Kan man "fusksmörja" kul/rullager?
Kan man "fusksmörja" kul/rullager?
Jag har ju som många vet köpt två begagnade linjärenheter med kulskruv av Evaldos här på forumet. Tyvärr går den ena betydligt trögre än den andra, och ikväll (fick dem på förmiddagen idag) har jag plockat isär den ena, om inte i molekyler så åtminstone i partiklar. Det visar sig att kulmuttern går faktiskt ganska lätt, likaså THK-linjärerna som sitter i enheten. Det som går tungt är lagringen i drivänden (i andra änden är det bara en plasthylsa). På klumpen med lager finns det inga smörjhål eller nipplar. Det jag nu tänkte kolla om det är möjligt är om det går att smörja lagren med en kanyl genom gummitätningen, jag tycker mig känna igen något liknande knep från bilvärlden? Jag inser att om kagren är slut så är de slut, men tänkte åtminstone testa att få i lite nytt fett i dem. Inte så sugen att släppa förspänningsmuttern då jag varken har rätt verktyg eller vet något om åtdragningsmomentet.
Är idén dödfödd eller värd att testa. Vad rekommenderar ni för fett som är tillgängligt för mig som privatperson?
EDIT: Servicemanualen pratar inget om att smörja de lagren alls, vilket ju stämmer med att det inte finns fettnipplar.
Är idén dödfödd eller värd att testa. Vad rekommenderar ni för fett som är tillgängligt för mig som privatperson?
EDIT: Servicemanualen pratar inget om att smörja de lagren alls, vilket ju stämmer med att det inte finns fettnipplar.
Senast redigerad av X-IL 13 april 2011, 21:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Kan man "fusksmörja" kul/rullager?
Vanligt kullager fett på tub.
Är du 100 på att det är vaj på lagret?
Är du 100 på att det är vaj på lagret?
Brukar det inte vara någon form av metall i mitten på dom där gummitätningarna? För någonting styvt är det i dom iaf 

Det snurrade inte många grader själv när jag satte "fart" på det med handen och höll kulskruven stilla. Känns som att det borde snurra hyfsat lätt. Om det inte är för hårt förspänt då? 
EDIT: Var hittar jag förresten lämplig kanyl och spruta till?

EDIT: Var hittar jag förresten lämplig kanyl och spruta till?
Senast redigerad av X-IL 13 april 2011, 22:00:08, redigerad totalt 1 gång.
Går det inte att spraya massor av silikon/teflon utanpå, så det dryper, snurra ett tag på grejorna och sen torka utsidan?
Eller är det hermetiskt tillslutet?
Eller är det hermetiskt tillslutet?
KAnyler/sprutor e jue reglerat lite i sverige men de brukar gå o köpa på dealextreme.com
Lagerna är förmodligen engångssmörjda.
Jag skulle ha släppt på förspänningen då kan det vara lättare att känna om lagerna är friska.
Jag skulle ha släppt på förspänningen då kan det vara lättare att känna om lagerna är friska.
Dom är nog avsedda att vara engångssmorda och täta ja, fast man kan ju försökla smörja, om det ändå är kört menar jag.. annars kan man ju byta lagret, kostar ju inte så mycket.
Nej det kanske inte är så dyra lager. Ska se om jag kan få till något vettigt verktyg att släppa och dra åt förspänningen med, ser nog inte annars vad det är för lager tyvärr.
X-IL, när man skall justera förspänningen, vars uppgift är att ta bort det axiella glappet, behöver man en klocka att mäta med då man kör kulskruven. Jag har inte gjort detta själv ännu eftersom jag inte monterat skruvarna i mitt bygge ännu. Däremot har jag talat med en kille som jobbar med maskinbyggen som har lång yrkeslisvserfarenhet inom området.
Det kan vara ett dubbelt vinkelkontaktlager.
Köp ett nytt lager!
Det kan vara ett dubbelt vinkelkontaktlager.
Köp ett nytt lager!
Borde vara två enkla VK lager så man kan förspänna dom mot varandra.
Ja, det går bra att smörja genom 'gummit' men det brukar vara svårt att komma igenom. Det du söker heter smörjnål eller smörjspets. Dessa kan du få tag i princip över allt, tom. biltema har ett 'smörjkitt' där det ingår smörjnålar. Denna är dock lite dyr om du enbart är på jakt efter en smörjnål, har för mig den låg runt 500kr eller nåt sånt. Det kan troligtvis vara så att det bara är själva 'tvålen' i fettet som stelnat i lagret plus smuts. Jag skulle rekomendera en tunn olja typ 5-56 el. hydraulolja. Tryck in det i lagret så det som finns där inne löser upp sig och lagret börjar snurra igen. Då kan du gå på med vanligt kullagerfett. Lyckas du inte med 5-56 så kommer det inte bli bättre med fett.
Lycka till
/Pickitup
Lycka till
/Pickitup
Hur trögt går det egentligen? Stegmotorer är ju inte toksvaga, behövs det verkligen bökas med lagerbyte/smörjning o.s.v? Är det inte helt tänkbart att det kommer fungera helt tillfredsställande i alla fall?
Nej det är inte tänkbart, det gick riktigt trögt, lite bättre nu dock.