10% spänningsökning, farlig för WH1080? (ClasO väderstation)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

10% spänningsökning, farlig för WH1080? (ClasO väderstation)

Inlägg av Repaterion »

Jo så härt ligger det till, jag fick en väderstation i 30års present en WH1080 Clas Ohlson sak fast tillverkas av Fine Offset nog om detta.

Problemet är att detta lilla kräk matas med två 1,5v batterier i ute delen fine! så länge inte ute delen skall sitta ca 10M över marken :x så min tanke var att använda en 3,3Volt regulator t.ex ensådan här LD1117V33 men frågan är vad tycker elektroniken om 10% ökning? Nu blir det ju lite kabellägnder etc på detta så spänningen kanske sjunker lagom på plats....

Har mailat Fine offset men det har varit svalt från deras sida :roll:

Jag skulle ju kunna använda mig utav en justerbar spänningsregulator men de är ju inte gratis precis...

Min spänningsväg tänkte jag mig så här
240AC -> 6VAC -> 6VDC/filter etc -> 3,3VDC stabiliserad.

Jag kanske postat denna tråd på fel plats då jag inser mer att det är ett projekt än fråga, men då får väll moderatorerna utlysa lynchmobb på mig ;)
Senast redigerad av blueint 20 mars 2012, 19:06:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Icecap »

En LM317 + 2 st motstånd lär definitivt inte slå sönder ditt budget! Och då kan du få vilken spänning du vill över 1,3V.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av grym »

borde funka, vanliga batterier kan ha över 1.55v när dom är färska

men annars finns det ju justerbara spänningsregulatorer, då kan du få dina 3v utan problem

lita alldrig på kabeldrop, det funkar bara när belastningen är lika hela tiden

då är det bättre att ha regulatorn vid givaren

för överspänningsskydd kan man nog ha en 3.3v zener med
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av tecno »

Lite matte fel

6VAC blir ca 8,5VDC likriktat/filtrerat

Är det inte enklare att köpa en 3V väggvårta?
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Repaterion »

@Grym
Ang kablar har du rätt, bara jag som inte tänkte på det det kan ju bli lite o stabilt kanske ;)
Zenerdioder hur var det de fungerade nu igen? de leder i backriktningen och enbart upp till en viss spänning eller var det tvärt om?
Inser att jag har lite att ta igen.

@Mach3
Jo tanken har slagit mig med ang AC/DC adapter men jag har ju en elektronik utbildning som mest samlat damm de senaste 6åren så jag tänkte jag skulle börja med det som en hobby igen, så att köpa färdiga produkter lär jag mig inget på.

@Icecap
LM317 hade jag missat totalt det var ju viss skillnad på 5:- och 80:- då kanske jag skall tänka om endå :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2490
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Hedis »

Skapa ett spänningsfall genom att sätta en vanlig diod i serie? Borde väl sänka spänning ca 0,65v.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Repaterion »

Nu så är jag på rätt kurs igen.
Men när jag kollar på databaldet till en LM317LZ TO-92 så ser jag två kondingar 1st 0,1uF och en på 1uF hittar inte den sistnämnda på electrokit, så jag funderar på om jag måste ha dem eller om de mest är till för filtrering och kanske kan skippas.

Resistorerna är jag klar med. 470ohm(2,95V ute) och 820ohm(4,3V inomhus delen som av någon korkad anledning är batteridriven enbart...)

Har en annan liten fundering med och det är om det är krångligt att få till en batteribackup på dom genom att låta batterierna sitta kvar fast byta till t.ex NiMh, antar att det behövs laddnings kretsar eller kanske fungerar det med en 74HCXX av någon slag, eller kanske bara en diod.

EDIT1: Vad spelar arbetstemperaturen på komponenten för roll i verkligheten iom att den kommer sitta ute, den är ju specad till 0-125grader och ute på vintern blir det minst -20 grader här hemma kan även slinka ner till -30 :roll:
Användarvisningsbild
Argtomte
Inlägg: 243
Blev medlem: 7 april 2008, 22:49:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Argtomte »

Kondensatorerna filtrerar och stabiliserar spänningsnivån in/ut från regulatorn, det är nog ingen bra idé att skippa dom. Men du kan lätt hitta en sån kondensator på electrokit, ex.vis:

40520010
El.lyt 1 uF 50V 85C radial
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Repaterion »

Såg dessa nu ja, hmm sudden blindness?

Jaja nu till saken, hur stor inverkan har kondingarnas storlek? jag har inga liggandes i rätt str. tyvärr, om det står 0,33uF och 0,1uF t.ex spelar det någon jätte roll om jag använder t.ex 10uF och 47uF nu var dessa värde överdrivet stora men mest tanken.

Kan förstå att det spelar stor roll på filter för ljud, kristaller och data överföring etc men i detta fall när det bara skall sänkas spänning, vad kan hända? skenar spänningen? svajande utspänning vid belastning? vi pratar max 500mA nu.

Sedan en lite offtopic fundering.
Om jag vill generera +15V genom att använda en L7815CV och mata den med +/-12v från t.ex en dator, åt vilket håll sätter jag kondensatorn mot "jord" eller mot -12v :roll:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av sodjan »

> om det står 0,33uF och 0,1uF t.ex spelar det någon jätte roll om jag använder t.ex 10uF och 47uF...

Sannolikt är 0.33 och 0.1 kondingarna keramiska och 10/47 uF kondingarna eletrolyter.
De har olika låg/hög frevens egenskaper och kan därför inte ersätta varandra rakt av.
De större är oftast för att "glätta" 50 Hz brum och liknande från nätspänningen. De mindre
är normalt för att motverka mer högfrekventa fenomen som t.ex självsvängning.

Notera att det är inte för nöjes skull som saker och ting föreslås i databladen...:-)
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Repaterion »

Nej nej det förstår jag väll att de inte bara kastar ur sig värden, det var mer en tanke.
Symbolerna i detta fall är för elektrolyter iofs... tror jag.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av sodjan »

Tja, jag har ju inte sett symbolerna... :-)
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Spänningsmatning för Fine offset WH1080?

Inlägg av Repaterion »

Har nu tänkt om lite i denna fråga, och sitter och klurar på om man inte skulle ta och driva den med en solcell och batteri backup för natten.

Då finns det ju direkt två problem, det ena är att hitta en cell som lämnar tillräcklig ström till vettigt pris och det andra är att leta upp en laddningskrets för NiMh batterier som inte kostar stjärt, och drar för mycket ström.
Hittar många kretsar men de flesta ligger på 2A lite mycket kanske om jag skall köra solcell....
Men det måste väll gå att reglera laddströmen tycker jag.


Solceller är jag helt nollad på, det jag vet är att de svajar väldigt i effektivitet beroende på ljus.

Sedan hur kan man beräkna laddström för ett batteripack på ca 2,4V(2st NiMh LR6) på 1000mAh, det ser ut att vara ca 10% av max uttaget på batteriet


Tanken är ju även att cellen även skall driva enheten på taket på samma gång som den laddar batteriet, och jag har ingen aning om hur stor ström utedelen tar.
Men det kan inte vara något större iom att batterierna håller ca 3-5mån(beroende på utetemp)

Antar att det inte är gjort i en handvändning att mecka ihop en solcellsdriven laddare för en som inte hållit på med det.

Hoppas någon fattar vad jag svamlar om....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16891
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av grym »

detär ju väldigt enkelt, ha solceller som inte laddar sönder batterierm anslut dom med en backdiod, klart

ha gärna lite mera kapacitet på batterierna, och solceller som passar för det, då räcker det längre
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: 10% spänningsökning, farlig för WH1080?

Inlägg av Repaterion »

Okej.

Så dessa batterier
http://se.farnell.com/gp-batteries/gp13 ... /dp/604549
Denna panelen, eller liknande då.
http://se.farnell.com/bp-solar/msx-005f ... /dp/654000
Diod
http://se.farnell.com/on-semiconductor/ ... dp/9557490

Antar att någon Zener inte är till någon nytta då?

Detta bör fixa mitt lilla problem. får bygga in cellen i något form av väderskydd antar jag, men silicon och plexiglas uppfans väll inte utan anledning :wink:
Skriv svar