@netrunner: Nu vet jag inte vilka Ja-sägare och budbärare du pratar om, men jag tycker ändå att du kan lägga upp en egen tråd för dina empiriska tester av motorer och proppar. Det är inte helt ointressant det du håller på med, men det är inte SÅ intressant att det behöver ta över alla flygtrådar.
Jag testar prylar även jag, men jag gör det inte i testbänk utan i fält. När jag hittar nåt som flyger bra så skiter jag i vilka specar och hur många gram per watt det levererar - så länge det fungerar och
flyger bra. När det inte går bra så skrattar man lite åt skrotet, byter ut lite prylar och testar igen. Rent flygmässigt har jag aldrig råkat på någon katastrof hittills, det värsta var att jag köpte ett tiopack värdelösa proppar för tre dollar, men det kan jag leva med.

Jag är inte alls säker på att de motorer jag valt är optimala för en okta, troligen är de inte det, och risken finns att jag eldar upp allihop när jag lastar ner dem lite på 4s... men då vet jag ju det sen. Däremot VET jag att de 48W motorerna du tipsar om inte håller måttet.
Den "perfekta" motor/propp kombinationen finns inte, allt handlar om tillämpning.
Att det står 350W på motorspecen betyder ju inte att motorn alltid drar 350W utan att den tål den effekten. En 48W motor kan prestera lika bra vid låg last, men när man börjar lasta på den och det börjar gå tungt att hålla rpm så fungerar 350W motorn bättre, och håller längre.
Det jag tycker är rätt roligt är att du vet exakt var man uppnår sweetspot och vilket max-rpm mina proppar har när varken du eller jag är 100% säker på vilka proppar jag kommer att använda.
12x4.5 proppar finns i en uppsjö olika former och material, med olika areodynamiska egenskaper och olika effektivitet vid olika rpm.
En 910kV motor på 4s (4 x 4.2V) varvar runt 15000rpm obelastad, så lite över 10krpm lär man väl komma upp i...
Men lägg upp en egen motortesttråd om du vill diskutera detta vidare, så får jag dokumentera mitt bygge här istället för att diskutera dina motortester, ok?
Och åter till TOPIC:
Idag har jag fått riva vattenskadad husvagn, så jag har tyvärr inte hunnit fräsa ut några delar.. hoppas på bättre tidsplanering imorgon.