Dina mini-projekt!
- Mizzarrogh
Re: Dina mini-projekt!
Dock måste de vara galvaniskt åtskilda om du seriekopplar till 24V. (är jag rätt säker på iaf... misstänker det blir scheisse annars om jag inte räknat fel.. ).
Förtydligar. Jag skall koppla ihop flera PCat agg(paralellt för mera Ampere), med gemensam jord, då ljusena sitter på sama bom. Har ofta anv aggets plåtlåda som jord... Kan det bli problem med att ett av aggen överbelastas? Först tänkte jag ett ljuse/agg. Att sammankoppla aggen och sen driva alla ljuse, är nog att be om strul.
- Electricguy
Jasså koppla ihop flera. läste nog lite tokigt. Ja så länge dom har jord ihopkopplade med varandra så behöver dom inte vara galvaniskt avskiljda. MEN, det kan hända att ett nätagg ger liite högre spänning än det snara och det resulterar i att ett eller båda stänger av. Jag vet, jag har också testat detta! 

- Mizzarrogh
- Repaterion
Har inget jätte projekt nu men det är det första på säkert 5-8år, men ett litet är det med viss hjälp av folk här 
Men det är två stycken ca6-15VDC till 4,5V och en 3V omvandlare med hjälp av två st LM317 med TO-92 kapsel pga av utrymmes brist, de skall nämligen rymmas i samma utrymme som två st LR6 batterier.

Men det är två stycken ca6-15VDC till 4,5V och en 3V omvandlare med hjälp av två st LM317 med TO-92 kapsel pga av utrymmes brist, de skall nämligen rymmas i samma utrymme som två st LR6 batterier.
- Mizzarrogh
Mizzarrogh: Mina proj är nog för små för bilder. Och jag är för långsam för att offra tid på bilder. Och än vågar jag inte visa mitt kaos till elverkstad...
Har ett tag funderat på en lf grunka. För felsökning. Offrade en gammal halvrasig bandspelare som svajjar rejält. Så jag letade upp förstärkar delen med ett fuktigt finger(piper) och lödde en sladd från mic ingången. Och fick ett mini PA, som även kan funka som guitarförst. Funderade lite på sänningsreferens. Oscilloskopet har 3 testsignaler 1V 2V 5V P-P fyrkantsvåg. Testade min dmm 5V visade rätt, men de andra 2 visade 0.3V för lite
. Och inte vet man vilket som visar rätt. Men vänta lite nu kan fyrkantvågen höras... In med den nybyggda lf grunkan. Micsladd utan mic och höll i en tråd, med andra handen petade jag på oscilloskopet. Och det blev en hörbar ton. Fullt användbar till signalföljare.
Har ett tag funderat på en lf grunka. För felsökning. Offrade en gammal halvrasig bandspelare som svajjar rejält. Så jag letade upp förstärkar delen med ett fuktigt finger(piper) och lödde en sladd från mic ingången. Och fick ett mini PA, som även kan funka som guitarförst. Funderade lite på sänningsreferens. Oscilloskopet har 3 testsignaler 1V 2V 5V P-P fyrkantsvåg. Testade min dmm 5V visade rätt, men de andra 2 visade 0.3V för lite

- Electricguy
Ohh, en ghetto signal tracer!
nice! en bra ide är att sätta en konding i serie med proben på den för att inte bränna ingången på grund av DC och liknande skräp.

- Electricguy
Provade en billig plastig ekobox till getto lf boxen. Lät lite kyrka om det, men inte den studseffekt jag var ute efter. Borde den inte kallas reverb istället?
En hög slaktade hårdiskar har man... Tog skivorna från ett par st, och fick lite mer massa till gyroeffekter. Det är säkert en 5200RPM. Nästa blir på en 7200RPM om det dyker upp nån. Eller kanske mer spänning alt styrning till mer RPM. Räcker det att öka 12 volten? Har även några 5", men de får vara i fred ett tag till.
En hög slaktade hårdiskar har man... Tog skivorna från ett par st, och fick lite mer massa till gyroeffekter. Det är säkert en 5200RPM. Nästa blir på en 7200RPM om det dyker upp nån. Eller kanske mer spänning alt styrning till mer RPM. Räcker det att öka 12 volten? Har även några 5", men de får vara i fred ett tag till.
Hörde om iTeads billiga PCB tjänst från EEVBlog. Tio 5x5cm kort för 12$ exkl. frakt. Verkade bra. Hade inget projekt som behövde kort så jag gjorde mina egna experimentkort!
Tog två veckor så hade jag hem korten...

Dock gjorde jag bort mig lite. Jag gjorde lödöarna av vior. Antog att dom gjorde oisolerade vior. Men näpp, det var lödmask på dem
Inte deras fel dock. Borde ha kollat upp det före jag skickade in min beställning..

Som tur var gick ju masken bort lätt med sandpapper
Testade löda upp en astabil vipa med diskreta transistorer. De var riktigt bra att löda på!

Alla bilder är ur fokus.. *suck* Kameran vägrade fokusera

Dock gjorde jag bort mig lite. Jag gjorde lödöarna av vior. Antog att dom gjorde oisolerade vior. Men näpp, det var lödmask på dem

Som tur var gick ju masken bort lätt med sandpapper

Alla bilder är ur fokus.. *suck* Kameran vägrade fokusera
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
En rigg att mäta små resistanser med. En LM317 med 12R motstånd ger i mitt fall 106mA.
Man kopplar bara klämmorna över det man vill mäta och läser med multimeter av volt över.
Jag har 3st multimetrar och ingen av dem ger ett korrekt värde på riktigt små resistanser.
Väggvårtan är en gammal 5.7V mobilladdare. Eftersom mitt nya labbagg med variabel ström
inte är klart ännu så är detta en bra pryl att ha, förutom att den är portabel.
Jag hittade detta på DIY-Audio.
Man kopplar bara klämmorna över det man vill mäta och läser med multimeter av volt över.
Jag har 3st multimetrar och ingen av dem ger ett korrekt värde på riktigt små resistanser.
Väggvårtan är en gammal 5.7V mobilladdare. Eftersom mitt nya labbagg med variabel ström
inte är klart ännu så är detta en bra pryl att ha, förutom att den är portabel.
Jag hittade detta på DIY-Audio.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kopplade upp ett "hemmabygge PA", och fick en synth!? 2 gula röd och svart kabel. Högpratare 6x9 på de gula och 12V på resten. Efter lite rundgångs lek, märkte jag att den kom i självsvängning utan mic. Mic inkopplad med micknappen i avläge, ger lite förändring!? Låångt slag och låg frekvens typ några Hz. Kan man höra så låga frekvenser? Eller hör man när elementet studsar i ändlägena? Låter som en lååågvarvig motor typ båt. Kontrollerna jag har är ingångs pot, bas och diskant. Nästan eller full bas krävs för självsvängning. Skickar jag på full diskant så blir det höga toner istället. Med lite fuktig finger på mic in blev det lite flet ljudeffekter...Skickade ner några TO220 och MKT kondingar som studsade runt. Efter ett tag så hittade jag en inst som gjorde att de hoppade upp på mellanregister elementet. Mer än 50% säkerhet. Lyckades på ca 10 sek att få 4 st på plats. Sen kollade jag lite noggrannare och fan att det är en stereomic. Men med monoplugg. Den får jag löda om. Även förstärkaren är efter koll stereo. Men kopplad i "mono". Vet inte om den är kopplad i äkta brygga. Om inte så har jag kopplat högprataren fel. Då är de gula höger och vänster, med gemensam jord svart. Kan det vara felkopplingen som ger självsvängning? Slutstegsdelen har ett hemma etsat kretskort med externa 2n3055. Förförstärkar delen är gjort på vero. I en blå box, om nån känner sig skyldig....