Hur får man bort lack från koppartråd?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Hur får man bort lack från koppartråd?
Isopropanol??? Smakar skit med tonic men funkar bra med coke ... 

Du får inte bort modern lack med sprit, men shellack löser sig i det.
Vi hade nån lacklösare på lindarverkstaden jag jobbade på, ilsket som ..., men den löste inte lacken på tråden, bara impregneringen alltså lacken man häller på när det är färdiglindat.
Vi hade nån lacklösare på lindarverkstaden jag jobbade på, ilsket som ..., men den löste inte lacken på tråden, bara impregneringen alltså lacken man häller på när det är färdiglindat.
-
Har du provat en sån här: 80-515-18? Eller var det svårare än så kanske?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Just det ja, de finns ju också. Tyvärr äger jag ingen, men det går ju att ändra på. 
Jag har inte provat en sådan till detta, men jag tycker att sandpapper, fil
och allt möjligt annat mekaniskt jag provat borde få bort lacken lika mycket.

Jag har inte provat en sådan till detta, men jag tycker att sandpapper, fil
och allt möjligt annat mekaniskt jag provat borde få bort lacken lika mycket.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vinkelkap fungerar väl bra ner till 0,3mm koppartråd tycker jag. 

Såg att det kunde bildas isocyanater av vissa lacker när man värmer dem. Hmm... frågan är vilken metod som är bäst att få bort lacken från lackad tråd?
http://www.abisofix.de/English/Abisofix/abisofix.html
Eller tändare och smärgelduk, under ett utsug.
Eller tändare och smärgelduk, under ett utsug.
Jag har alltid använt en vanlig cigtändare med gott resultat. Brukar gå utmärkt att skrapa av resterna/sotet med fingrarna typ 2 sekunder efter att det har slocknat.
På grövre tråd (>1mm) nyp åt ganska hårt med en räfflad tång och vrid ett varv. Lacken krackelerar snyggt och prydligt.
Lödgryta är suveränt. Jag har en en liten gryta med 35mm diameter. Klarar till och den mest envisa litz-tråd om man skruvar upp temperaturen nära max. Det blir då över 450 grader så man får vara försiktig. Doppa tråden rakt ner ca 5-10 sekunder så är det klart. Om man använder lödkolv så kan den behöva skruvas upp en bra bit över 400 grader, 380 räcker ofta inte men det beror säkert på lacktypen. Mitt sätt är att börja med trådänden mot kolven där blir bra termiskt kontakt. Den smälta lacken tenderar bildar en ring som vandrar längs tråden bort från trådänden och man får med lite träning en helt ren och snygg trådände. Om tråden är tunn så får man röra kolven snabbt från trådänden inåt längs tråden, annars så bildas en sotig oxiderad pulvermassa som är svår att få bort.
Har för mig att aceton fungerar hyggligt men inte isopropanol.
Har för mig att aceton fungerar hyggligt men inte isopropanol.
Jag har lyckats rätt bra med att lägga skräpet i en plåtburk och slängt det i en brasa =P
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nackdelen är att det är svårt att bara bränna bort en kortare längd av lacken med bras-metoden.. 

Använder en lösning som i stort sett är lut. Håller det ca 90° varmt och på 10 minuter är tråden helt ren. Det kan bli lite oxidering vilket i mitt fall inte är ok och då finns den en lösning som tar bort det också. Nu är det visserligen 0.1 mm tråd jag har kört med så det finns risk att metoden inte går att överföra på grövre tråd.
Produkterna kommer iaf från http://www.eraser.com och den jag nämner ovan är http://www.eraser.com/catalog.cgi?mode= ... ct_id=2454
Men eftersom det inte verkar vara något problem med fysik åverkan på tråden så kan det säkert fungera att testa lite. Sidan kan säkert ge lite inspiration iaf.
Produkterna kommer iaf från http://www.eraser.com och den jag nämner ovan är http://www.eraser.com/catalog.cgi?mode= ... ct_id=2454
Men eftersom det inte verkar vara något problem med fysik åverkan på tråden så kan det säkert fungera att testa lite. Sidan kan säkert ge lite inspiration iaf.
När jag ska ha av lacken på tråd över 0.5mm brukar jag ta butanbrännaren lite snabbt, funkar prima om man bara eldar lite lagom på tråden. Tar därefter lite sandpapper och gnider lite lätt så man får bort resterna.
Jag har en Model från Biltema "17-601"
Jag har en Model från Biltema "17-601"