DS1820 självuppvärmning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
övrigt
Kontakt:

DS1820 självuppvärmning

Inlägg av övrigt »

Tänkte höra mig för vad ni andra har för erfaranheter av hur mycket en DS1820 värmer upp sig själv, och vid vilken användning.

Själv får jag kompensera för ca 1-1.5 grader om jag pausar mellan 3 och 0 sekunder mellan varje avläsning. Sensorn sitter då för sig själv i ganska så stillastående luft.
larky
Kontakt:

Re: DS1820 självuppvärmning

Inlägg av larky »

Standby current är ungefär 750nA så det ska inte ske någon direkt uppvärming av 3.75 mikrowatt, och 7.5 milliwatt vid läsning.
Du menar att du får märkbart högre värden om du mäter ofta?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Yes. Ifall jag gör en läsning enl nedan och väntar 750ms (upp till 500ms tar en conversion enl databladet) och sen direkt gör om mätningen så ökar temperaturen 0.5 grad efter ca 20s, 0.5 till efter ca en minut. När jag tittar till en stund senare har den gått upp 0.5 till till totalt 1.5 över startvärdet. Temperaturökningen är konsekvent från start då den fått stå "länge" och nått ambient temp. Höjningen är också bekräftad med IR-tempgun. Testade två som satt bredvid varann på "remsan" dom satt i och båda ger samma effekt.

Kod: Markera allt

rcall RESET_AND_PRC
rcall SEND_SKIP_ROM 	;0xCC
rcall SEND_CONVERT_T	;0x44

rcall RESET_AND_PRC
rcall SEND_SKIP_ROM 	;0xCC
rcall READ_SCRATCHPAD

rcall READ
Med en konstant effekt på 7.5mW och en termisk resistans på 200 hos to-92 fås ju en teoretisk höjning på just 1.5 grader. Men det är kanske inte kontinuerlig effekt...
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag har också observerat det fenomenet.
Med 4-5 sekunder mellan läsningarna så verkar problemet försvinna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad använder ni för att läsa av dem? Testa att läsa från uncached, eller motsvarande.

http://owfs.org har mycket intressant läsning om 1wire som är aktuellt även om man inte använder just owfs.
Där nämns bland annat dessa fenomen.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Alltid nått man glömmer att nämna. Det är en AVR µC som ligger och direkt pratar med enheten. Koden i första inlägget är ATtiny asm.

En sak som skulle kunna ge temperaturökning är ifall min master på nått ställe sätter sin DDR (Data Direction Register) fel, och alltså skriver en "stark" etta eller nolla då enheten själv skriver starkt. Det borde rimligen kunna leda till ökad effektutveckling i både enheten och mastern. Men noggrann genomgång av min kod ger att inget sån fel finns. Vilket också stärks av att att det fungerar korrekt.

Edit: Jimmy, har du använt dessa sensorer? Erfarenheter som går emot min är ju lika intressant :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så kan du köra utpinne registret låg och bara ändra på ddr för göra en open collector och ha en pull-up på data linan. Då kommer du inte få två drivande utgångar, fast grundproblemet finns kvar någonstans...
Skriv svar