T: Timer med logik

lennart_k

T: Timer med logik

Inlägg av lennart_k »

Jag behöver hjälp med att konstruera och bygga en timer med vissa logikfunktioner. Det gäller endast ett exemplar av kopplingen.

Jag arbetar i en kommunal verksamhet med funktionshindrade barn och ungdomar, och användningen för timern är till en ”automat” som ska mata ut olikfärgade tennisbollar, en i taget, för en pedagogisk aktivitet.
Mekaniken består av ett sluttande plaströr, som fungerar som magasin för bollarna, samt en vindrutetorkare, vars avkortade arm sticker in i röret och puttar fram en boll i taget till ett utmatningsfack.
Barnet som gör aktiviteten ska själv mata fram bollar genom att trycka på en knapp, och där kommer timern in:

-- Torkarmotorn behöver en lagom lång startpuls (justeratbart tills det funkar, ca 0,5-2 s) genom knapptryckningen; blir den för kort så rycker motorn bara till utan att göra ett helt slag, blir den för lång så kan den gå fler än ett slag, och mata för många bollar på en gång.
--”Dubbeltryckningar” ska ignoreras.
--När man tryckt och matat en boll så ska det finnas en fördröjning (justerbart, ca 15 s) tills nästa boll kan matas fram; tryckningar under den tiden ska ignoreras. Fördröjningen ska räknas från sista tryckningen (tryck -> boll, tryck efter 14 s - ej boll, tryck efter ytterligare 10 s - ej boll, tryck efter ytterligare 16 s -> boll)
--Torkarmotorn går på 12V, max 2A, och drivs av en nätadapter.

Jag grejade lite med elektronik för länge sedan, men för att få ihop den här prylen skulle jag behöva uppdatera mej en del, vilket jag inte har tid till. Har tittat något på kopplingsskisser, och vad jag kan se så borde det gå att bygga ihop timern av en eller två 555-timer och 74-kretsar och ett litet relä på utgången – m a o inga särskilt dyra grejor.
Vi har inte någon stor budget att röra oss med. Skulle 300 kr + material kunna vara skäligt? Behöver ha ett skrivet papperskvitto.

Tacksam för svar och hjälp med detta!
ristomemo

Re: T: Timer med logik

Inlägg av ristomemo »

Kan du programmera pic så kan en sådan här "färdig" lösning vara smidigt.

http://www.esr.co.uk/velleman/vm142.htm (finns i sverige också googlade bara första bästa)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vart i Sverige befinner du dig, hade varit bäst att se anordningen med egna ögon innan man konstruerar ihop något?
lennart_k

Inlägg av lennart_k »

Tack för tips om PIC, ska titta närmare på detta.

Befinner mej i Falkenberg. Men det är nog, i så fall, enklare att jag bifogar ett par foton av manicken, tror inte det är nödvändigt att titta "live". Det är inte så komplicerat som det möjligen lät.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om jag nu har förstått rätt är det så här du vill hade det:

Utgång:
* Puls justerbar från 0,5 s till 2 s.
* Aktiveras av tryckknapp.

Tryckknapp:
* Justerbar fördröjning (runt 15 s).
* Varje nytt tryck aktiverar fördröjningen på nytt eller aktiverar pulsen om tiden har gått ut.

Finns redan tryckknappen?
lennart_k

Inlägg av lennart_k »

psynoise, du har förstått rätt.

Tryckknappen finns inte än. Den ska monteras på vägg, kan vara av typ dörrklockeknapp. Alt att den sitter i apparatlådan för timern, och att den lådan skruvas på väggen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Bild

En första prototyp, dock finns det en del som kan felera. Båda 555:orna (eller en 556) är kopplade som monostabil vippa och triggar på negativ flank (pin 2). U1 ger en 15 s lång puls som håller triggeringången på U2 hög. Dock krävs det att U2 hinner trigga innan pulsen från U1 kommer. R2 och R3 byts ut mot trimpotentiometrar eller vanliga potentiometrar om man vill det.

Nu finns det som sagt en del att kolla på labbplattan innan jag vågar säga att detta fungerar perfekt. Om du själv inte känner att du klara av det kan jag kolla på det hela. Dock är jag upptagen hela nästa vecka, men sedan har jag nog tid över. Kan även bygga ihop det mot avgift på veroboard, blir väl komponenter för ca 100 kr plus arbetsavgift som du sa 300 kr.

Vill någon annan bygga ihop från mitt schema och hjälpa TS är det fritt fram.
lennart_k

Inlägg av lennart_k »

Tack för att du redan hunnit titta på det! Det vore jättebra om du, för nämnda arvode, kan prova den klar så den blir stabil i funktionen, och sedan bygga ihop den. Kan du i så fall också sätta dit ett lämpligt relä? Som sagt, i princip skulle jag kunna bygga själv, men att uppdatera mej i kunskaperna kräver tid som inte finns just nu.
Tror du att den skulle kunna vara klar i första halvan av vecka 44? Skulle passa oss väldigt bra. Annars så snart du hinner.
Och i så fall får vi också komma överens om betalningssätt och leverans.

/Lennart
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Blir tyvärr först på måndag den 26 jsom ag kan kolla på det, har jag inte alla komponenter hemma som behövs kommer det tyvärr ta några dagar längre. Men onsdag kväll den veckan borde allt vara klart för leverans. Antingen kommer du upp till Göteborg och hämtar det eller så skickar jag det med posten.
Boff84

Inlägg av Boff84 »

Verkar som att "affärsuppgörelsen" redan är avklarad. Om inte så anmäler jag mitt intresse.

Fixar en embeddedlösning åt dig med en AVR och en LCD-display ifall du är intresserad.

Befinner mig i Halmstad om det nu har någon betydelse.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jo, kretsen är färdig och skeppas iväg tidigt imorgon bitti. Följande krets löste alla problem:
Bild
lennart_k

Inlägg av lennart_k »

Ja, jag fick hjälp av psynoise. Kretsen levererad, tyvärr har jag nu inte möjlighet att koppla in den förrän i nästnästa vecka. Återkommer då här med en kort feedback om funktionen.

-Tack ändå för ditt erbjudande, Boff84.
shadow57

Timer med logik

Inlägg av shadow57 »

Hallå igen på er!

Sorry har inte förstått riktigt hur man startar en ny tråd :doubt:

Jag använder en timer 555. Vill få den att hålla så exakt tid som möjligt vid varje tillslag/tidräkning.
Bytte elktrolyt mot tantal och tyckte att jag fick mindre tidsdiff. Frågan är finns det bättre sätt
att få exakt tidsräkning? :humm: I detta fall handlar det om ca 20 minuter innan relät slår till.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Noggrann tid med 555 kan bli svårt, komponenterna har toleranser särskilt kondensatorer som kan avvika väldigt mycket, sedan ändras resistans och kapacitans med tiden pga av värme och ålder helt enkelt. För att få bättre noggrannhet bör du nog titta på en lösning med kristalloscillator med någon dedikerad krets eller mikrokontroller (dator).
Skriv svar