Skillnad på varistor, varactor, kapacitansdiod. Hur mäta
Skillnad på varistor, varactor, kapacitansdiod. Hur mäta
Hej
Har en fråga. Har vad som i manualen på förstärkaren en varistor som sitter i effektsteget. beteckning HV-46.
den finn ej att få tag i dessvärre. kollar man gamla databöcker skulle den vara ungefär samma som BA102 vilket är en kapacitansdiod.
På en radiofirma jag fråga sa de att man kunnde byta den till 3 st seriekopplade 1n4148!
sÅ JAG KÄNNER MIG SMÅTT PERPLEX!
1a frågan är. Kan man mäta upp den på nåt sätt!? Jag testade att diodmäta o får oändligt åt ena hållet och ca 10 M ohm åt andra hållet vilket inte är en vanlig diodkaraktäristik! Fast har den annan karaktäristika kanske man inte kan mäta så?
2a frågan vad är skilnnaderna på varistor,varactor o kapacitansdiod och vad ska jag göra? tror den kan vara defekt!
MVH
Har en fråga. Har vad som i manualen på förstärkaren en varistor som sitter i effektsteget. beteckning HV-46.
den finn ej att få tag i dessvärre. kollar man gamla databöcker skulle den vara ungefär samma som BA102 vilket är en kapacitansdiod.
På en radiofirma jag fråga sa de att man kunnde byta den till 3 st seriekopplade 1n4148!
sÅ JAG KÄNNER MIG SMÅTT PERPLEX!
1a frågan är. Kan man mäta upp den på nåt sätt!? Jag testade att diodmäta o får oändligt åt ena hållet och ca 10 M ohm åt andra hållet vilket inte är en vanlig diodkaraktäristik! Fast har den annan karaktäristika kanske man inte kan mäta så?
2a frågan vad är skilnnaderna på varistor,varactor o kapacitansdiod och vad ska jag göra? tror den kan vara defekt!
MVH
Re: Skillnad på varistor, varactor, kapacitansdiod. Hur mäta
Varistor (VDR) = spänningsberoende resistor. Ändrar resistansen beroende på spänning.
Kapacitansdiod (varactor) ändrar kapacitansen beroende på spänningen.
Varistorn användes som skyddskrets (klipper spänningstoppar).
Titta på Wikipedia så kan du se hur en varistor funkar.
Varför tror du att att den är kass?
Kan du ladda upp schema på förstärkaren?
/Ingvar
Bilden visar kapacitansdiod.
Kapacitansdiod (varactor) ändrar kapacitansen beroende på spänningen.
Varistorn användes som skyddskrets (klipper spänningstoppar).
Titta på Wikipedia så kan du se hur en varistor funkar.
Varför tror du att att den är kass?
Kan du ladda upp schema på förstärkaren?
/Ingvar
Bilden visar kapacitansdiod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej
Tack för svaret . Hqar läst wikipedia om båda o har egentligen koll på det sen länge men känner mig osäker.
Varför jag misstänker den är att nästan hela slutseget brunnit upp.
Här kommer schemat först.
http://jbmanuals.free.fr/HarmanKardon/hk900+/
Det är effektförstärkaren jag pratar om, om du undrar:)
projektet har legat nere ett tag men nu har jag beslutat att byta de sista 2 trissorna jag inte hittar orginalen till q753 och q754.
Det blir NTE 128, 129
Alla trissorna var sönder när jag köpte den samt flera effektmotstånd hade brunnit. Nu är allt bytt även lytar samt keramiska kondingar.
Den del jag är osäker på är den del som ser ut som två dioder i serie o sitter på basen mellan q754 och q752. Beteckningen är HV 46 vs751
MVH
Tack för svaret . Hqar läst wikipedia om båda o har egentligen koll på det sen länge men känner mig osäker.
Varför jag misstänker den är att nästan hela slutseget brunnit upp.
Här kommer schemat först.
http://jbmanuals.free.fr/HarmanKardon/hk900+/
Det är effektförstärkaren jag pratar om, om du undrar:)
projektet har legat nere ett tag men nu har jag beslutat att byta de sista 2 trissorna jag inte hittar orginalen till q753 och q754.
Det blir NTE 128, 129
Alla trissorna var sönder när jag köpte den samt flera effektmotstånd hade brunnit. Nu är allt bytt även lytar samt keramiska kondingar.
Den del jag är osäker på är den del som ser ut som två dioder i serie o sitter på basen mellan q754 och q752. Beteckningen är HV 46 vs751
MVH
Det är just 2 dioder i serie! Den koppling används för att stabilisera arbetspunkten så att transistorsteget inte drabbas av "thermal runaway". Kan ersättas av ett par dioder, t.ex. 1N4001 eller 1N4148 beroende på hur mycket ström som går igenom, det viktiga är dock att de monteras på samma sätt som den misstänkt trasiga saken, ofta sitter den i termisk kontakt med utgångstransistorerna.
Dubbeldioden är parallellkopplad med en kondensator (C754) och detta sitter mellan bas och kollektor på transistorn.
Var Q754 och Q752 defekta?
/Ingvar
Var Q754 och Q752 defekta?
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej
Tack för svaren, de uppskattas. Det som var trasigt var ena halvan av steget. q755 och q757 samt denn lilla kermiska avkopplings kondingen samt r763 och r762. Sen kommer jag inte ihåg om q753 var trasig. I stort sett kan man säga att ena halvan av slutsteget hade brunnit upp. Fel bias ellar så? Trots byte av komponenter blir den för varm, skållhet! Har nyligen köpt en variabel trafo o ska testa o justera bias men den blir OTROLIGT VARM på en gång.
Fortfarande nyfiken om man kan mäta komponenten på nåt sett?
Ps dubbeldioden sitter i luften 1cm från utgångstrissorna vid kylflänsen ds
MVH
Tack för svaren, de uppskattas. Det som var trasigt var ena halvan av steget. q755 och q757 samt denn lilla kermiska avkopplings kondingen samt r763 och r762. Sen kommer jag inte ihåg om q753 var trasig. I stort sett kan man säga att ena halvan av slutsteget hade brunnit upp. Fel bias ellar så? Trots byte av komponenter blir den för varm, skållhet! Har nyligen köpt en variabel trafo o ska testa o justera bias men den blir OTROLIGT VARM på en gång.
Fortfarande nyfiken om man kan mäta komponenten på nåt sett?
Ps dubbeldioden sitter i luften 1cm från utgångstrissorna vid kylflänsen ds
MVH
Den ena kanalen är väl hel?
Då kan du jämföra mätvärden på komponenterna.
/Ingvar
Då kan du jämföra mätvärden på komponenterna.
/Ingvar
Hejsan
Har gjort det.
Komponenten beter sig mysko! Ibland är det oändligt motstånd o plötligt får ja ett relativt högt värde.
Den andra visar samma vårde men inte intermitent som den trasiga så jag lurar på om det beror på att multimetern inte är byggd att klara att mäta en"seriediod" o jag bara har tur med den jag refernsmäter på!
Är inte helt bra på mätuppkopplingar men borde man inte kunna mäta framspänningsfallet genom nån enkel uppkoppling?
Har gjort det.
Komponenten beter sig mysko! Ibland är det oändligt motstånd o plötligt får ja ett relativt högt värde.
Den andra visar samma vårde men inte intermitent som den trasiga så jag lurar på om det beror på att multimetern inte är byggd att klara att mäta en"seriediod" o jag bara har tur med den jag refernsmäter på!
Är inte helt bra på mätuppkopplingar men borde man inte kunna mäta framspänningsfallet genom nån enkel uppkoppling?
Mäter du direkt på och igenom komponenterna eller genom kortet? Kolla lödningarna, ev. har några varit varma och kan luras lite när man mäter.
Löder loss ena ändan!
Ps är det andy "omega" ?
Ps är det andy "omega" ?
Hehe
Bara undra då jag handlat komponenter av andy omega på Tradera:)
Bara undra då jag handlat komponenter av andy omega på Tradera:)
Det är inget problem för jag har oxå komponeter på Tradera om du följer länken här under, en timme kvar!