Vad gäller för 433MHz bandet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
övrigt
Kontakt:

Vad gäller för 433MHz bandet?

Inlägg av övrigt »

Håller på med ett projekt för temperaturstyrning. Tanken är att det ska vara uppbyggt enl följande. En µc pratar med en DS1820, skickar iväg datan enligt ett ytterst enkelt protokoll över 433MHz. Använder radiomodulen 41004048 från electrokit. En annan µC tar emot datan som buffert, denna pratar i sin tur med µc:n på huvudpanelen när denna begär så.

Började att utvärdera mottagaren genom att lyssna på vilka signaler som möjligen finns här hemmakring (mitt i ett flervånings hyrseshus) med oscilloskopet och upptäckte att bandet är helt fullt! I bakgrunden ligger en sändare som konstant sänder en signal med modulationsfrekvens på 6kHz+-1kHz.

Exakt en gång per minut tar den också emot nånting som liknar signalerna från min "jula-nexa". Lite då och då tar den även emot lite diverse andra signaler som jag inte heller kan tyda. Men klart är iaf att den anpassar sin känslighet efter de senast registrerade signalnivåerna. Trycker jag själv på "nexa"-fjärrbrytaren så blir mottagaren "tyst" en stund efter dess signal, innan den (som jag tror) har ökat sin känslighet tills den återigen ser den konstanta källan. På de första pulerna från fjärren återfinns dessutom lite "brus" från denna 6kHz källa vilket skvallrar lite om storleksordningen av tiden för känslighetjusteringen.

läste nyligen ett inlägg här
10mW är gränsen för 10% duty cycle
men pts hävdar 15mW utan krav på pulskvot. Punkt 12 s7.

Så vad gäller? Erfaranheter av hur man konstruerar en smart (envägs) kommunikation i en redan upptagen miljö?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Vad gäller för 433MHz bandet?

Inlägg av AndLi »

Det var jag som påstog 10mW.
De uppgifterna kommer från ETSI EN 300 220-1 v 2.3.1 (2010-02)
PTS föreskrifterna är från 2008, så antingen är de inte anpassade till de nya Europa standarden, eller så har PTS valt att tillåta högre effekter.
Om jag förstått det hela rätt så om man följe Etsi standarden ska det vara fritt fram i alla länder i EU (och några till?), men det kan förekomma lokala regler som är mer generösa.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Hur ser du att det är fullt?
Tittar du på en utsignal från en 433 modul så får du brus hela tiden.
Är det brus du ser eller en verklig signal?
Vad händer då du aktiverar din sändare? Vem vinner?

Swech
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

De där föreskrifterna från 2008 är upphävda. De nya började gälla från 1:a januari i år.

Men oavsett det så är det fortfarande 15mW utstrålad effekt som gäller (i Sverige).
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Tack alla för svar.

Swech, du har nog lösningen. Aldrig har tanken slått mig att modulen skulle höja sin känslighet ändra tills den är nere och nosar i brusgolvet. Men det ser onekligen ut som att den gör just det. Jag har "ful-löst" det hela genom att föregå min info jag vill sända med en lite längre (20ms) "reset" som får låta modulen anpassa sig till min signalnivå.
Skriv svar