Laga TV? (
Nu har jag petat på varenda komponent utan att hitta källan. Och det e ju omöjligt att positionsbestämma så där höga ljud med hörseln. jaja, jag får väl stå ut med pipet. tackar för all hjälp allihopa!
PS. Märkte en ful grej. Eftersom jag inte har nån fjärkontroll tjackade jag en mulifjärr. Om man har den inställd på en annan teve så kan man få igång textTV, men om man har den inställd på rätt så kan man det inte. Enligt specsen ska den inte ha textTV. Dom har alltsåp bara plockat bort funktionen från fjärrkontrollen på vissa modeller. Jag kanske skulle försöka programmera fjärren... DS.
PS. Märkte en ful grej. Eftersom jag inte har nån fjärkontroll tjackade jag en mulifjärr. Om man har den inställd på en annan teve så kan man få igång textTV, men om man har den inställd på rätt så kan man det inte. Enligt specsen ska den inte ha textTV. Dom har alltsåp bara plockat bort funktionen från fjärrkontrollen på vissa modeller. Jag kanske skulle försöka programmera fjärren... DS.
Re: Färgfel
Mjo, det brukar ju va så men inte i den här fallet. Detta berodde på att den inte hade avmagnetiserats på länge, men när jag stängde av den hårt (strömbrytaren) så fixade det sej.SvenPon skrev: Någon har kanske redan svarat,men ! felet beror på att du har starka
magneter i närheten av Tv:n.Troligast har du stora högtalare nära.
Attans!
TVn håller bara i typ 1-2 månader och sen måste man löda om skiten. Lite jobbbigt när den pajjar mitt i fotbolls VM! Jag har lött om den 2 ggr än så länge.
När jag löder trafon så bubbler det precis som om det sipprade ut gas från andra sidan. Detta händer när jag värmt på ordentligt, efter typ 10 s kanske. Vad beror det på? Funderar på om det är dom luftbubblorna som bidrar till att lödningen fuckar sej efter ett tag.
Några tips på hur jag löder såre blir bättre?
TVn håller bara i typ 1-2 månader och sen måste man löda om skiten. Lite jobbbigt när den pajjar mitt i fotbolls VM! Jag har lött om den 2 ggr än så länge.
När jag löder trafon så bubbler det precis som om det sipprade ut gas från andra sidan. Detta händer när jag värmt på ordentligt, efter typ 10 s kanske. Vad beror det på? Funderar på om det är dom luftbubblorna som bidrar till att lödningen fuckar sej efter ett tag.
Några tips på hur jag löder såre blir bättre?
Jag brukar inte köra med några motstånd, man tar bara en rejäl skruvmejsel (rejäl som i "1 cm i diameter rejäl") och så tar men lite kabel åt det fetare hållet, åtminnstone 2,5 mm2, helst 6mm2. Denna kabel skalar man rejält av och lindar ena sidan runt de två jordstiften i ett vägguttag (eller skruvar upp proppskåpet och lägger kabeln direkt på jorddelaren) och andra ändan runt nedre delen på skruvmejselns metalldel. Sedan håller man ena handen bakom ryggen och glider in skruvmejseln under gummiproppen på bildröret. När man här ett knäpp så är det klart. Sedan är det ju bra att gå lite berserk på kondingarnas lödpunkter så man blir riktigt säker...Fagge skrev:Njo, de du ska passa dig för är den stora elektrolytkondensatorn på primärsida som kan bära likriktad nätspänning under ganska många timmar. Och försök inte att pilla under hatten på bildröret där högspänings kablen går in, för att bildröret fungerar som en kondenastor & kan hålla kvar +20KV upp till flera väckor!.
Säkrast är att mäta på lyten vid primärdelen & finns det lite malle kvar, så ta ett motstånd på några Kohm & ladda ur kondensatorn!. & skulle du vilja lossa HS-kablen så ta då först en skruvmejsel med isolerat skaft & sätt en sladd på den & som går till jordslingan runt bildröret, & sen sticker du in mejslen under hatten, tills det smäcker till & sen är det riskfritt!.