Började att utvärdera mottagaren genom att lyssna på vilka signaler som möjligen finns här hemmakring (mitt i ett flervånings hyrseshus) med oscilloskopet och upptäckte att bandet är helt fullt! I bakgrunden ligger en sändare som konstant sänder en signal med modulationsfrekvens på 6kHz+-1kHz.
Exakt en gång per minut tar den också emot nånting som liknar signalerna från min "jula-nexa". Lite då och då tar den även emot lite diverse andra signaler som jag inte heller kan tyda. Men klart är iaf att den anpassar sin känslighet efter de senast registrerade signalnivåerna. Trycker jag själv på "nexa"-fjärrbrytaren så blir mottagaren "tyst" en stund efter dess signal, innan den (som jag tror) har ökat sin känslighet tills den återigen ser den konstanta källan. På de första pulerna från fjärren återfinns dessutom lite "brus" från denna 6kHz källa vilket skvallrar lite om storleksordningen av tiden för känslighetjusteringen.
läste nyligen ett inlägg här
men pts hävdar 15mW utan krav på pulskvot. Punkt 12 s7.10mW är gränsen för 10% duty cycle
Så vad gäller? Erfaranheter av hur man konstruerar en smart (envägs) kommunikation i en redan upptagen miljö?