off-(on)-(on) strömbrytare/krets? Digitalkamera->Analogt hus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

off-(on)-(on) strömbrytare/krets? Digitalkamera->Analogt hus

Inlägg av anton »

Jag håller på med ett projekt där jag behöver en snygg tryckströmbrytare med off-(on)-(on) funktion, precis som på de flesta kameror.

Projektet går ut på att bygga in en digitalkamera i ett analogt Canonet 28 hus som ni kan se nedan.

Matningsarmen och orginalslutare har monterats bort och ska ersättas med en tryckknapp som fungerar precis som en vanlig. Men hur ska jag lösa brytaren, det finns så vitt jag vet inte någon tryckströmbrytare med rätt funktion. De alternativ jag ser:

1. Använda tangentbordsbrytaren från en digitalkamera och bygga en mekanisk knapp som trycker på den. Möjligen försöka använda orginalslutaren även om den mekanismen blir ganska stor och lämnar mindre plats inuti huset.

2. Använda två separata off-(on) brytare, en för fokus och en för slutare. Det förstör dock det stilrena utséendet anser jag, som är hela poängen med projektet, att få en snygg digitalkamera.

3. Använda en krets som automatiskt styr slutarknappen, t.ex. tar foto efter 0.5s efter fokusknappen aktiverats. Det alternativet lämnar mycket att önska dock, man kan inte hålla fokus, och fokustiden är självklart inte heller konstant i en kamera. Så många ofokuserade bilder kommer nog det resultera i.

4. Montera två off-(on) brytare ovanpå varandra, en snygg som man trycker på, sedan en mindre under som hela den övre brytaren trycker ned på. Då måste dom ha olika hårdheter så att en trycker för den andra.

Är det någon som har några andra idéer på hur det kan lösas? Eller har sett någon brytare med rätt funktion från början?

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: off-(on)-(on) strömbrytare/krets? Digitalkamera->Analogt

Inlägg av Meduza »

Två separata brytare monterade med 0,5mm höjdskillnad och hyfsat långa slag efter aktivering, så att den ena aktiveras och sen den andra aktiveras.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

En tanke kan ju vara att köpa en riktig 2-stegsknapp annars...
ELFA: 35-663-42

//B1N4RY
anton

Inlägg av anton »

Där har vi ju en sån brytare som jag behöver! Så härligt!
Skriv svar