan även garantera att du kommer hitta mycket mer användbar exempelkod skriven i VHDL.

Angående Xilinx och Altera så spelar det i min mening ingen större roll. Alteras verktyg piskar dock Xilinx för stunden i exekveringstid, vilket dock mest märks när man börjar trycka in riktigt stora designer. Xilinx har väl dock något bättre prylar och utvecklingskit men det märks väl mest i high-end-sektionen.
Skriv svar