Jag visste att någon skulle haka upp sig på att det var en Pitbull...
Vilken hund (eller katt) som helst kan bli en 'dråpare'!!
T.ex: De flesta ser Collie-hundar som barnkära och lugna, inte alls något man behöver vara orolig för.
Men det är bara pga Lassie-filmerna. Collie´s har i själva verket stora anlag för att vara oroliga
och kräver minst lika mycket uppsikt och rätt uppfostran som en Pitbull för att inte riskera att
bli en jagande 'bitig' hund.
(Jag har ingen hund, men jag har hjälpt flertal olika djur att bli lugnare och tryggare.)
Zatrec:
Jättefina hundar!

Alla dessa fyra raser tycker generellt sett om att vakta och ha en (gärna lite utmanande) uppgift,
så det är inte konstigt att de vill hålla främmande människor borta. Problemet är ju att människorna
sällan uppskattar det. Det är faktiskt inte så kul för hundarna heller, för de blir uppjagade av att hela
tiden vakta och skälla.
Vi har en granne vars hund skäller så fort den är ute. De säger till den ibland (sällan), men tyvärr verkar de lite för osäkra,
så hunden lyssnar förstås inte när den märker att den är mer dominerande än husse och matte.
Istället (pga människornas lite svagare beteende i flocken) så tycker hunden att det är *den* som måste skydda husse och matte.
Ibland när jag tycker att hunden skällt lite väl länge så brukar jag med hög och bestämd röst ropa "Nej. Tyst."
(det är ett par hundra meter till den grannen) och hunden tystnar direkt. 'Skit också, där är en annan dominant varelse. Bäst jag är tyst ett tag.'
I ditt fall är det inte dominansen som är problemet, utan att hundarna inte har tillräckligt att göra.
Dessa raser är nämligen framavlade av människan för att utföra en specifik uppgift, dvs jaga och vakta.
Så egentligen hade det passat er bättre med raser som har andra favoritintressen än dessa,
men nu har ni ju dessa hundar så då får man göra det bästa av situationen.

Hur länge är hundarna ensamma om dagarna?
Du skriver att de springer fram till staketet. Är de alltså lösa hela dagarna utan att någon av er finns i närheten?
Eller har ni löplina/koppel? Det ska man absolut inte ha om man lämnar hundarna utan uppsikt mer än *max* någon timma
eftersom de kan trassla in sig och fastna. Speciellt om de är två livliga vovvar...
Eller är det kanske så att ni har en hundgård som går upp mot staketet?
Hundgård är bra, så länge det finns tillgång till utrymme där inte blåst, sol eller regn kan nå.
Ett ljud som låter när de når staketet kan eventuellt fungera fint. Det beror lite på deras beteende
och man skulle nästan behöva se hur de agerar för att säga om det skulle fungera, men jag tycker
ditt tankesätt verkar bra.
OBS:
Tänk bara på att hundar har åtminstone 100 gånger känsligare hörsel än människor
och dessutom hör ett större frekvensområde än vad vi kör.
Dvs: Det du tycker är en hög volym är rent plågsamt för en hund eller katt.
Där har ultraljud en nackdel. Du kan ju inte lyssna och höra hur högt det är..
Samtidigt tror jag att ett (för människor) hörbart tutande skulle kunna vara
mycket mer störande än skällande hundar. Jag skulle iallafall tycka det. Gah..

Ljud *kan* vara stressande för hundar, så använd inte det som enda lösningen.
Däremot är det helt ok som komplement om du samtidigt försöker lösa det på annat sätt.
Främst behöver hundarna något annat att fokusera på!
Som det är nu kan man jämföra med att ha jobb/skola jämfört med att vara arbetslös:
Har man jobb/skola så kretsar ganska mycket av tankarna kring detta och att
t.ex handla eller städa blir småsaker som man gör i förbifarten. Är man arbetslös
så kan man lätt förstora upp det här med att gå och handla, eftersom det
är den största grej som kanske händer på en dag. Då blir man lätt osäker
och trivs inte bland folk.
Har en hund inte ett "jobb" den trivs med så förstorar den lätt upp andra saker.
I ert fall har den då sett det som sin uppgift att dominera över okända människor.
Så mitt främsta tips är att låta hundarna springa av sig ordentligt varje dag.
Var är ni ute och går med hundarna?
Hur reagerar dem när ni är ute och går och de ser en människa? Hur reagerar *ni* då?
Ge dem uppgifter (t.ex lära "apport", inte få godis förrän man säger till, osv).
Spela fotboll är också populärt. (En del hundar över en viss ålder kan iofs tycka att det är lite fånigt.)
Dessutom bör man inte skälla/skrika på en hund om man vill att den ska vara tyst.
Det är ungefär som "slåss inte, annars får du en smäll".
Istället är man bara vanligt bestämd när det är något negativt beteende
och uppmuntra desto mer när det är något bra beteende.
(Se bara till så ni inte ger godis förrän hunden verkligen sitter avslappnad och är lugn.)
Det bästa är att öva med hunden. Vara där vid staketet. Ta en stund varje kväll.
Exakt hur man gör går inte att skriva för det blir så stelt och teoretiskt,
men kort sagt ska man bara vara bestämt och trygg, och liksom påminna
hunden om att man inte ska bry sig om det där.
Slutligen måste jag upprepa mig själv med två av de viktigaste råden:
1) Använd inte ljud-grejen som ensam lösning på problemet.
2) Lägg ner tid på att träna med hundarna om ni vill få en lösning.
Följer ni inte dem så garanterar jag att hundarna inte kommer sluta skälla.
Lycka till!

edit:
Såg rubriken igen. "Hundskrämma". Fel tänkt!
Om ett litet barn i din närhet gråter. Skrämmer du det då för att det ska vara tyst?
Självklart inte. Så varför är du beredd att göra det mot hundar?
Du vill inte skrämma hundarna. Då blir det ännu värre.
Tanken var ju att (med ljud) "putta till"/röra hundarna så de påminns att sluta skälla,
men för att det ska fungera så måste ni lära hundarna vad det där ljudet betyder.
Därav punkterna i listan ovan.

Det här med att "putta till"/röra en hund: Sådär gör hundar (och andra djur) mot varandra för att liksom säga "Hörredu" ungefär.
Det är inte alls fel, så länge det inte är hårdare än kraften i ett normalt handslag eller ungefär med den kraft som en hundnos/huvud kan "putta till" en människa när hunden vill leka/gosa eller bara säga hej.